Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 6623 ggr
Sara
2009-01-05 22:49
0

Xenical

Någon här som har eller äter Xenical? Eller känner ni någon?

Funderar på att äta dem så jag vill gärna ha lite info hur det fungerar i verkligheten.

Sara

mongu
2009-01-05 23:47
0

"Indikation

Xenical är indicerat för behandling av obesa patienter med ett body mass index (BMI) större än eller lika med 30 kg/m2 eller överviktiga patienter (BMI > 28 kg/m2) med samtidiga riskfaktorer i kombination med en måttligt kalorireducerad diet.

Behandling med orlistat bör endast påbörjas om enbart diet tidigare har givit en viktminskning på minst 2,5 kg under en period av 4 på varandra följande veckor. Behandling med orlistat bör avbrytas efter 12 veckor om patienterna inte har lyckats gå ner minst 5% av den kroppsvikt som uppmättes innan behandlingen påbörjades."

Detta har jag tagit från Läkemedelsverkets sida. Som du ser så ska man ha högt BMI o även visa att man kan gå ner minst 2,5 kg med hjälp att diet innan man får börja behandling.

Sen ska behandlingen följas av dietist som sen rapporterar till läkare.

Många ggr kan det nog va bättre att försöka med diet o motion om man vill gå ner i vikt. Nu kan jag inte säga vilket du ska göra, då jag inte alls vet om du är överviktig.

Många läkare vill att man ska ha testat annat innan dom skriver ut Xenical. Man kan få kraftiga biverkningar då medlet gör att man inte tål för fet mat.

Därför måste man lägga om kosten o även följa den sen för att inte gå upp i vikt igen.

Det är som alltid vid viktminskning att man måste fortsätta med ny kost o nya vanor. Faller man in i samma gamla vanor så ökar man lätt igen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Henrik70
2009-01-06 14:03
1

Här är en artikel om biverkningar av bla Xenical

Sara
2009-01-06 14:20
0

Tack!

Det är redan ok med att jag ska äta dem men jag skulle tycka det är intressant att höra hur människor upplever det när de äter Xenical.

Sara

mongu
2009-01-06 21:34
0

Jag hade dom o det var ett rent h---ete ibland. För får man i sig för fet mat. Det kan ju tyvärr bli utan att man vet om man är borta eller ute. Fick vansinniga magsmärtor o kraftiga oljiga diarreer.

Gick ner när jag åt dom. Sen försöker jag med att genom kosten fortsätta.

Tyvärr så gör min medicinering att jag gått upp en del sen är jag inte lika rörlig i nuläget vilket inte är bra för vikten.

Men ska du äta dom så lycka till!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Sara
2009-01-06 22:50
0

Jag försöker med kosten samtidigt + att jag ska ta minst en promenad varje dag jag inte har vattengymnastig vilket är 2 ggr i veckan.

Jag försöker motivera mig med att jag inte kan äta så fet mat om jag tar tabletten om jag vill slippa magproblemen. Synd bara att den inte hjälper mot socker och kolhydrater oxå. Glad

Sara

Sara
2009-01-08 20:35
0

Börjar tabletterna verka redan första gången man tar dem eller kommer effekten efter ett tag? Alltså inte viktminskningen utan mer den där oljiga avföringen?

Sara

Anna_Sv
2009-01-08 21:52
0

Den eventuella oljiga avföringen kommer i samband med den måltid med för mycket fett du åt. Alltså, äter du en måltid med för mycket fett samtidigt som du tar en Xenical så tar det "normal" tid genom matsmältningssystemet. Däremot blir det mycket bråttom till toa eftersom oljan liksom smörjer passagen så att avföringen slinker igenom som en oljad blixt.

Äter du en måltid med lite fett så märker du ingen större skillnad.

Jag håller med om att det borde finnas en medicin som hjälper mot kolhydrater. Risken med Xenical är att man får i sig för lite fett och då avstannar viktminskningen. Se därför till att du äter bra fett så att du får i dig bra fettsyror, olivolja är bäst. Lycka till!

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Sara
2009-01-08 22:06
0

Tack!

Sara

mongu
2009-01-08 22:21
0

Jag har för mig att jag nånstans läst att viktminskningen med Xenical inte är så väldigt stor. Utan mer vad man kanske skulle kunna med enbart diet.

Var jag läst det har jag inte i minnet just nu. Minnet är bra men kort.

Xenical börjar verka när du börjar behandlingen.

Vet att det var särskilt jobbigt när jag i jobbet var på en konferens. Tyckte inte maten såg fet ut. Men ack vad jag fick bråttom till toa o fick sitta en bra stund.

Lycka till med din behandling!

Ha en bra dag! Mongu.