Lurad på apoteket.
Jag har under flera år ätit medicin för jag har förmaksflimmer. Oftast så får man olika fabrikat från apoteket när jag hämtar ut medicin för att de tar det som är billigast.
Jag har kommit fram till att ett fabrikat funkar bättre på mig ,jag kände av att det inte stämde riktigt när det blev ett annat.Hädanefter tar jag alltid med den gamla fp för att visa vad jag vill ha.
Sedan i somras har jag haft problem med yrsel och vinglighet till och från, problem med magen, väldigt ofta huvudvärk mm.
I fredags var jag och hämtade ut mer av min medicin och de lämnade fram ännu en ny sort.
Jag visade burken jag fick förut och sa att jag ville ha i burk och 100 tabletter men med detta fabrikat.
Burken jag hade med mig var på 250 tabletter och förra gången sa de på apoteket att det endast fanns denna sort, de hade gjort om fp och antalet.
Det märket finns inte i 100 utan det görs bara ett annat fick jag till svar, vilket var det fabrikat jag har ätit under en längre period och inte haft några biverkningar av.(kollade med gamla burkar när jag kom hem)
Burkarna ser exakt likadana ut och om man läser extra fint är den ena tillverkad av någon i Irland och den andra i Sverige. Fabrikatnamnen är kort och det var endast olika färg på en del av etiketten, men det trodde jag berodde på antal tabletter i burken.
Jag tycker att detta är oförskämt av personal på apoteket att lura mig för det är så jag känner det.
Nu kanske jag har mått dåligt i "onödan" pga av detta. Det ska innehålla samma saker, får jag till svar, men det är även andra mediciner som inte ger mig samma effekt, bla allergi tabletter som de också byter ut.
Jag får ju betala mellanskillnaden ändå, ska inte jag själv få avgöra vilken medicin jag vill äta. Det är min kropp och jag känner verkligen skillnad även om man inte ska göra det enligt personalen på apoteket.
Eftersom jag nu trott att jag ätit min "gamla" medicin kan det ju inte var inbillning, eller?
Det är kanske många människor som känner likadant men man inte vet vart det kommer ifrån.
Tänker på alla äldre som äter massor av tabletter och ingen som kan hjälpa dem att kolla.
Man tror ju på "kunnig" personal. Men eftersom jag jobbar i butik med kläder och skor kan man se skillnad på billiga jeans och dyra jeans om ni förstår vad jag menar. Likaså om man köper ett billigare fabrikat av tex majskorn, det är också stor skillnad på smak och konsistens. Då kan det vara likadant med mediciner också.Konstiga jämförelser men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Tack för ordet,Tatsu
Gud vad trist!
Själv märker jag jättestor skillnad på alvedon och Panodil. Alvedon hjälper lite mot värk, Panodil ger mig illamående.
Det måste ju vara någon skillnad mellan olika fabrikat, de kostar ju olika 

Att läkemedel som ska va likvärdiga kostar olika beror mer på vad det kostat att ta fram dom.
Så länge ett läkemedel är nytt så är det ju ofta jättedyrt, tänk på t.ex Losec.
Sen när patentet har gått ut så är det fritt fram för andra företag att tillverka likvärdiga läkemedel. Då kan dom göra det billigare pga att den kostnad som var för att forska fram just detta behöver ju inte dom ta.
Att det är patent på läkemedel en viss tid är för att det företag som forskat fram ska kunna få lite vinst på sin upptäckt.
Sen är det så olika hur man reagerar på de olika bindemedel som är i läkemedel. För även om det är samma verksamma substans. Som ju är det viktiga att vi får i oss. Så kan det ändå va att man reagerar fel på bindemedlen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Du kan berätta för din läkare om att du reagerar olika på läkemedel av samma sort men med olika fabrikat och be att läkaren specifikt skriver på ditt recept att du måste ha det fabrikat som du mår bra av!
det kan vara väldigt stor skilnad på hur olika fabrikat fungerar ,fast apoteket säger offta att det är samma sak. men det kan tas upp olika i kroppen för att dom har olika bindemedel och tillsatser,det kan göra att dom fungerar olika.
det bästa är att tala med läkaren som (3 föreslår) om läkaren skriver får ej ;bytas ut; på reseptet ska du få rätt sort
~ mayolica ~
ja så är det för mig också.
tex angående loperamid som jag får utskrivet så vill apoteket sälja dimor som är samma sak men billigare, men de fungerar inte utan jag måste ha loperamid eller imodium.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Upplevde samma sak när jag fick krämen Zon. De bytte till en annan som skulle vara likadan, men billigare. Den var inte bra för mig. Klibbade ihop kläderna ända tills jag tvättade av den. Det gjorde inte Zon. Så nu har jag fått läkaren att kryssa i , får ej bytas. Då slipper jag betala mellanskillnaden också. Hemskt irriterande när man smort in baksidan av låret och ska försöka dra bort byxorna. Blev nästan skinnflådd.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
En mig närstående har riktiget FETA krämer att smörja in kroppen med mot sina kliande eksem. På Apoteket bytte de ut krämen mot en annan, det var ju samma verksamma ämne. Men inte hjälpte den krämen! Eksemen kliade lika mycket för det. Man skrev till Apoteket centralt och påpekade detta och vid nästa tillfälle så bytte de inte ut krämen!
Alltså, skriv och klaga - så de får veta!

