Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 9516 ggr
Otaku
0

Pulstabell?

Hejsan!

Jag undrar om det finns någon speciell pulstabell där man kan se på ett ungefär vad ens blodtryck ska ligga på. Jag är nämligen lite fundersam, jag kom precis tillbaka från en lång promenad. Tänkte att jag kunde ta pulsen, och det blev 84 slag på en minut. Är det vanligt att man får så lågt/högt? Jag är 13 år, rör mig mycket och äter rätt så nyttigt. Men jag har dock lågt blodtryck och hamnat på sjukhuset ett par gånger då jag svimmat.

Mvh Vinetta - som inte kan något ang. det här Tungan ute

Mvh Vinetta

Maria
0

Det är stor skillnad på puls och blodtryck.

Pulsen är antal slag per minut hjärtat slår. Det kan variera från ålder, kondition, sjukdom m.m.

Blodtrycket mäts i två "grader" Det systoliska trycket dvs. det högre trycket och det diastoliska, lägre trycket.

Det systoliska trycket mäter trycket i artärerna när hjärtat pumpar ut blodet i kroppen och det diastoliska trycket i venerna när blodet går "tillbaks".

Att ha ett lågt blodtryck kan vara obehagligt med "yrsel" osv. men oftast ganska ofarligt. Ett högt blodtryck (icke att förväxla med puls) kan däremot vara mer farligt och bör behandlas.

/Maria

Maria
0

Pulsen blir givetvis högre vid ansträngning och det är bara normalt. Sedan kan det variera personligen också så att sätta ett normalvärde är ganska svårt.

Jag är 46 år och har en jättehög puls. (medicinerar mot detta) Jag lever kanske inte så nyttigt eftersom jag röker så jag har det med i beräkningen.

Däremot har jag ett lågt blodtryck så detta går inte alltid "hand i hand".

Att ha 84 slag per minut efter en lång promenad skulle jag bara gratulera till…

/Maria

mongu
2

Kan bara hålla med det som skrivits som svar här. Den pulsen du har är alldeles normal. Särskilt efter en lång promenad.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Otaku
0

Okej, ja. Som ni ser så kan jag ingenting om det här :) Men tack för svaren :D

Mvh Vinetta

mongu
0

Varsågod det är bara att fråga. Annars kan man inte veta o man ska aldrig gå o fundera utan att fråga.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Lill-Kisse
0

Fin puls efter en lång promenad. Du har bra kondition gissar jag.

En tröst bör vara att lågt blodtryck är bättre än att ha för högt. Med stigande ålder brukar trycket bli högre, så det har sina fördelar att starta på låg nivå. Kolla med dina kvinnliga släktingar om lågt blodtryck ligger i släkten. I så fall har du en naturlig förklaring och förstår att det inte kan medicineras bort. Motion och bra kost på regelbundna tider är den bästa åtgärden. 

Vi "lågtryckare" är tröga på morgonen. Störta inte upp ur sängen, utan ta det lugnt. Alkohol tål vi inget vidare heller, så du kan ursäkta dig med det låga blodtrycket för att slippa dela en vinare.

Otaku
0

Okej, tack. :) Eller vad man nus ka säga.  Jag vill inte skryta men jag tror att jag har rätt bra kondtition, då jag rider regelbundet och rör mig mycket.

Och det där med alkohol var ett bra tips. För att börja dricka finns inte i tankarna ännu. Och för hoppninsvis finns det inte i flera år framöver. Tack för sitt svar!

Mvh Vinetta