Är hälsan viktigast ?
Ponera att du har ett jobb som du älskar över allt på denna jord.Det ger dig stimulans och tiden flyger iväg och det är det enda du kan och vill göra.MEN det ger inga pengar.Du har ingen sjukkassa eller a-kassa du mår dåligt av att ekonomin är kass så du får magproblem,hudproblem och värk!Dessutom finns det ingen möjlighet att flytta pga av dålig ekonomi . Det finns inga jobb som du kan få pga av avsaknad av utbildning och krämpor samt hög ålder.Sätta sig på skolbänken finns det ingen mening med..
Vad skulle du göra i denna sitsen?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Oj!, är min första tanke. Det här var en knivig fråga. Kanske se över ekonomin en gång till? Finns det något man kan spara in på igen? Om ekonomin är så dålig måste det finnas bostadsbidrag att söka. (Om det heter så fortfarande..)
Vad menar du med att ingen sjukkassa finns? Ingen sjukersättning eller sjukpenning?
Som jag ser det, så är det bara att kämpa på tills man är slutkörd och blir sjukskriven/sjukpensionär/ålderspensionär.
Men som sagt, det här var en väldigt svår fråga! 
#0 För att kunna svara får du utvecka dig lite mer annars är det svårt att förstå vad du menar
Jag beskriver livet som egen företagare inom kultur!Kan finnas andra företagare som lever på detta sättet oxå!
Som egen företagare inom kultur har man ofta liten eller ingen inkomst alls.Sjukassan baseras på din inkomst har du 0:- så får du 0:- där är det helt rätt men dessutom baserar man inkomsten på 3 årslöner som man snittar på 36 månader har du t.ex studerat 2 av dessa tre eller haft 2 dåliga år så kommer du upp i pengar som ingen vettig människa klarar sig på . A-Kassan får du bara ett grundbelopp på ca 2-3000:- när du inte har inkomst!
#1 Som jag ser det finns det ingen ålderspension att tala om heller då den baseras på vad du betalat in under din livstid.Som egen förutsätts att man har andra pengar!Bostadsbidrag kan man alltid kolla upp!
Det har varit mycket belysning på kulturarbetarnas vardag i media på sista tiden ! Det man glömmer bort är hur stressigt det kan vara att aldrig ha pengar och hur hälsan påverkas !
Ska man då hålla på med kultur om detta är priset?
#3 Okej.. när du skrev i inlägg #0, så trodde jag att det var en anställd du skrev om, då du skrev "du har ett jobb".
Det är nog hårt att vara egen, det ska löna sig också. För egen del, så tycker jag att det verkar vara bättre att vara anställd..om man inte har ett företag som är en guldgruva.
Förresten, som svar på din rubrikfråga: Jag tycker att hälsan är viktigast!
Visst är det tuft att vara småföretagare det är jag de första att hålla med om och det kan skapa en massa ohälsa att inte ha inkomster alla gånger
Som småföretagare har man ingen reglerad arbetstid utan man får arbeta hur mycket man vill och för att få det att gå runt så blir det inga 8 timmars arbetsdagar som en anställ har
Men hälsan är det viktigaste vi har för våröverlevnad så de måste gå före allt annat
för om vi inte har en något så när god hälsa
kan vuinte få i hop till livets nödvändigaste saker

skaffa en liten lägenhet och börja gå på a-kassa , det måste funka ,helt enkelt ,och sköt din kropp tills allt börjar bli bättre… gå och simma 1 gång i veckan, eller flytta tillen annan stad och börja om från början , ..eller försök att hyra in dig hos någon släkting ett tag , förklara hur illa ställt det är med ditt liv, kram och var rädd om dig
Förlåt om jag är cynisk men det du kallar för "jobb" tolkar jag i detta fall som en hobby. Du har ju ingen inkomst av detta. Ingen sjukkassa eller A-kassa.
För många så är det en stor dröm att kunna leva på sitt "intresse/talang men få kommer ens i närheten. De flesta får ha sitt intresse "vid sidan om" så att säga.
Att må dåligt p.g.a sin ekonomi är alldeles för jobbigt. Det tär på människan att sakna trygghet.
Jag är så kluven för jag tycker givetvis att kulturen är till för alla människor och ska gynnas men som sagt alla kanske inte alla kan leva på sin konst och då kanske man ska se över sin situation och skaffa något extrajobb (om det nu är möjligt) för att dryga ut sin ekonomi.
Hälsan är ju faktiskt viktigast annars tappar man ju all inspiration.
/Maria
#8 Fullt tillåtet att vara cynisk .Kan säga att detta är vardagen för dom flesta konst och konsthantverkare alltså finns det ingen utom en handfull i detta land som inte kan kalla det för annat än en hobby..
Visst kan man skaffa en mindre bostad barnen kan man kasta ut på gatan om man har några*L* Släkten tror jag inte alls vill ta emot alla som leker med sin hobby .Dom säger nog i så fall "väx upp och skaffa ett riktigt jobb".Att börja om i en annan stad innebär att man måste ha pengar till detta oxå…Det mesta känns som ett moment 22 eftersom om man ger upp det som betyder mest av allt i livet innebär att man kan bli deprimerad !
Vänder man och vrider på problemet som dom flesta kulturarbetare lever i så finns det inga lösningar utom att jobba till man stupar!
#8 Bra skrivet! 
#9 Det som betyder mest av allt i livet för mig kan inte jag leva på. Alltså måste jag ha en annan inkomst har jag kommit på.
Jag behöver inte ge upp mitt intresse eller bli deprimerad utan jag får ha det som biinkomst. That´s it.
Hur många trivs till 100% med sitt arbete? Hur många kan leva på sin hobby? Trots att man kanske har ägnat år åt utbildning och har studieskulder så kan man inte kräva av samhället att bli försörjd om man inte kan leva på sin talang.
Jag prioriterar min hälsa…
/Maria

man borde tycka om det man har här och nu, och inte längta efter andra saker hela tiden….jag har i mångas ögon ett tråkigt jobb, men jag älskar det
#12 Kul att höra någon som älskar sitt jobb! Och i sådana fall så kan till och med lönen vara mindre viktig. 

