Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettalternativmedicin
Läst 8236 ggr
Linda72
2008-11-18 16:03
17

magnesium tabletter

Jag har dom senaste veckorna fått kramp i mitt ben nattetid, och det gör så j----a ont.I går pratade jag med min svägerska och hon sa att du måste ta magnesium tabletter det gör att du inte får kramp.Så innan jag rusar till hälsokosten skulle jag villja höra om någon här har hört något om att magnesium tabletter kan hjälpa.Obestämd

Maria
2008-11-18 19:28
0

Jag har också hört att magnesiumbrist kan ge kramper i benen och även myrkrypningar (restless legs). Däremot har jag också fått lära mig att ska man ta mineraltillskott så ska man gärna ta ett tillskott med blandade mineraler. Tar man ex. bara magnesium så är risken att man överdoserar och samlar på sig i kroppen. Många mineraler och spårämnen samverkar och jag tror inte man har riktigt koll på hur det fungerar. Så ett tillskott med diverse "smått och gott" kanske är det bästa, där givetvis magnesium ingår.

/Maria

Ylva_87
2008-11-18 20:25
0

# Jag har också haft kramper i benen på kvällar och nätter. jag gick till en sjukgymnast och dom trodde att det kunde vara ischiasnevren(stavning?) så kom i kläm. Så ett tips är nog att ringa och boka en tid hos sjukgymnast för att se vad det kan vara.

Betty
2008-11-20 00:12
0

kan vara vätskebrist oxå, hmm gå till vårdcentralen och kolla dina värden. tror inte att man ska hålla på att mixtra med vitaminer och mineraler allt för mycket själv…lycka till!

Tatsja
2008-11-21 10:49
0

Ischias sitter i även dagtid, inte bara kvällar och nätter. En som vet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Linda72
2008-11-23 14:27
0

4# Ischias hade jag för ca 1/2 år sedan det satt i flera dagar och det kanske är det jag har början på nu , för det strålar uppifrån höften och går ner i benet.Kanske bäst att gå till läkaren.

Kurina
2008-11-28 16:48
0

Magnesium är bra för musklerna. Har också tagit det mot kramp i benen på nätterna och det hjälpte. Men ta en kombinerad kalcium/magnesium preparat. Magnesium hjälper till vid upptag av kalcium. De växelverkar. Överdosering av zink däremot  hämmar upptag av magnesium

Cina-1
2008-11-29 01:30
0

Jag kan också få kramp i benen på nätterna.

Men se'n jag lade en kniv av 100% stål under bäddmadrassen så har det blivit mycket bättre. Det läste jag i boken Kärringråd och huskurer. Innan jag lade kniven i sängen så kunde jag vakna flera gånger per natt av kramp.

Har jag druckit för lite under dagen så kan jag få kramp fortfarande. Men då tar jag 2 droppar pepparmintsolja i ett glas vatten och dricker. Så försvinner det. Skrattande