Restless legs (?)
Heter det så? Det är vad jag har hört iallafall.
Jag tror jag har det, då min pappa har det och vi känner likadant. Det kryper och kittlar i benen, och man måste göra något åt det, det går inte att ignorera.
Det är verkligen jobbigt när jag väl får det. Ibland kommer det ofta, och ibland känns det inte på länge.
När det börjar kittla i benen är det alltid när jag sitter eller ligger ner. För att få bort det hjälper det oftast att gå omkring eller sträcka på sig så man spänner benen väldigt mycket. Men ibland försvinner det inte då heller.
Finns det något man kan göra åt detta? Har för mig om att pappa var hos läkaren men dom sa att det inte fanns något att göra.
Är det någon som känner likadant?
/Maja
Jag har det oxå ibland.
Det finns en medicin men den är egentligen för Parkinsons sjukdom har jag för mig. Läkarna vill helst inte ge den till yngre personen pga att den har en del biverkning.
Sara
#1 Du har rätt. Det finns mediciner men dessa har ofta en hel del biverkningar. Min man har haft restless legs i hela sitt vuxna liv och även medverkat i en studie med dessa mediciner. Han åt dessa i ett halvår men slutade.
Han brukar också gå upp och röra sig när det är som värst eller duscha växelvis varmt och kallt. Det gäller att hitta sina egna små knep tror jag.
/Maria
Okej, tack för era svar. Ja man märker vad som hjälper på en själv.
För pappa hjälper det att gå runt, men för mig kan det hjälpa bara jag sträcker på mig.

Har du varit på vårdcentralen och kollat så att du inte lider av B12 vitaminbrist? det kan också vara en orskak till restless legs/myrkrypningar..det finns en tråd om detta på en annan sajt på iFokus (övernaturligt) annars kan magnesium också hjälpa
Jag lider själv av detta och har prövat åtskilliga saker som tex natte tid att lägga upp fötterna högt på en soffkudde eller liknande så att blodcirkulationen kommer igång.

Jag har fått en medicin som heter Adartrel och det fungerar,men det kanske inte gör på alla.Det är värt att prova!Jag sover gott om nätterna nu tack vare den.
#4 nej det har jag inte gjort, tack för tipset.
funkar det att lägga upp fötterna högt?
#5 tack för ditt tips!
Det finns vissa mediciner som GER restless legs som biverkning. Om du äter några mediciner kanske du skulle kika på om de ger den typen av biverkningar.
Jag får sådana problem av dels helt vanligt örtte, typ Kvällsro eller vad det nu heter, men även av medicin som Atarax.
Mvh // Johan
Det finns en medecin som heter Cifrol , be din läkare om den.
Man börjar med att ta 1 tablet på kvällen, ca 2 timmar innan man börjar få besvär,
Den har fått både min mamma och mej att sluta fundera på att hoppa från balkongen.