Stress
Om man har det lite stressigt omkring sig. Man vet att man skall ta det lugnt och gör det kanske också rent kroppsligt men i huvud stressar man. Har ni bra tips på hur man drar ner tempot i huvudet.

Var rädda om varandra
Vet hur du menar :P Jag har under min praktikperiod varit väldigt stressad inifrån, har inte kunna varva ner "hjärnan" när jag ska sova osv.. Men jag har försökt att lyssna på avslappningsmusik, ta en promenad innan jag ska sova och försöka rensa tankarna med att skriva dagbok ^^

om jag försöker tvinga mig till att varva ner, när jag har för mycket i huvudet, så funkar det tvärtom. Jag blir bara mer uppvarvad.
Att däremot gå en rask promenad och få ett samtal med en kompis, kan få tårarna att tränga fram, det är helande.
Annars kan jag också dansa frigörande dans, då släpper det som pyser under locket ut för fullt och finns inte kvar, kokande under ytan längre. Den bästa frigöraren av envetna känslor, för mig.
För mig fungerar träning så, tankarna kommer på annat och efteråt är man fysiskt trött och då blir det enklare att slappna av även mentalt.
Mental träning, i form av att lyssna på avslappnande musik som AlexandraK skriver är också ett bra tips. Dock vill jag där inflika att avslappnande behöver inte bara vara en lugn låt - det viktiga är att det ger dig ro. För mig så fungerar t.ex. irländsk musik bra, och för mig fungerar dessutom rent instrumental musik, dvs utan texter bra. Vet fler som säger att musiken inte kan innehålla texter, för då tänker de på dem.
Jag brukar som avslappningsövning lägga mig på rygg, raklång med armarna längs sidorna. Spänn sedan höger knytnäve i ca 10 sekunder, därefter vänster i 10 sekunder. Höger arm (pressa den mot underlaget) och därefter vänster arm (10 sekunder varje gång).
Därefter nacken, och därefter pressa axlarna bakåt/mot underlaget. Fortsätt med att spänna benen, ett i taget.
När detta är "klart", så känner jag mig ofta bra avslappnad och kan vila en stund, utan tankar på annat. Under tiden man gör detta skall man enbart försöka att fokusera på den kroppsdel man spänner.
Det kan behövas göra några gånger innan kroppen ställer in sig, det är lite "Pavlovs hundar" över det, beting och reflexer. När man är "van" vid detta, så kan jag ofta känna hur kroppen börjar slappna av redan innan jag är "igenom" hela kroppen - den vet vad som skall komma verkar det som.
När kroppen är avslappnad och man vant sig vid det, så blir det för mig också lättare att slappna av "inne i huvudet".
Som lightseeker säger så vill man inte ta vilan, så fungerar för mig en promenad också. Dock gärna samtalandes med kompis eller med musik i öronen.
mvh Martin
#3 Många bra tips, det ska jag verkligen prova :)
#4 Det tycker jag! Jag har förvisso alltid haft ganska lätt att vila och sova, men eftersom att jag sedan några år jobbar treskift och veckans alla dagar liksom veckodagarnas alla timmar så gäller det ju att kunna sova och vila på "udda" tider.
Ibland är det dessutom bara 9 timmar mellan passen, så då gäller det att somna snabbt även om man är uppe i varv eller har haft en jobbig natt.
Då är avslappningsövningen som jag beskrev i #3 otroligt viktig och till stor hjälp för mig.
mvh Martin
Tystnad. Om min hjärna är överbelastad stänger jag av tv, radio. Drar ur telefonjacket. Stänger av mobilen. Öronproppar om det finns ljud som ej går att stänga av (som motorljudet som ständigt pågår utanför mitt fönster).
Jag jobbar mkt med progressiv avslappning (det som marnyman beskrivit ovan), det hgjälper mig oerhört mkt när jag är stressad…

prova att simma 1 timme i ett sträck , man blir helt coollungn av det
Gå ut och gå med skön musik i öronen. Eller sätta sig ute i naturen (ta med något varmt att sitta på) och bara andas …
Många bra förslag - jag är glad jag läste tråden 
Oh förlåt,
jag har glömt att tacka. Tipsen är jättebra Kram
Var rädda om varandra

Många bra förslag här. Ska försöka lägga några på minnet.
Mitt eget trick är att göra mig onåbar när stressen slår klorna i mig. Inte ha med mobilen utom när det är alldeles nödvändigt. Gå hem direkt efter jobbet. Stänga av telefonen. Inte läsa tidningen. Säga att jag redan är upptagen, när någon vill locka ut mig på middag, bio eller vad det vara månde. Sedan slappar jag i soffan framför TV:n en stund efter kvällsmaten och blir härligt sömning. Då kan man gå isäng och sova gott.