Andningsproblem??
Jag visste inte riktigt var jag skulle skriva detta inlägg, men testar här..
Jag skulle bara vilja veta om någon mer har dessa besvär?
Under ett par års tid har jag haft andningsproblem då och då, i början väldigt sällan, under senaste året lite mer i perioder men nu har jag haft det mer sällan igen. Idag kom det dock som en bomb, och fick superpanik! Som jag alltid får när det är som värst..
Det liksom drar i magen, jag känner mig tjock i halsen och slemmig, får lite hjärtklappning ibland och får liksom en panikkänsla i kroppen trots att det inte är igentäppt känns det som att jag ska kvävas! Och dom gånger det är så illa att denna panik kommer så ringer jag nästan ambulansen.. Jag har vart hos doktorn en gång men fick då astmamedicin trots att han inte trodde det va astma.. Dom flesta gånger (dock tar jag väldigt sällan denna astmaspray det är bara i värsta fall) jag tar det så går det över, då känns det som att det är nåt psykiskt, att jag vet att det BORDE gå över men ibland hjälper det inte. Nu när jag tog det är paniken borta och trycket, men samtidigt känner jag mig tjock i halsen och skakar i kroppen (dock troligtvis av astmasprayen då de kommer efter jag tagit den).
Jag har flera teorier, och den enda medicinska är att det är något med sköldkörteln, hoppas iaf att det inte är nåt ännu värre.
Men sen har jag även lite andra funderingar på saker, eller kombinationer av det, dels är jag 15 kg överviktig, och så klart blir det oftast när jag ligger på rygg eller så men det sitter i även när jag ställer mig upp. Dels har jag mycket psykisk stress och mått psykiskt dåligt tidigare i mitt liv.. Haft panikångest m.m.
Men jag vet inte vad det kan vara.. För ibland försvinner det direkt jag tar astmamedicinen o ibland sitter de i fast jag lugnar mig. Ofta kommer detta när jag mår illa, har ont i magen eller ätit något väldigt onyttigt! Då jag var väldigt nyttig med mat o promenader under några veckor blev det mycket bättre och jag har inte haft nåt sånt här riktigt på flera månader.. Dock är jag orolig det ska va nåt kroniskt, sånt när man inte kan andas automatiskt vaken tid. Men mestadels av tiden kan jag ju det det kommer under nån timme eller nån kväll ibland, sällan i skolan eller så! Om vi inte pratar om sjukdomar t ex då får jag ppanik och kan inte andas! Nästan på samma sätt.. Men det kommer ju även när jag inte gör något speciellt, men jag är även vääääldigt hypokondrisk o tänker DAGLIGEN på sjukdomar o hur rädd jag är men deetta kommer även när jag inte tnäker på de just då..
Det är som sagt ofta när jag mår illa, har ont i magen eller är dålig i magen liksom. Nu är jag riktigt dålig i magen o då kom detta, bam!!!
Usch det är så jobbigt.. Är det någon som känner igen sig?!
Jag får ibland under den tiden anstränga mig för att jag ska komma ihåg att andas, men gör jag något annat så börjar det oFTAST gå över, om jag t ex börjar prata i telefon eller så. Och det händer oftast när jag sitter hemma…. Det känns så sjukt om det är nån sjukdom också då jag får det när jag mår illa, är hemma oftast eller åker bil och känner mig instängd, har druckit för lite vatten eller så. Det va så skönt att slippa det ett tag men nu är det tillbaka….
Jag är 21 år ifall det är någon hjälp.
Jag har inga sjukdomar i släkten direkt, inga hjärtsjukdomar eller så, knappt nån som dött tidigt eller av sjukdom liksom. Min morbror har problem med sköldkörteln o min farmors syster har diabetes, det är väl det ungefär.
Jag lider dock av stresshjärta, helt ofarligt men jobbigt ibland! Funderar även på om jag lider av vätskebrist.. Får ju det av mat och så men jag dricker kanske i snitt, högst 2-5 dl vatten i veckan rent vatten. Kan det ge dessa symptom??

panikattaker?
tycker du det är obehagligt att vara dålig i magen? jag får panik av det för jag är fobiskt rädd för att spy…
men det låter lite som panikattacker, det är väldigt vanligt att man får svårt att andas, ett tryck över bröstet
jo jag är också rädd för o spy o sjukdomar övger huvud taget.. de sjuka är att de sitter i läänge ibland, känns lite hela kvällen sen :/

Tror att det är ångest, har haft det så, men har inte haft det på ett tag nu. Men den dagen du blir blek och blålila så är det dax att ringa ambulans, men du får luft jag lovar.
Kan oxå vara en släng av en slags halsbränna, min mamma upplever att hon får lite svårt att andas när hon ätit ngn fet efterätt tex.
Vet att det är jobbigt och att man blir rädd, men tror inte att du har ngt att oroa dig för..

