Knottror på huden
Jag har sedan 1-2 veckor tillbaka haft röda knottror på vissa delar av kroppen - främst armarna (mest vid armvecken och vid handlederna). Även lite på hals och bröstrygg. Knottrorna kliar och verkar bli fler och fler ju mer man kliar. Har använt hydrokortison och det lindrar, även propyless då vi hade det hemma.
De gör inte ont förutom att de kliar då och då (inte olidligt direkt) och jag kliar inte så mycket att det går hål på huden t.ex.
Vad kan det vara? Eksem? Allergi av något slag? Mamma tänkte på citrusallergi (clementin)?
Har googlat på eksem och det låter ju som det… Men vad beror det egentligen på?
(saknar en Hudvårds-kategori!)
Mvh Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag tycker du ska visa dina utslag för skolsköterskan. Så kanske du kan få tips om vad du ska göra.
Det låter på beskrivningen som nässelutslag, som man kan få om man reagerar på nåt.
Men kolla upp det. Ev. kan du behöva ett läkarbesök.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#1 Vi har ingen skolsköterska i skolan, hon slutade nyss 
Läste lite mer om nässelutslag och det låter inte helt omöjligt.
Ska forsätta smörja in huden och hålla den ren + återfuktad, är det inte borta/bättre efter helgen går jag till läkaren då.

Det var ju typiskt, för annars kunde hon hjälpt dig.
Men gå till en distriktssköterska så får hon titta på det. Dom är mycket duktiga på utslag av olika sorter.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

En allergi kan bryta ut akut på det där sättet. Jag kände en som passade på att frossa i apelsiner när de var stora, fina och billiga. Skolsköterskan sa att det bara var att sluta helt med apelsiner genast. Långt senare blev det möjligt för min bekant att äta apelsiner igen, men bara någon enstaka då och då.
Kan du komma på ett sådant samband med frossande i en viss frukt e dyl, så kan det vara orsaken. Hoppas att det är något så pass enkelt och att besvären ger med sig snart.
#4 Jag har frossat i apelsinjuice och clementiner på senaste och det kom vi på först iförrgår.
Jag har slutat med citrusfrukter nu och behandlar med hydrokortisonsalva samt mjukgörande hudlotion och det har redan börjat hjälpa. =)
Får du det igen tycker jag du ska uppsöka läkare. Det finns så himla många saker man kan få exem av.