Halsfluss?
Jag har fått lite ont i halsen, men har inte feber. Det går fortfarande ganska bra att svälja, men känns ändå obehagligt. Vid halsmandlarna har det bildats vita pluppar, som jag försöker peta bort. Har hört sägas att det är halsfluss när det blir på det här sättet. Är det så?
Framför allt hoppas jag att det inte blir sämre. Nu har jag sovit extra mycket och druckit varmt. Vad mer bör jag göra för att det inte ska bli sämre och för att bli bra snart?

Du ska inte försöka peta bort dom vita fläckarna. Det gör bara mer ont.
Men om du inte har feber eller är väldigt röd i halsen, har väldigt ont i halsen så tror inte jag det är halsfluss.
Halsfluss får man av streptokocker, alltså bakterier. Troligen så har du en virusinfektion för just nu så går det ju massor av olika förkylningar, influensa osv.
Det du kan o ska göra är att dricka mycket, varmt eller kallt det som känns bäst. Du ska vila, sova. Du kan ta Alvedon om det är ont eller om du får feber.
Skulle det sen bli värre i halsen såklart att du ska kontakta sjukvården men i nuläget tror jag inte du behöver det utan vila o låt kroppen ta hand om infektionen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har fått en vätska av min doktor som heter Andolex som jag gurglar med när jag har ont i halsen. Fungerar faktiskt en del.
Sara

Jag hade ingen feber när jag hade halsfluss, så det behöver man inte ha. Men visst jag hade rejält ont i halsen. Men om du är orolig så gå och kolla, man kan få jobbiga följdskuldomar av obehandlad halsfluss bättre att vara på den säkra sidan…

Nej man behöver inte få feber, men väldigt många får det. Det är nog mer ovanligt att man inte får feber.
Men rejält ont i halsen får man.
Visst kan du kolla med din VC om du känner dig orolig. Fast nu i förkylnings o influensatider så är det trots allt mer troligt att det är ett virus som har fastnat hos dig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Här omkring är det massor av folk som har halsfluss, dottern med familj och hennes svågrar med familj. När hon var och tog prover i julhelgen tog det slut på provstickorna för så många hade det varit som hade halsfluss.
De hade hög feber och ont i halsen, men de fick även vattkoppar så de har varit sjuk i en månad snart. Det brukar alltid vara en massa förkylningar runt jul.

Bäst att hålla sig i stillhet då, ta en tablett och sova. Kanske gurgla med utspädd Vademecum går bra också. Nog lättade det att klämma ut de vita plupparna allt. De skavde!
Tack för lugnande besked!
Bäst är att åka och ta halsprov på sådana symptom som inte ger sej. Det kan faktiskt gå illa. Jag vet en som legat i koma i 10 dagar efter strept infektion i halsen. Det satte sej på hjärtat för att han inte vilade.

Visst kan det bli att det sätter sig på hjärtmuskeln när man får en infektion o sen är igång o tränar hårt. T.ex. många elitidrottsmän har fått det. Sen kan givetvis även de som inte är elitidrottare råka ut för det med.
Men det krävs att man har en rejäl infektion för det.
Sen får man ofta ont i halsen när det är förkylningstider. Då kan det va bra att lära sig lyssna på kroppens signaler. För den signalerar ju om vila o ta det lugnt. Inte bara rusa vidare.
Vid en "vanlig" förkylning med halsont behöver man inte söka eller ta några prov. Det är om det inte ger med sig o man får feber o mår sämre.
Förhoppningsvis så är du av med ditt halsonda nu Lill-kisse. Eller hur?
Ha en bra dag! Mongu.
#8 själv tycker jag det är bra man kollar om det är halsfluss om man är familj och lämnar ungar på dagis för även om det bara är man själv som är sjuk så kan barnen vara smittbärare och det far runt på dagis som en löpeld. Har man halsfluss håller man också barnen hemma

#8 Ja tack, jag känner mig bättre nu. Det blev inte alltför illa.
Några jämförelser med de som drabbats allra värst av än det ena, än det andra gör inte jag. Så speciell tror jag inte att jag är. Har man inga särskilda problem med hälsan, har man väl ett naturligt försvar som griper in vid lättare infektioner, förkylningar o dyl hoppas jag.

# 9 Visst man samtidigt kanske man inte kan kolla upp precis alla som har ont i halsen om man inte har andra symtom som tyder på halsfluss.
Är det en virusinfektion som trots allt de allra flesta halsonda är, då visar det inte nånting.
Det enda som händer är att VC inte har möjlighet att ta emot patienter som kanske verkligen är rejält sjuka.
# 10 Skönt o höra. Visst är det så att man har ett visst skydd om man är frisk osv. Ett mycket bra skydd som vi ska va rädda om.
Då är det bra om vi inte äter antibiotika mer än när det verkligen är nåt det biter på.
Ha en bra dag! Mongu.