det hjälper inte alltid att det står i kryssat att medicinerna inte får bytas ut :/ har lite dålig koll på alla tabletter så plockar bara ut dem och ibland har jag fått helt andra utan att de ens sagt till och det stått att de inte får bytas ut! blir bara till att gå tillbaka och byta oftast säger de då att de inte hade rätt sort inne för tillfället men måste de inte säga något? är överkänslig mot flera saker är glad att jag inte är allergisk mot mer än två iallafall.
tråkigt är det iallafall
Självklart är det tråkigt när det blir felaktigheter men jag kan berätta att jag fått utbytesmedicin ett antal gånger. Själv har jag aldrig märkt någon skillnad utom på en migränmedicin som jag inbillade mig t.om var bättre. Dessutom nindre än halva priset.
/Maria

Har inte heller märkt nån skillnad när jag fått utbytesmedicin. Men jag vet att en del reagerar på att det kan va andra bindemedel än i den vanliga medicinen.
För den verksamma substansen är samma o i samma styrka. Annars får dom inte byta ut det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
det är inte samma mediciner man får när dem erbjuder att byta ut medicinerna mot billigare märken. Den innehållande verksamma substansen får diffa med 25% plus eller minus. Sen är drageringen på tabletterna/kappslarna olika vilket och påverkar.
:(

Det är alltid samma verksamma substans i det läkemedel som det byts till. Det får inte ändras på. Däremot kan det skilja i bindemedel o liknande.
Men verksam substans är alltid samma. Det är läkaren som avgör vilken styrka du ska ha o det får inte Apoteket ändra på.
Kopierar detta från Apotekets hemsida:
_"Generika, utbytbara läkemedel
Sedan 1 oktober 2002 ska apoteken enligt lag erbjuda sina kunder att byta ut ett förskrivet läkemedel, till en billigare kopia om denna finns tillgänglig på det lokala apoteket.
Läkemedelsverket beslutar vilka läkemedel som är likvärdiga och därmed utbytbara. Läkemedlen kan ha olika namn, utseende och förpackning, men det är samma verksamma ämne och effekten är densamma.
Apotekspersonalen informerar när de byter läkemedel, men du kan själv välja att istället ta ut det läkemedel som läkaren föreskrivit och betala mellanskillnaden i pris. Prisskillnaden ingår inte i läkemedelsförmånen. Om byte sker informeras förskrivaren av apoteket. Det kan finnas medicinska skäl till att inte byta ut läkemedlet. Då kan läkaren markera på receptet att det namngivna läkemedlet inte får bytas."_
Ha en bra dag! Mongu.
Helt korrekt. Läkaren avgör vilken styrka på medicinen. INTE apotekspersonalen.
/Maria

# 13 Ja precis, för annars får ju inte patienten den styrkan h*n ska ha. Vilket kan medföra allvarliga konsekvenser o t.o.m. va skadligt.
Sen kan det va olika bindemedel o så i medicinerna.
Sen gör apotekspersonalen bara sitt jobb. För enl. lag är dom skyldiga att byta ut till det billigaste alternativet. Fast dom ska informera om det.
Vet att dom inte alls är glada över detta system för det ändrar sig väldigt ofta vilket som är billigast.
Ha en bra dag! Mongu.