Värktabletter och Alkohol
Nu i nyårstider ska man var uppmärksampå att vanliga värktabletter såsom alvedon och andra typer i hop med alkohol kan vara rent livsfarlig kombination
Så var uppmärksamma på det om nui ska på Nyårsfest
Avstå alkoholen om du har tagit nogon form av smärtstillande de senaste dygnen
Det är inga moraliska aspekter bakom detta utan bara en ren upplysning
En jättebra och otroligt viktig upplysning!
Speciellt de receptfria preparaten Alvedon och Panodil (som innehåller paracetamol) är extra viktigt då de kan orsaka omfattande leverskador i kombination med alkohol.
Man ska inte ta värktabletter "dagen efter" heller, alkoholen finns kvar i kroppen.
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess
Superbra! Det är jättebra att ni tar upp det för det är väldigt viktigt.
Hjälp :S Jag som nyss tog en alvedon och hartidigare idag druckit en öl till maten. Känns lite läskigt nu
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#3 Jag skulle nog ha ringt sjukvårdsupplysningen.
Med vänliga hälsningar
Chess

hmm det är främst läkemedel med paracetamol man ska vara försiktig med. och absolut inte dricka på två dygn efter man har intagit ngt läkemedel med dextropropoxifen!
Men att ta en avledon om man tagit en öl el två är ingen fara. Dock är ett bättre alternativ att ta ipren.
Har heller aldrig hört att det ska vara ngn fara att ta värktablett dagen efter om detta inte sker väldigt regelbundet under en lång tid. Dock ska man vänta i ett dygn med att ta läkemedel som innehåller dextroproprxifen tex dexofen mfl.
#5 Tar man maxdosen Alvedon (1 g åt gången, max 4 g per dygn). Så är man redan uppe i näst intill max vad en lever kan hantera. Tillför man då alkohol blir levern skadad. Och all alkohol försvinner j inte ut ur kroppen på en gång ;)
Har fått inbuntat av läkare att skulle jag få för mig att dricka alkohol, om så bara lite lätt cider med 2.25%, så ska jag avbryta min medicinering minst 3-4 dagar innan och inte börja igen förrän tidigast 3 dagar efter. Iofs ligger jag på maxdosen av paracetamol men det jag vill komma till är att alkohol finns kvar i kroppen dagen efter och därför är det väldigt osmart att ta någon form av värktabletter dagen efter! (även om ipren som du säger är ett bättre alternativ än alvedon)…
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess

absolut inte så att jag förespåkar alkohol och tabletter och visst finns det alkohol kvar i kroppen dagen efter. Men jag som kanske tar en alvedon varannan vecka, dricker en gång varannan månad och sedan ev tar en alvedon dagen efter det skulle dra på mig ngn leverskada tror jag är förenat med en minimal risk…