En tand lös
Hur behandlas ni när en tand är lös eller förloras?
Härom kvällen såg jag en ung kille på TV som inte tyckte att utslagna tänder gjorde nåt, för "då får man ju nya", sa han. Hur kan det vara så enkelt för vissa, när jag upplever det som en stor förlust att dra bort en tand?
Passar det att sätta in en brygga där gluggen uppstår, är det en lösning. Man kan hänga upp en ersättare med vitt "lim" i grannarna eller via en vinge på baksidorna. Men hur får man nya tänder (ersättare) längst bak i käken för att ta ett exempel?
Det går ju att operera in fixturer i käkbenet och sen "skruva på" en syntetisk tand av något slag.
Det vita "limmet" tandläkarna oftast använder heter composit och är samma som man fyller vanliga hål med.
För mig är inte att få en tand utslagen någon större förlust, faktiskt. Visst det står knappast på "önskelistan" men tandvården idag är så skickliga på att ersätta förlorade tänder.
Med vänliga hälsningar
Chess

Vilken tandläkare som helst kan väl inte opererera in en fixtur? Var finns de, inom folktandvården kanske?
Vad är en fixtur? Kan vem som helst ha det i käken?
#2 Nej utan det görs på en käkkirurgisk klinik, en mindre operation, tar bara någon timma.
En fixtur är en titanskruv som får växa in i käkbenet som man helt enkelt skruvar fast en krona på sedan.
Med vänliga hälsningar
Chess
Det är väldigt dyrt med nya tänder, kostar åtskilliga tusenlappar med en "skruvad tand".

Huga då
. Operation, titanskruv och en krona att skruva på. Det kan väl inte vara lätt som en plätt precis. Vad kostar ett par sådana? Det är väl lika bra att operera in två på lediga platser, när man ändå lägger sig på operationsbordet?
Titta på www.folktandvarden.se om du hittar någonting på deras prislista..
#5 Har inte ens susning, tyvärr. HAr själv aldrig blivit käkopererad bara haft prao på en käkkirurgisk klinik och fått se operationerna. Men som #4 säger så kostar det så klart ett par tusenlappar men inte så farligt mycket tror jag. Sådana operationer blir billigare egenkostnad konstant.
Som mest har jag sett tre skruvar in på samma gång, en i överkäken och två i under. 
Med vänliga hälsningar
Chess

Tack Chestnut för det du delat med dig "inifrån" så att säga!
Nu undrar jag om det finns någon här som har gjort en sån här operation och hur det upplevdes?