ASTMA
Har, för ca tre veckor sedan, fått diagnosen, kronisk lindrig astma. Jag låg på lungavdelning i tre dagar för utredning. Mina besvär började ganska plötsligt för ca 2 månader sedan.
Ordinerades Symbicort morgon och kväll, men den gör mig sämre, så nu ska till en astmaklinik för korrigering av medicin.
Jag har konstant jobbigt, ibland är det sämre och ibland bättre, men jag är har inte varit besvärsfri under alls under dessa 2 månader. Det kan naturligtvis bero på att jag inte medicinerar, då Symbicort inte fungerar.
Fler med astma på detta forum? Hur har ni mottagits av vården? Funderar era mediciner? Hur är er vardag, är ni symtomsfria?
Jag vill veta allt om astma.
Alternativa metoder för lindring tex.

Jag har astma som jag skrev om i ett annat inlägg.
Jag har idag 5 medeciner som ja tar dagligen för min astma, men är ändå inte symptomsfri. Jag har dock inte haft diagnosen så länge, ungefär 6 månader. Men jag har haft svårt att andas och så i många år.
Våren har inte varit den bästa tyvärr. men ska på någon undersökning nästa vecka där dom ska mäta mina överkänslighet. Jag gjode spirotromitest i sommas och låg då på gränsvärden till astma fulltmedecinerad.
Tyvärr har jag nog inga tips på alternativa metoder, jag har nog accepterat det och lagt om mitt liv så det funkar med sjukdomen. Vilket nu känns helt fel, men svårt att ändra på då man inte mår bra.
Men jag hoppas verkligen att du får den hjälp du behöver så att du kan få ett liv där du inte är begränsad av astman!
Kram
Ylva
5 mediciner och ändå är du inte besvärsfri! Det låter inte roligt. Har du ordentliga attacker eller "bara" jobbigt permanent?
Har du blvit ordentligt allergi utredd?

jag har jobbigt permanent, men i lite varierande grad.
Dom har tagit flera allergitester som inte visar ngt alls. Ska göra en metakolintest på onsdag. Får väl se vad som händer.. inget jag ser frammemot direkt, sist jag gjorde ett liknande test och fick massa ventolin fick jag krampanfall i hela kroppen.. tog ett dyg inna jag var"normal" igen… bland det läskigaste jag upplevt att känna hur det kramar runt lungorna och knappt kunna sitta kvar på stolen.. men får väl hoppas det inte blir någon sån reaktion den här gången..
Vad är ett metakolintest?
Låter ju fruktansvärt att krampa pga ett test.