Hur många steg?
Vet inte om det här är rätt forum att skriva i men försöker ändå :)
Har fått en stegräknare och nu undrar jag hur många steg man ska gå per dag för att gå ner i vikt? Och hur många man ska gå för att hålla sin vikt?
Tacksam för svar!
De flesta rekommendationer jag sett är ca 10.000 steg / dag för en vuxen person. Har sett några sidor, bland annat Sund.nu som rekommenderar upp mot 12.000 steg / dag.
Dock är det som med all annan träning, det är individuellt och det finns inget "facit".
Jag äter t.ex. mer (fler kalorier mm) än vad som är rekommenderat för en normal person, men jag tränar också mer. Och då måste jag ju ha mer energi för att orka, och för att inte gå ner osv. Allt hänger ihop, mat, kost, träning, vardagsmotion.
Dvs äter du sunt och normalt, och anpassar energiintaget till vad du gör av med så kanske det räcker med 9.000 steg, medan det om du äter onyttigt och i övrigt inte rör dig alls kanske behövs 12.000 steg.
Om du motionerar/tränar mer utöver att vara ute och gå, så behövs såklart inte lika många steg heller. Och tvärtom.
Blev nog mest svammel i det här inlägget, men hoppas att du hängde med lite i resonemanget i alla fall.
mvh Martin

#1 tack jo jag förstodd va du menade, 10000 steg är ändå mkt gick en promenad på 7km och det var ca 8100 steg :/ fast man kanske ska räkna in sina steg som man tar vanligt i vardagen också?
#2 Japp, det är alla steg på en dag som jag förstått det.
mvh Martin

hoppas det annars blir det jobbigt :P
jag har stegräknare i min telefon - så den är alltid med och alltid på. Mycket bra! Jag siktar på 10 000 steg/dag. Då kanske jag tar en promenad på 7-8000 steg men sen blir resten av dagens gående ändå så att jag kommer upp i ca 10 000. Det funkar för mig - jag är helnöjd. Det funkar som en bra morot och måttstock för mig - och framförallt jag "tävlar" mot mig själv och inte mot någon annan.

10 000 steg är bra att uppnå per dag för att behålla sin hälsa.
12 000 steg är för att hålla vikten.
16 000 steg bör du gå för att gå ner i vikt….
Jag går ca 15 000 steg om dagen….går så mkt jag kan

Det finns inget enkelt svar, det beror minst lika mycket på vad du äter…
Eftersom jag försöker gå ner i vikt siktar jag på iaf 15.000 steg per dag. Går väldigt mycket i skolan då jag går på naturbruksgymnasium + att jag har hund. En väldigt bra anledning till att ge sig ut på långa promenader !
Hur långt är 12000 steg?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#9 Det beror på hur långa steg diu tar
Det är bara att mäta dina steg och dela det med den summan så har du svaret

En bra sida:

Jättebra sida!
alla billiga stegräknare som jag har är kassa, man kan ta en jätet lång promenad och så kommer man hem ocgh så står den på 2000 steg och så tappar man den i golvet så nollställs den, har gett upp det dära, jag skulle behöva en bra stegräknare.
#5 vad är det för en telefon du har? som har stegräknare?
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Jag har en Sony Ericsson W580i
http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones?cc=se&lc=sv