Tycker det låter som ångestattacker du får.
Har du sökt akut när du får det? Har nån föreslagit att det kan va ångest?
Det du kan göra är ju att försöka ta det lugnt, för du får luft. Det blir värre om man blir rädd för då jagar man upp sig mer o ångesten blir starkare.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Kan vara ångestattacker med följdastma. Jag är astmatiker, så jag vet vad det är. Har till och med en egen paryboy hemma. Vilken spray fick du? Vissa ger hjärtklappning.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

jag har funktionell andningsrubbning, då hjälper bricanyl/ventoline också bra.
Den diagnosen gör att man reagerar på fuktig luft och dofter, dålig luft-kvalitét (typ målarfärgsdoft, parfym, rök, nyöppnade tvättmedels-förpackningar) kan framkalla våra besvär med tex. lock-känsla.
Låsningar i bröstmuskulatur, hör också till diagnosen.
Även hjärt-besvär kan sätta sig som andnings-besvär.
Men ÄVEN övervikt, dåliga matvanor o.dyl. kan framkalla besvär med magsyra, har du det?, då kan DET vara en förklaring.
Gå till vårdcentralen och be om en allmän undersökning och ta alla prover och ekg, om man inte hittar något avvikande så be att få träffa en psykolog som kan hjälpa dig eftersom jag själv misstänker att det är panikångestattacker du lider av men först vill vi ju vara säker på att det inte är något medicinskt. Panikångestattacker är vanliga idag pga all stress och krav som ställs på oss nuförtiden så det är absolut inget konstigt utan kroppens sätt att tala om att om du inte lugnar ner dig så ska jag se till att du gör det..!
Jo, jag är ju överviktig och har gryyymt dålig kost, dock har jag börjat med LCHF nu! :)
Jo jag får lite hjärtklappning ibland och blir skakig av astmasprayen men använder den mer och mer sällan!
Problemet är att jag blir rädd när jag känner att det blir tungt och får panik och så blir det ännu värre. Nu har jag lärt mig att försöka ta det lugnt bara.. Det kommer väldigt ofta när jag mår illa eller mår psykiskt dåligt har jag märkt, aldrig annars. Och när jag gör saker kommer det typ aldrig, när jag inte hinner tänka. Och vore det fysiskt skulle ju inte det spela nån roll..
Nu kommer det mer och mer sällan när jag börjar bli lite nyttigare och mår allmänt bättre psykiskt. SÅ Skönt! :)
Ja, jag känner verkligen igen mig, jag har ju skrivit om astma i forumet.
Mina besvär började för över två månader sedan, ganska plötsligt en kväll när jag kommit i kontakt med min hunds smärtstillande plåster Durogestic, armen kliade, började kräkas, blev yr, fick svårt att andas-sedan återkom andingsproblemen då och då.
Jag åkte in och ut på akuten (EKG 6-8 ggr, HJÄRTULTRALJUD,SKIKTRÖNKTEN 2 ggr,allt såg bra ut) tills jag las in på en lungavdlning och fick göra spirometri och överlungläkaren gav mig diagnosen kronisk lindrig astma.
MEN! Eftersom astma medicinerna bara gav mig fler besvär så var jag idag på en astmamottagningen där jag fick göra en grundlig spirometriundersökning----och astmasjuksköterskan säger att det INTE finns några tecken på astma, dock är min lungkapacitet precis under gränsvärdet.
Så nu står jag här och vet inte varför jag haft och har jobbigt med andingen mer eller mindre hela tiden sedan grygt två månader.
Astmasjuksköterskan sa att jag bara hade en överkänslighet, och att de kunde ge liknande astmabesvär, och att Bricanyl kunde hjälpa när det år jobbigt, men att jag inte ska ta mina astmamediciner.
Du ska vända dig till en astmamottagningen och göra en grundlig spirometri, plus allegitester för de vanligaste iallafall.
Fick också göra allergutester för olika sorters kvalster, häst, hund, katt,pollen, något ogräs och visade ingen allergi mot det.
Jag känner mig dock orolig det är hemskt jobbigt med andningsproblem-och jag får som du panik, gråter och har åkt ambulans till sjukhuset vid ett tillfälle.
Kontakta läkare som kan astma!
Jag vet inte vad jag ska göra nu utan måste gå vidare med att kolla sköldkörteln tex.

ingen som har kollat om det är funktionell andningsrubbning som ni har, det ger ju astma-liknande besvär.
Jag för min del reagerar på dofter och fuktig luft (när det regnar) då kan det bli som ett lock för luftvägarna eller som ett spännband kring bröstkorgen.
jag för min del har tur, för ventoline underlättar för mig.
Utredning och adekvata kunskaper "bör" dom ha på astma-mottagningen.
Vad menas med funktionell andningsrubbning? Är det mer som att vara överkänslig mot vissa dofter osv eller kan det bli allvarligt?

just det, en överkänslighet i luftvägarna, vissa blir hjälpta av astma-mediciner.
Det är en "diagnos" och triggas ofta igång av dofter, rök, fuktig luft osv.
Googla på det vet ja, men även på en allergi-mottagning så skall dom kunna skilja på vilket det är.
jo domhar kollat allergi och han såg nånting men det va inget speciellt. har ju dock astmamedicin som hjälper om jag tar den men jag försöker att inte göra det för oftast går det över om jag gör nåt annat.
men nu när jag börjat med LCHF-kosten har det börjat släppa lite…. :)