Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 2786 ggr
marika-J
0

"Generation fett" på tv3

Är det någon här som har sett något utav dessa avsnitt?

Jag kan säga att jag har gjort det och i dag var det det sista avsnittet. De åkte till Missisippi och träffade bla en 3 årig pojke som var beroende av coca cola och vägde dubbet så mkt som hans jämnåriga kamrater.

Jag blir ledsen när jag ser sådana här program, även fast att jag tycker de är intressanta. Dom kan väl inte mena att ett endaste litet äpple kostar mer än 10 kr!

En annan sak som jag reagerade på när jag såg programmet var att även fast de skulle ta 3 min att gå till närmaste snabbmatställe tog de bilen, inte nog med att hälsan försämras, miljön då! Nåväl, det kanske inte hör hemma i detta forum, men allt hänger ju endå samman menar jag.

Är det någon annan som sett något avsnitt som också reagerar på detta? Men en sak är iaf säker, vi bor nog endå ganska bra här i Sverige iaf, även fast kanske inte alla förstår det..

Mabbiz
0

Jag har sett en snutt på ett program, men jag bytte kanal, tycker så synd om dem, så jag kan inte se på det.. Folk kan vara så himla elaka på dem som är stora.

Och visst har vi det bra i Sverige! Cool

marika-J
0

#1 håller med dig! tycker synd om dessa små barn, hur blir det för dem i framtiden?

Sara
0

Om ett barn har fetma så skyller jag på föräldrarna direkt, om det är någon sjukdom som gör dem feta.

Sara

marika-J
0

#3 jo det är ju föräldrarna som har annsvaret för vad barnen stoppar i sig. Men när föräldrarna själva väger 180kg och tar bilen vart de än ska så förstår man ju att de inte har så mkt kunskap om vad man egentligen ska stoppa i sig tyvärr..

Sara
0

# 4 Nä, det är ju så.

Sara

Emelie-E
0

Vet inte om det var i generation fett som jag såg detta, men det var en mamma som matade sin 1 åring (tror jag) med hamburgare och all sån skitmat.
Det är helt sjukt att man som förälder väljer att ge sitt barn sån mat när den är så liten. Mamman var väl inte vidare smal heller, så hon borde ju veta hur dålig sån mat är och hindra sin dotter att äta sånt. Men tydligen inte.

Mabbiz
0

#3  Vet inte om jag missuppfattade.. skyller du på föräldrarna om barnen är feta om det finns någon sjukdom som orsakar detta?

Sara
0

Allså, idag finns så mycket information och hjälp att få så ingen ska behöva bli så tjock. Nu är jag själv en tjockis men det är mitt eget fel.

Om jag får barn så kommer jag se till att de får nyttig mat och motion.

Frågan är när det ska anses vara misshandel när barnen blir så feta.

# 7 Oj, jag missade ett inte i den meningen. Naturligtvis skyller jag på föräldrarna om barnet har fetma om det INTE är så att det är en sjukdom.

Sara

Mabbiz
0

#8  Jag tänkte väl det.. *ler*  Sedan detta med att ge barnen nyttig mat, det är svårt när man har en allergiker. Tonåringen tål inte grönsaker, broccoli och majs går bra! Frukt går heller inte bra, likaså nötter och kokosnötter. Men det kunde varit värre! Cool

Sara
0

# 9 Ja allergier är svårt. Lite extra vitaminer då?

Sara

Mabbiz
0

#10  Jo, jag försöker få i henne Enomdan.. Men hon är en liten kalv, hon älskar mjölk! Lättmjölk kan hon inte vara utan, och det ska väl vara nyttigt?

joooossan
0

Jag har följt programmet. Tycker det är intressant, men sjukt..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

[SvenA]
0

Mjölk är nyttigt så länge man inte är allergisk mot den

Det är en av de bästa måltidsdryckerna har druckit det hela livet

Mabbiz
0

#13 Ja, det är kul när en femtonåring är mjölktokig! Cool

Rubiinen
0

jag såg det också, det är fruktansvärt. Men det är illa att den nyttiga maten kostar mycket mer än den feta. Det ger inte så mycket val till de som är fattiga, även om jag tror att de överdriver priserna i programmet..

Maria
0

Det där förstår jag inte…?

Jag upplever att nyttig mat inte kostar så mycket. Köper man säsongens grönsaker, rotfrukter ex. så kostar det inte så mycket. Alla bönor man kan koka som är så gott och nyttigt. För att inte tala om soppor av alla de slag.

Nu har jag förstås inte sett detta program så jag tänker mer på priser i Sverige.

/Maria

Rubiinen
0

#16 jag syftar på de amerikanska priserna…

Maria
0

#17 OK, tänkte nästan det.

/Maria

abbis
0

Jag såg programmet..4 av 5 var svarta personer och dessutom fattiga . Att man får 1 kg friterade kycklingvingar för lika mycket pengar som ett äpple kostar beror på dom som bestämmer och det är sorgligt då man har så mycket frukt som exporteras därifrån ! Att man sen ger en 9månaders baby coca cola handlar om okunskap för den familjen var inte fattig. Den 11årige pojken hade en mamma som vägde närmare 200kg .Hur ska en sådan mamma kunna sätta sig i respekt då hon själv gör allt fel .

Där skulle man reglera matpriserna så att det blev lägre moms på bra mat och kompensera detta med högre moms på skitmat!Det var en svensk läkare som hade lösningen men det är så inrotat med skräpmaten i USA.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/