Hög sänka??? Hjälp??
Hejsan någon utav er som har hög sänka (SR inte snabb sänkan ccp) min Sr ligger på 58 nu, jag har såå ont i mina leder, händer, fötter axlar, nacke, skuldror, lår, höfter ja hela kroppen, vilket man oxå har vid fibro… men vid fibo har man väl inte hög sänka??? reumatolog nu i januari får se vad dom säger där, är orolig för att sänkan aldrig går ned?? är det farligt??
har stått på kortison men fick lov att sluta för jag mådde så dåligt psykiskt, jag har ett bmi på 33 kan det påverka sänkan??
Tacsam för alla svar!!
Hög sänka indikerar en infektion i kroppen och du har tydligen en pågående eftersom du har ätit cortison
Så det är väl bara att vänta tills du kommer till rematologen
Ont i kroppen får manju tydligen av den pågående influensan också spå det kan väl kanske vara en kombination av detta
Tack för ditt svar men kan man gå med en influensa i 3 månader?
sänkan var i förra veckan ner i 42 fick jag brev om idag, jag kan inte äta naproxen mfl eftersom magen pajar av dom, finns det något man kan göra själv för att få ned sänkan? förutom att äta tabletter för det, jag är så rädd att jag ska ha cancer nånstans då vi har det i släkten, men pappa var reumatiker kanske man kan ärva sånt?
jag slutade röka för 4 månader sedan och efter det blev jag sjuk med sänkan och värken, har fibromyalgi i botten men det får man inte hög sänka av?? vad jag vet.

Det blir bra att du får komma till reumatolog så du kan få svar på dina frågor.
Att sänkan är förhöjd visar på en inflammation nånstans i din kropp. Då du fått kortison så låter det för mig som läkaren har haft nån misstanke om inflammation. För kortison är inte läkemedel som sätts in utan anledning.
Men vad som gjorde att du fick det kan bara din läkare svara på. Har h*n sagt nåt om det?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hej läkaren trodde det var pmr - polymyalgia reumatica, men det håller inte jag med om min crp sänka var normal och jag är under 50 år så det stämmer inte, sen får man inte ont i fingerleder och fotleder, knän, smalben av pmr, så därför skickade han remiss,mer vet jag tyvärr inte, min läkare är väldigt fåordig och stressad jämt, o få törs jag inte fråga, känns som man tjatar. Jag är bara orolig för min hälsa :(

Det förstår jag att du är. För alla är vi måna om vår hälsa.
Men detta med sänka kontra CRP det är ju båda mått på inflammation i kroppen. CRP är högt när sjukdomen är i aktiv fas. Sen sänkan är mera "släpande" alltså det tar längre tid för att visa förhöjning men även att visa åt andra hållet.
Att du inte har åldern inne för pmr samtidigt vet du så finns alltid undantaget som bekräftar regeln. Alltså man kan ha en sjukdom även om man enl. böcker eller nätet är för ung alt. för gammal.
Du har fått en remiss så det kommer säkert att visa sig vad det är som spökar runt för dig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Vissa reumatiska sjukdommar är ärftlihets belastande
så ta det lungt tills du har varit på reumatologen så ska du se att du får svar på dina funderingar

Med de smärtor du beskriver, kan du ha inflammation i närheten av lederna, t ex i senor och muskelfästen. Vad det i sin tur beror på kanske man inte ska spekulera i. Det finns flera sjukdomar som beskrivs så, men kan vara så enkelt som överansträngning rent fysiskt eller av stress eller otur med att ha utsatts för kyla och drag.
Har läkaren sagt något om att ta värktabletter som samtidigt är inflammationshämmande? Milda och receptfria duger bra. Det var vad min läkare rekommenderade när jag var i en liknande situation. Samtidigt inleddes en period med provtagningar. Successivt motade vi bort min oro för något reumatiskt och när sänkan blev mera normal fick jag börja hos sjukgymnast.
Det gick (hör och häpna) att träna bort all värk! Hoppas att du kan släppa lite av all oro och känna tillförsikt. Man kan bli frisk igen.