Frusen skuldra
Har någon av er haft eller har "frusen skuldra"? Vad har ni för erfarenheter?
Har haft det i min högra axel (lite,lite kvar). Gick hos sjukymnast som jobbade med programmet Axelina.
Nu håller den vänstra på att stelna till. Så nu har jag kontaktat min sjukgymnast igen.
Var rädda om varandra
Vill tipsa om att det finns lite om "frusen skuldra" i dagens Expressen http://www.expressen.se/halsa/1.1064168/symptomen-kommer-smygande

Har just fattat att smärtan i min högra axel kan vara frusen skuldra efter jag läste artikeln i expressen har varit och röntgat men det syntes inget fel så det blir tlill att gå tll dr ige få se om jag får nån hjälp, har ont i båda axlarna fast det är värre i högra.
Hjälpte det med sjukgymnastik
Ja när jag hade det i högra hjälpte det. Fick lägga en hel del tid till det. Men det är mycket bättre. Var hos en osteopat i denna veckan. Hon var mycket duktigt. Tittade först på mig i alla vinklar . Sen kände hon på kotor axlar m.m. Sen talade hon om var jag hade besvär. Även nacken och svanken som jag inte nämnt. Lite krämpor får man ju räkna med i min ålder. Skall till henne igen om två veckor.
Var rädda om varandra

Hur lång tid tog det innan du blev bättre?
Jag själv har inte det och känner ingen som har det men hoppas att du blir bättre.
Kram
Amanda
TAck för alla era inlägg. # 4 det tog ca ett halvår. Men osteopaten jag var hos för första gången nu i veckan. Hon säger att jag rör inte högra fullt ut. Det stämmer säkert att jag undviker rörelser som skulle smärta.
Jag skall ju inte klaga , det finns många som har det mycket mycket värre i krämpor. Men ibland är det skönt att få skriva av sig och kanske få tips.
Kram på er
Var rädda om varandra
Jag har haft frusen skuldra, i båda axlarna samtidigt, i 2 år och är fortfarande inte bra. Något som hjälpt mej mycket är en duktig kiropraktor. Hon har jobbat med min stelhet som blev i skuldror, nacke, axlar då jag inte kunde göra någotsomhelst under ca 8-9 månader pga fruktansvärd smärta.
Värkmedicinen slutade jag med efter 8 månader då jag tyckte att biverkningarna var för jobbiga.
Kiropraktorn kom jag till efter 11 månader pga att jag fått ischias, det berodde få skuldrorna. Hon sa att jag skulle kommit mkt tidigare så hade jag inte blivit så stel.
Så sök upp en duktig kiropraktor det är mitt råd!!
Lycka till…

Ja här sitter jag med det akuta skeendet i min nu högra axel.
Har ju förut haft i vänstra och tappat mycket av rörelseförmågan i den och nu har det spökat länge i den högra, förstått att det är ny omgång påväg. Igår så kastade jag in lite tvätt i badrummet och vek armen lite åt höger, det gjorde så ont så jag hamnade på alla fyra och kunde knappt andas.
Jag vet inte vad man ska jämföra den smärtan med men den är hemsk. När det akuta stadiet blossar upp kan man inte göra något. Få på mej kläder , bh och dra upp byxer får mannen eller mina tonårssöner hjälpa mej med.
När man använt högerarmen till allt i 46 år så blir det automatiskt att man gör saker med den. Med otrolig smärta som resultat
Jag äter 200mg tradolan/dag men det hjälper inte nämvärt. Smörjer över det inflamerade området med Voltaren Gel eller Orudis.
Det blir en tuff jul detta.
#8 Injektion med cortison hjälper om läkaren sätter sprutan rätt.
Sara

Värk och stelhet i nacke och axlar kan ha många orsaker, fick jag veta när jag drabbades. Jag läste igenom ett flertal broschyrer från Apoteket och blev häpen över hur många varianter det finns.
Sökte läkare som ordnade provtagning av "allt". När det visat sig att jag var frisk som en nötkärna, möjligen hade någon inflammation i kroppen, fick jag order att ta smärtstillande och inflammationshämmande tabletter typ Ibumetin e dyl och remiss till sjukgymnast. Det gällde att få upp rörligheten och återställa musklernas smidighet och styrka. Efter ett halvår började det ge positiva effekter och jag blev ganska bra efter ytterligare något år. Känner jag av lite smärta eller stelhet, tar jag fram gummibandet och tänjer som sjukgymnasten lärde mig.
Ville berätta detta som exempel på att man inte ska ge upp. Man kan ha värk och stelhet som går att arbeta bort om man får hjälp att göra på rätt sätt och håller på idogt och länge. Det är min solskenshistoria som jag hoppas ska ge andra kraft att kämpa vidare för att bli bättre och kanske helt friska igen.

Jag har Fibro sedan 18 år tillbaka, mina muskler är stenhårda och sjukgymnasten säger att dom inte svarar på töjning som dom ska.
Jag har köpt mej en "talja" som hänger på en dörr och har fasta snören. Där drar jag upp och töjer armar/axlar utan att behöva använda musklerna vilket gör fruktansvärt ont. Jag rör inte den inflamerade axeln nu men jobbade upp mycket av kapaciteten med denna talja när det gäller den andra armen.
Jag har grymma spänningar i nacke/axlar som släpper 5 min vid massage men snabbt återgår till samma fiolsträngar igen. Har stretschat flera gånger dagligen i flera år men ingen förbättring.
Sjukgymnasten har mer eller mindre gett upp för inge förbättring sker. Nu ska jag gå växelvis hos kiropraktor och sjukgymnast.
Kiropraktorn är toppen för hon kan allt om fibro så det är inte tal om knäckande justeringar utan med massage, vibrationer och ultraljud gör hon underverk. Skulle vilja gifta mej med henne, tänk att alltid ha den tillgången