Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 3650 ggr
SimsBrooke
0

Behöver råd om en sak!!

Det är så här att jag är medlem på den populära Fridatidningen, (Hemsidan) och det är så här att alla är ju runt 10 och uppåt eller så.
Nu är det så att väldigt många av dem unga tjejorna säger att dem är för tjocka och deverse saker.
Nu har jag sett att en tjej skriver att hon är 173 cm lång och väger 42 kg och hon tycker att hon är tjock.
Nu vill jag skriva ett inlägg på sidan där jag kan försöka få dem att förstå att dem väger för lite.
Jag har ingen aning om vad jag vägde när jag var 14 år.
Men 42 kg på 173 cm är väl lite väl lite?
Hon säger att hon är en pro ana vilket jag inte förstår men kan ni ge mej tips på hur man kan skriva? ska man inte få i sig runt 2000 kalorier eller vad det är per dag.?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Chestnut
0

Tycker att 42 kg är ruggigt lite om man är 173 cm…:S

Självklart beror det på hur man är byggd men tycker som sagt att det är väldigt lite. Min erfarenhet av frida och liknande är att många överdriver hur lite de väger bara för att få uppmärksamhet. Brukar själv ignorera sådant faktiskt…

Med vänliga hälsningar
Chess

SimsBrooke
0

Jo men ändå man måste ta dem på allvar iaf..

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Allamej
0

Pro Ana innebär att hon är för anorexi som livsstil. Livsfarliga sidor där dom lär ut hur man svälter sig bäst… hur man får sina föräldrar att tro att man har ätit och dom ger varandra beröm när dom svälter sig…

Skriv… skriv vad som helst men till just henne kommer du nog inte att komma fram men kanske till någon av dom som läser…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tina-A
0

När jag var 14 vägde jag ungefär 50-52 kg och var 170 och då var jag ändå bland de smalare i klassen.

En i min klass vägde dock ca 40 och var 165, hon var ju läskigt smal.

Pro ana är ju som sagt en livsstil och det finns många sidor på internet där dessa tjejer peppar varandra till att gå ner så mycket i vikt som möjligt… :/ Riktigt tragiskt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

izvenite
0

nej.

du kan nog tyvärr inte göra ngt åt det för har man ställt in hjärnan på en grej så blir det oftast så.

och säger ngn tvärt om tycker man nog i den åldern att det är roligare att inte göra så…

Lill-Kisse
0

Det finns en enkel tumregel för hur man räknar ut vilken vikt som är lagom vikt för unga män. Dra bort 110 från längden för att hitta medelvikten för unga kvinnor. Exempelvis 170 cm lång kvinna bör väga ca 60 kg. Lite högre vikt är OK för tonåringar p g a det s k tonårsfettet. Några kilon hit eller dit får väl anses som normal avvikelse.

Snack om grov benstomme o dyl har dock ingen betydelse för vikten, snarare mycket muskelmassa, som man kan skaffa sig inom vissa sporter.

HannaM
0

#6 enligt den är jag överviktig med drygt 10 kg… jag får ofta höra att jag är smal… 

Fast, det står för män ser jag… och sen kvinnor, vilket menas? Är tumregeln för män förstår jag att jag an hamna på "övervikt" då kvinnor har en annan kroppsbyggnad.

pyromanen
0

Finns det inte nån bra artikel om flickor som avlidit eller nåt som man kunde länka till?

Maria
0

#6 Det finns inga tumregler. Kvinnor och män är olika. Tonåringar och äldre är olika. Det gäller att inte hänga upp sig på vikten utan de flesta människor har nog en ganska realistisk hum om vad som är "normalt".

Dessa kvinnor/flickor som #0 skriver om behöver adekvat hjälp. Det är som att ta sig ur en sekt. Det är inget man klarar på egen hand om man har kommit så långt. Goda råd hjälper inte alls utan snarare "triggar".

/Maria

kerre
0

läskig tumregel då bör min idealvikt vara 40kg medans doktorn säger 50- 55 :P

Lill-Kisse
0

#6-komplement

Ursäkta, men jag ser att iFokus-strulet (när jag sände) har raderat ett par rader i mitt inlägg, men det blev inte allför tokigt ändå.

Tumregeln (som faktiskt är allmänt känd sedan länge) är att karlar drar av 100 från längden och kvinnor drar av 110 för att finna antalet lämpliga kilon. Sedan skrev jag faktiskt att några kilon hit eller dit är OK. När jag kollat med vänner och bekanta, har det visat sig att tumregeln stämmer väldigt bra på alla som ser normala ut, d v s inte verkar feta eller magra.

HannaM
0

#11 tja.. då är några kilo med andra ord ungefär 10 då? Jag ser fullständigt normal ut, väger närmare 70 kg och är 168 lång….

kerre
0

tumregeln gäller nog inte för de under 1,60 :p

HannaM
0
kerre
0

#14 hihi tänk om man är 1,30 då borde man alltså väga 20kg :P

Hamka
0

När det är föräldrar som låter sina barn väga så lite så början man ju undra ..  är dock säker på att de flesta som skriver på frida forumet söker uppmärksamhet.

Lill-Kisse
0

Kanske bäst att backa tillbaka till Pandiz fråga, som gäller barn och ungdomar.

Man undrar ju om det inte finns skolsköterskor som besöker varje skola och följer barnens utveckling. Nog syns det väl tydligt vilka som är underviktiga? De barnen behöver rimligen professionell hjälp av läkare och dietister. Hur påverkar man en unge att själv inse sin belägenhet och söka hjälp? Att snacka om kalorier, tror jag är "överkurs".

Det kanske är bäst att säga/skriva rakt ut vad man anser, d v s tala klarspråk. Får man höra femtioelva gånger att man ser sjukligt mager ut, måste man väl börja fundera på saken och kolla upp vad som är mera lagom.

HannaM
0

"Får man höra femtioelva gånger att man ser sjukligt mager ut, måste man väl börja fundera på saken och kolla upp vad som är mera lagom."

Eller så tar man åt sig och mår dåligt av det, eller så tar man det som beröm, för det är det man eftersträvar. Beror lite på vilken person det är och hur situationen ser ut för denne. 

Skolsköterskor finns…. jag var extremt smal en period. Blev inkallad till syster och hon frågade om jag åt, när jag sa att jag gjorde det var det lugnt. Går det till så överallt är det lätt att slinka mellan om man vill.