Att arbeta med något som man inte kan leva på och som förstör hälsan är inte hållbart. I det avseendet verkar kulturarbetare med berått mod inta en särställning, som jag har svårt att förstå. Visst kan livet krångla till sig på olika sätt, men det gäller väl vem som helst.
#11 bumbleboo har en inställning, som jag tycker att man kan leva bra med. Dessutom tror jag att det är ganska vanligt med ett jobb att leva på, men som inte uppslukar en till 100%. Det kan vara kul och utvecklande ändå. Sedan är man glad för att ha en intressant hobby som man orkar med och som berikar ytterligare.
Ponera att du inte får något annat jobb what so ever pga hälsa,ålder och avsaknad av kompetens inte ens en bi inkomst!Att du dessutom inte får sjukbidrag och att a-kassan är på 3000:- /månad (a-kassa får man bara om man lägger ner ett företag100%). Vad är lösningen då för dom flesta av er tycker att man ska ta sig ett "riktigt" jobb så ordnar sig allt även hälsan . Men om denna möjlighet inte finns eller är nästan obefintlig!
#12 vad andra tycker om ens jobb ska man skita i huvudsaken är att man trivs med det!
Ingen går väl helt utan inkomst? Den som inget jobb har, eller får pengar från FK, de får socialbidrag. Vet inte om det heter så fortfarande, de ändrar namn på allt.. Och har du bevisligen inte arbetsförmåga så finns väl pension eller sjukersättning.
Och har man lite arbetsförmåga så kanske AF har arbetsmarknadsåtgärder som innebär jobb som passar allteftersom arbetsförmågan. Sen finns det ju alltid Samhall.
Jag tycker fortfarande att hälsan är viktigast.
Det handlar inte om att "ta sig ett riktigt jobb" utan om att ha en inkomst. Det är svårt för alla idag. Även om man inte är "kulturarbetare". Arbetsmarknaden är lika svår för alla. Oavsett utbildning.
Du skriver att huvudsaken är att man trivs i sitt jobb. Så är inte vardagen för de flesta. De flesta människor har andra drömmar/utbildning men kan inte få jobb i "sitt område".
Jag önskar dig lycka till…
/Maria
Det är väldigt viktigt att trivas på jobbet, men viktigast är hälsan, precis som #17 skriver!
Jag har en arbetskamrat som arbetar som sekreterare och är utbildad arkeolog.
/Maria

jag vet et ställe i huddinge som alltid behöver folk delicato en kakfabrik, jag jobbar ej där, men sök dit och sök lägenhet där
du måste börja om från början hur jobbigt det än kan va,,,du måste få igång hjulet igen,,,

Man kan vända på frågan och tänka… kan jag leva utan detta jobb? Svar ja. Kan jag leva utan hälsa? Svar nej! Utan hälsan kan man inte överleva och då spelar ju vare sig jobb eller pengar någon som helst roll längre…
Att leva på ett sätt som skapar balans är A och O, kroppens signaler är bara följder av att vi gör något fel i våra liv. Alltså ska man ta dem på allvar och kanske släppa taget om något… det är svårt, kanske det svåraste man gör, men åter, utan hälsa finns vi till slut inte!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

men hur kul är det egentligen att få svåra sjukdomar pg av att man ej skött sin hälsa , på en skala 1.-10, det är jätte viktigt att sköta sin hälsa och jag anser att man bör kunna göra det även om man har brist på pengar mm,,,1 timmes promenad om dagen kostar inget , och pasta är billigt och grönsaker och en apelsin borde väl alla ha råd med….
Visst är det bra med promenader, det gäller bara att ha tiden och orken. 

23# men vill man må bra så måste man ta sig i kragen ibland.och att börja promenera är ett steg mot bra hälsa…
jag brukar ta en promenad 1 timme innan jag börjar jobba , en dag kanske allt vänder och du vinner på typ, lotto. hur kul är det då om du har en massa sjukdomar pg av att du alldrig brydde dig när ditt liv inte va så himlans kul,,,
Innan jag börjar jobba hinner jag inte.. Går upp 04,20. Efter jobbet har jag ont, så då vill jag inte. På kvällen är det mörkt. Då är det försent. Och sen har man alltid hushållsgöra på kvällen. Så därför trampar jag på min skrangliga motionscykel istället!
När det blir ljusare kvällar, då blir det andra bullar!

men om man inte har något jobb och allt verkar svart , då kan det va bra att ta en promenad ,för man rensar hjärnan.men det är bra att cykla på motionscykel även om den är lite skranglig
All form av rörelse är bra för hälsan
#27 Du har så rätt!