Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 22506 ggr
[aspie]
2008-09-11 20:32
15

Rosfeber

Någon som känner till detta, har haft det?

Fick idag den diagnosen av läkaren, men inte så mycket info. Googlade och fick se en riktig skräckbild på hur illa det kan bliRynkar på näsan

http://www.vgregion.se/upload/SU/omrade_oss/hud/Infekterade%20s%C3%A5r%202007.pdf

mongu
2008-09-12 00:14
4

Lugn det behöver inte alls bli så illa.

Jag förmodar att du fått antibiotika idag. Rosfeber är orsakad av bakterier. Ofta beta streptokocker. Men det kan också va stafylokocker som orsak.

Det är ofta de egna hudbakterierna som är orsak o det finns nåt som gjort att dom kommit in i kroppen. Nån skada på huden. Syns inte alltid.

Den behandlas o visst kan man må riktigt dåligt men det hävs med medicinen.

Krya på dig o ät upp alla antibiotikatabletterna.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[aspie]
2008-09-12 09:28
3

Tack för svaretSkrattande

Jo, jag fick Kåvepenin. Tänkte att jag skulle börjat med dom idag, men när jag läste om det fick jag nästan panik och tog en omgående.

Räkna med att jag kommer att äta varenda piller tills dom är slut!Flört

mongu
2008-09-12 10:38
2

Det var säkert meningen att du skulle starta dirket med antibiotikan. För du ska aldrig vänta med såna infektioner. Säkraste sättet att bli av med dom utan att dom ger sig iväg till blodet är just att sätta in attacken med en gång.

Sen om du känner när du ätit dina Kåvepenin att du ändå inte mår bra. Sök då igen så dom får kolla upp det hela.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

moos
2008-09-15 12:41
5

Min pappa håller på att sakta tillfriskna från detta. Han har fått itravenöst antibiotika och sedan tabletter. Han har ätit det i nästan 5 v.

Väldigt sakta återvänder han till ett liv där han kan stå på foten och gå.

Han har varit väldigt sjuk och fick det av nedsatt imunförsvar efter min mammas död och ett otroligt slit i ett års tid att sköta henne hemma.

För hans del har det tagit lång tid och det går frammåt men väldigt sakta.

[aspie]
2008-09-15 13:36
1

Mongu!

Jag fattade inte att det var så allvarligt. Läkaren sa ingenting om det när jag var där. Det var väl rena rama flytet att jag kolla på nätet.

Svullnanden börjar gå ner och det kliar inte längre, samt att värmen är borta. Men däremot känns det som ett stort ömmande blåmärke när jag tar på foten, samt att jag har en djävulsk värk, men det beror nog på fibron kanske. Har ju smärtan/värken från midjan och ner på båda sidor samt i armar och händer.

Moos!

Stackars din pappa, Han hade nog ett allvarligare stadie av det än jag. Skönt att han börjar må bättre.

När jag berättar fär andra vad jag fått för diagnos, så frågar de nästan omgående: "Smittar det?"

Nej säger jag för att jag läst att det inte gör det, men sen läste jag nån annan stans och där lät det som om det är smittsamt.

Någon som vet hur det ligger till där?

moos
2008-09-15 20:02
0

Ja det var tur du läste, dåligt att han inte upplyste dej om allvaret oavsett om du inte fått det så svårt.

Om det smittar vet jag inte, tror inte det.

Krya på dej nu och var rädd om dej

mongu
2008-09-15 22:47
0

Det är oftast våra egna hudbakterier som orsakar rosfeber. Vi har en mängd bakterier på huden som på fel ställe gör skada istället för nytta.

Läste på Smittskyddsinstitutets sida att rent teoretiskt så kan det smitta men att det oftast är våra egna bakterier.

Om man inte behandlar kan det gå över i blodförgiftning.

Ha en bra dag! Mongu.

[aspie]
2008-09-15 23:35
0

Ja visst var det dåligt att inte upplysa mig om hur allvarligt det är med rosfeber. Riktigt dåligt måste jag sägaRynkar på näsan

Visst ja, det var på smittskyddsinstitutets sida jag läste detGlad

plang
2008-09-16 21:51
0

#5 Rosfeber smittar inte såvida man inte själv har sår och har nära kontakt med en sjuk persons öppna sår eller med någonting som i sin tur varit i nära kontakt med en sjuk persons öppna sår. Vanliga hygienregler gällar alltså så är det inget problem.

Obehandlad kan rosfeber dock ställa till riktiga problem så det viktigaste är att påbörja behandlingen så fort som möjligt och att ta kuren till slut. Krya på dig! Glad

Fett-topp
2009-02-01 15:03
2

Hälp!

Kan de vara Rosfeber jag har?

Jag har tillsammans med läkare prövat allahanda allergi behandlingar med inget hjälper. Kroppen känns som sjuk med ledvärk, frossa, som "rost" i kroppen. Elaka utslag som är svullna, små blåsor, kliar gigantiskt mycket och gör mycket ont, svider. De är mycket röda och varma, som febriga.

Jag blev hastigt sjuk över 3 dagar med influensa och efter de har jag haft dessa och de är 3 veckor sedan.

Läkarna hittar inget säger dom men dom har inte nämnt Rosfeber.

Tips?