Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 6160 ggr
MalinArv
2008-12-15 11:19
0

Morbus de quervain

Någon som har eller har haft senskideinflammation?

Har haft i höger tumme sedan 1 år tillbaka och i vänster sedan 0,5 år. Blev nu opererad den 20 november och undrar om någon har någon info eller erfarenhet av samma. Hur lång tid tar det innan man kan börja använda händerna? Min höger gör ont men går att använda lite men min vänster är forfarande helt omöjlig att använda då det gör så ont. Hur länge ska man avvakta innan man kontaktar läkaren igen?

Tyvärr så har läkarna som tagit hand om mig ang detta inte gett mig någon direkt info. Det de har sagt är att op skulle vara typ samma som kortisonspruta men mer effektivt. Att jag kan vara öm för beröring i några månader efteråt men nu är jag ju handikappad…

mongu
2008-12-15 12:35
0

Har du fortfarande så ont o du op. den 20 november så tycker jag det är dags att söka läkare. Du ska ta kontakt med den som op. dig. Eller den kliniken i alla fall.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

MalinArv
2008-12-15 12:37
0

Ja, jag får nog göra det, har 2 veckor kvar på sjukskrivningen men det känns som otänkbart att sätta sig i en kassa och lyfta/ vända tunga varor och bära runt på ca6 kg tunga kassor…

MalinArv
2008-12-16 18:53
0

Tog kontakt med kliniken igår, men blev hänvisad till vårdcentralen. Ska ringa på fredag då läkaren jag ville träffa inte jobbar förrän på fredag.

MalinArv
2008-12-17 23:37
0

*puttar upp*

Ingen som blivit operarad eller känner någon?

SusanneStromstedt
2008-12-18 17:10
0

Tyvärr. Den erfarenhet jag har av senor  är övre tumsenan på vänster hand som gick av  för snart ett år sen, efter en handledsfraktur. Jag är fortfarande inte bra trots operation.

MalinArv
2008-12-18 17:41
0

Usch, stackare. utan ordentliga händer eller handleder är man handikappad.

MalinArv
2009-01-03 21:04
0

Måste bara skriva av mig lite till…

Nu är det 2,5 månader sedan operationen och jag har jobbat min första dag idag.

Min vänster tumme är obrukbar i regel och jag har verkligen jätteont. Sökte vård innan jul, fredagen den 19 var jag på vårdcentralen igen. Fick nervmedicin jag skulle äta under helgen och se om det blev bättre om inte skulle jag uppsöka oprtopedjouren på måndagen eller tisdagen. Förutom att jag blev trött så märkte jag dock ingen skillnad på smärtan så jag satt på akuten på måndag morgon. Efter lång väntan fick jag då äntligen träffa läkaren. Han klämde och kände och gav mig en diklofenak kur på 10 dagar och sa att jag skulle ha tålamod… Efter över 1 år med smärtor finns det inte så mycket tålamod kvar…

Så, nu ska jag jobba heltid med dessa smärtor. Sitter i en kassa i en matbutik nära norska gränsen vilket gör ett enormt tryck med mycket tunga varor och lite förstående folk…

Tack för att ni "lyssnade".

Mvh Malin

Chestnut
2009-01-04 00:22
0

#7 Usch, förstår att du inte har så mycket tålamod kvar! =(

Krya på dig!

Kram Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess