Träning för rygg och knän
Jag har väldigt mycket svank och kan känna av det titt som tätt, framför allt när jag varit uppe och gått en hel dag och sedan ska lägga mig och sova. Det är inget stort problem men jag skulle vilja träna upp muskelaturen i ländryggen för att minska de tillfällen när det faktiskt är obehagligt. Vad för övningar kan jag använda mig av utan att gå på gym?
Mitt andra "problem" är mina knän. Har tidigare spelat innebandy men fick sluta på grund av kronisk tonsilit. Funderar på att kanske ge det ett nytt försök nu när jag är av med tonsiliten. Däremot tror jag inte att jag klarar av att köra igång utan att ha tränat upp mina knän ("är" målvakt). Även här önskas bra tips på övningar att göra hemma.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Finns det något gym i närheten? På gym brukar man kunna få bra råd om lämpliga redskap och träning med dessa för specifika delar av kroppen. Förmodligen behöver du träna upp flera muskelgrupper än de du nämner här, innan du ställer dig i ett mål.
Saken är den att jag går på gym redan men tänker inte förnya mitt kort när det går ut. Tänkte att jag kunde fråga här innan jag springer iväg till gymmet nästa gång eftersom jag oftast inte har den tid jag skulle behöva för att ta mig till gymmet och hinna träna.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
För att träna ryggen bra så måste man täna flera muskelgruooer för att resultatet ska bli bra
Men för enbart ländryggen så är det mest sittupp som gäller
det gäller även att stärka lårmusklerna för att ryggen ska kännas bra
När det gäller knäna så är trappor et bra sätt att träna på
men även för knäna så gäller det att träna lårmusklerna
Det är mycket viktigt att man tar det lungt i statren så att man inte överbelastar musklerna

#2 OK. Då kanske du kan sätta dig på en stadig stol, t ex köksstol med bra ryggstöd och fästa en liten tyngd på foten. Sedan kan du höja och sänka underbenet passande antal gånger så det känns att det tar i musklerna strax ovanför och vid sidan av knät. Byt och gör samma övning med det andra benet. Upprepa varje dag.
Det är en häpnadsväckande bra övning för att stärka knän och lårmusklerna strax ovanför. Passar också väldigt bra att träna så en tid innan man ska till fjällen för att åka slalom.