Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 14852 ggr
[SarahOhrn]
0

Magsjuk - och sååå hungrig :(

Nu har jag spytt sen ungefär 01:30 i natt, först med kortare mellanruim o nu vid 6-tiden kunde jag somna men spyr varje gång jag vaknar, vilket är ännu jobbigare!!! Jag brukar spy 3-5 ggr sen är det slut men jag mår fortfarande kasst o tror jag spyr snart. Dock kommer det mer sällan.. Och nu har det även börjat komma bakvägen, innan kom det men normalt, inte diaree förens nu!

Vattnet kommer ju bara upp igen, likaså den avslagna colan men jag måste dricka nåt och då valde jag colan. Har druckit ett halvt glas nu på 30 min och än har jag fått behålla det me ndet kommer nog snart…. :/

Är så trött, och så hungrig. Vad hjälper?! Som får magen att lugna sig så jag kanske inte spyr mer?! Jag förstår inte hru det kan finnas nåt kvar,… Och det gör det knappt, jag spyr lite en gång sen spyr jag men det kommer inget och magen bara krampar, kanske 5 gånger efter det. Sååå sjukt jobbigt och ont :( Orkar inte spy så mer.. Har gjort det 3 gånger nu minst. Och har spytt säkert 7 gånger alt som allt i 7 timmar.. Borde inte just spyan lugna sig snart?! Aldrig hållt på såhär länge innan :S Men iofs bara magsjuk ganska precis en gång var 5e år så jag minns inte riktigt så bra förutom det senaste……

Fan jag måste lägga mig för jga känner mig helt svag men jag orkar inte. och såklart jobbar min sambo idag….. vad är oddsen :/ Skulle behöva hjälp att hämta allt jag behöver hehe…

TIPS?!

mongu
0

Är det "vinterkräksjuka" du fått? Det går ju mycket nu.

Det enda är att försöka få i sig vätska. Det är det viktigaste. Vätskeersättning finns på Apoteket men man kan också göra egen

Recept på vätskeersättning:

Har man magsjuka och förlorat vätska är det viktigt att få i sig vätska och salt igen.

Blanda 1/2 tesked salt i 1 liter vatten. Tillsätt två matskedar socker och rör om.

Kopierade receptet åt dig. Försök få i dig detta skedvis. Inga stora klunkar utan små så du får behålla det.

Sen är det bara vila som gäller.

Krya på dig!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SarahOhrn]
0

Jag vet inte, ingen här har det där jag bor :S ELler som jag i alla fall umgåtts med. Min mamma tror att jag fått matförgiftning nu när vi gått närmare in på det… Då jag åt en kycklingburgare från Burgerking igår och efter det började det…

Men nu har jag spytt snart 12 timmar och jag pallar inte mer, jag spyr trots att jag varken äter eller dricker en droppe :S klarade mig två timmar nu medans jag sov men när jag vaknade så…. Usch min mage klarar inte mer, det kommer ju knappt nåt men nu när jag varken ätit eller druckit kom ändå nåt tjockt upp :S

Och jag kan inte ens dricka EN klunk vatten eller cola, jag spyr upp det ändå.. Helt sjukt! SÅ vet inte hur jag ska få i mig det där…. När kroppen inte tar emot det…

Men ska ringa doktorn ikväll om jag fortfarande spyr och se vad jag ska göra..

mongu
0

Du får ta teskedsvis med vätska. Bara detta lilla men ofta istället för vätska är viktigt.

Gör gärna vätskeersättning som jag la in recept på för då får du i dig salt som är viktigt. För man förlorar mycket när man spyr.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SarahOhrn]
0

jo men det är just det klarar inte att hålla en sked ens :S men har gjort den nu o den svalnar lite så ska ja få i mig de

kerre
0

brukar småäta tomater när jag är magsjuk bara lite litegranna gör ju alltid något + att det är det enda som smakar normalt i min mening har gett det tipset till andra och det verkar fungera men vet inte om det igentligen är något som brukar rekomenderas när man är magsjuk det är väl colan då :p

hoppas verkligen det går över snart för dig illa nog att spy en gång flera dagar gör det inte bättre :(

[SarahOhrn]
0

Nu har jag spytt från 01:30 inatt ungefär till 11:15 senast idag…. Så nu har jag alltså inte spytt på 7 timmar! Skönt.. Trots att jag sovit (innan spydde jag så fort jag vaknade) och druckit två koppar te senaste timmarna. Skönt med liiite energi o vätska!!

Men är så rädd för o spy igen, vågar jag äta lite blåbärssoppa och smörgåsrån om nån timme om teet inte kommit upp heller?? Jag är så fruktansvärt hungrig, vart hela dan.. :( Har även köpt hem banan, äpple, ramlösa och lite sånt där som tydligen ska vara huskurer :p

Börjar få feber också :/ Men det ska ju tydligen va positivt när man är magsjuk (eller vad det nu är), hoppas det är bättre imorgon! I alla fall med magen, febern kan jag väl stå ut med nån dag.

Men vad ledsen jag blir om jag är sjuk på nyår :( Men blir det inget mer efter idag så är det ju 4 dagar tills dess så då hinner jag bli smittfri :)

[SarahOhrn]
0

krya på dig älskling

anaprincess
0

provat proviva? eller fil?

[SarahOhrn]
0

Nä har faktiskt inte provat proviva.. Och fil ska man ju inte äta första dagarna, inget med laktos då man är så känslig för det när magen är tömd o bakteriefloran inte så bra. Då kan man bli laktosintolerant om man har otur…

[SarahOhrn]
0

Nu mår jag i alla fall lite bättre. :) Mår lite sådär konstigt illa bara och har ont i hela kroppen hehe. Men nu ska jag äntligen få äta lite mat. Nästan 2 dygn sen sist… Igår åt jag endast en halv mugg bkåbärssoppa, 2 smörgåsrån och 2 koppar te. Hittills idag ett halvt glas avslagen cola. Så nu blir det lite kokt lax o ris :) Mmmm!!!

Va över ett dygn sen jag spydde sist så nu måste det gå att äta. Är säkert därför jag mår illa också för jag inte ätit nåt.. Så hoppas det blir ännu bättre efter :D

Tack för tipsen! =)