Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 1473 ggr
Mitralis
0

Magnetresonanstomografiundersökning?

Hej!
Jag ska iväg till Umeå snart och göra en magnetresonanstomografiundersökning.
Sökte på det och fick inte upp mycket kan jag säga.
Är det någon som har gjort en sådan undersökning?
Vad kan dom se där som dom inte kan se med en gastroskopi?
Dom ska titta på mitralklaffen och ett hål mellan vänster och höger förmak som jag inte ens visste att jag hade.

mongu
0

http://netdoktor.passagen.se/?_PageId=165&AreaId=11

Titta på den sidan. Där beskriver dom bra vad som kan ses på en sån undersökning.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mitralis
0

Tack för länken. Vet inte varför jag inte tänkte på netdoktor, men det var inget som kom upp när jag sökte.

Fick bara upp fyra andra sidor efterom jag sökte på magnetresonanstomografiundersökning, det var det som stod i brevet.

Nu när jag tänker efter så skulle jag nog bara sökt på magnetresonanstomografi för nu får jag 11 300 träffar och 50 100 träffar på MRT

Nu när jag ser förkortningen så vet jag vad det är. Var nog lite för orolig för att tänka klart och såg inte att det är en MRT undersökning.

Jag har ju sett några gånger hur det går till på House och ER. Får bara hoppas att dom lägger mej på en säng som inte är magnetisk he he heGlad

Tack igen!

[SvenA]
0

Det är en vanlig röntgenbrits du ligger på och man åker in i en tunnel när undersökningen pågår såknäpper och slamrar det en hel del och kan kännas varmt i kroppen och du får ett par hörseskudd på dig där man kan få höra musik och så hör man vad personalen säger

det kan ta upp till 10 minuter för varje serie bilder de tar