Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3416 ggr
Chestnut
0

Akuta magbesvär

Hej!

Har haft galet ont i magen nu i ca 2-3 timmar. Det började redan vid 14-tiden idag med ömhet och svullnadskänsla. Nu har jag diarré omväxlat med hårda "klutar", behöver uppsöka toalett minst 1 gång i timman. Mår dessutom fruktansvärt illa och har mycket gaser.

Tror själv att det beror på mycket kolsyrad dryck de senaste dagarna och mycket mjölkprodukter (har tidigare haft magkatarr/början på magsår samt varit känslig mot laktos).

Tips på vad jag kan göra?

Har ätit ett äpple, det brukar hjälpa men inte nu… :(
Har även Omeprazol 20 mg kapslar (fått utskrivet för att användas i samband med diklofenak men tar ingetdera längre) hemma men vet inte om jag vågar ta.

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

Sara
0

Jag skulle inte tro att Omeprazolen är farlig att ta även om den inte skulle hjälpa.

Ring sjukvårdsupplysningen om du vill känna dig tryggare.

Sara

Chestnut
0

Har tagit en omeprazol nu, hoppas att det hjälper…

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Är du inte känslig mot laktos längre? För just den känsligheten kan ju ge såna symtom.

Det låter för mig som du varit lite ovarsam mot magen med mycket kolsyra o dessutom mjölkprodukter.

För även om din känslighet är bättre så finns en tendens att det kan blomma upp igen om det blir för mycket av "det goda"

Mitt råd till dig är att du försöker va strikt i vad du äter o ser om det inte blir bättre med det.

Omeprazol hjälper nog inte mot detta. Det är ju mer om man blir "sur" i magen. Som man blir när man äter t.ex. diklofenak o liknande medicin.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
0

Nu har jag inte alls lika ont :)

#3 Upplever inte samma känslighet längre mot laktos utan klarar av allt mer mjölkprodukter :) Men ska skärpa mig, absolut. Vill inte ha sån magont igen…

Med vänliga hälsningar
Chess

IaMiaMaria
0

det är sällan något farligt om man inte har blodiga diarrér eller får feber.

men som dte står ovan så kan man alltid ringa sjukvårdupplysningen.

hoppas att du mår bättre =)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Chestnut
0

Mår nu helt bra :)

Men vad ska man göra när man får så där akut ont? Visst det finns efterföljande åtgärder men vd kan man göra i det akuta skedet? Tips på saker hemma?

Med vänliga hälsningar
Chess

Sara
0

Jag skulle satsa på att ha Samarin och Omeprazol hemma.

Sara

IaMiaMaria
0

Värme kan fungera. motion om det är gaser, det kan göra riktigt ont, då kan man ta samarin och gå upp och ner några gånger för en trapp, det kan hjälpa.

svårt att ge tipps då man inte vet vad felet kan vara.

Det man inte ska göra är att ta värktabletter om man absolut inte vet vad det beror på, för de kan dölja viktig smärta som kan tala om, om man är allvarligt sjuk.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Lill-Kisse
0

Detta med att dricka och ta tabletter är jag mycket tveksam till så länge jag inte vet vad det är för problem med magen. Är det lätt och kortvarigt eller något allvarligt?

Många magsmärtor tycks ha med matsmältningen att göra. Det känns som om man har gaser, lite kramp, stopp i magen helt eller delvis o dyl. Då upplever jag det som att magen behöver avlastning och slappna av, så jag knäpper upp i midjan, lägger mig på rygg och sträcker ut mig medan jag försöker ta djupa andetag och verkligen slappna av. Det fungerar ofta mycket bättre än man tror innan.