Behöver jag börja bli orolig?
Alltså det är så här, (minns ite dagarna exakt) men tror det började i onsdags/torsdags då började jag bli illamående och så där. Och i fredags börja jag spy och fick diarre.
Nu är det så att jag kollade nyss mitt blodtryck med en blodtrycksmätare jag köpte för ett tag sedan. Och den visar att det ligger på 105/68 och mitt hjärtslag ligger på 63.
Är det nu jag skulle behöva bli orolig för mej själv?
Vad jag vet så ska blodtrycket ligga nånstans på 120 eller så, men eftersom jag har varit sängliggande sen i torsdags/fredags så kanske det beror på det.
Vad tror ni? behöver jag bli orolig eller ska jag vänta i nån dag?
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Blodtrycket kan variera. Själv lever jag på sparlåga. Högsta jag haft var 110/70. Då fick jag guldstjärna av sköterskorna. Vanligast är den 80/40-50. Har varit nere på 60/35. Fast jag fortsatte till arbetet ändå. Men du behöver inte vara orolig. Ditt ligger bra till
Detta är vad vårdguiden skriver. Rätta dig inte absolut exakt efter det.
Blodtrycket mäts i enheten millimeter kvicksilver (mmHg). Man brukar grovt ange att det systoliska trycket normalt inte ska överstiga 140 mmHg och att det diastoliska trycket inte ska överstiga 90 mmHg. Det kan också skrivas som 140/90 mmHg och uttalas 140 över 90.
Blodtrycket stiger något med ökande ålder. Blodtryck högre än 140/90 mmHg, som uppmätts vid fler än ett tillfälle, brukar räknas som förhöjt blodtryck.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Du har ett alldeles utmärkt blodtryck oroa dig inte. Det går aldrig att säga att det ska va si eller så.
Det har förut ofta sagts att man ska ha 100+sin ålder i övertryck men det stämmer inte alls.
Så både blodtryck o puls är bra.
Sen har du varit stilla o sängliggande. Jag vet inte om du kollat blodtrycket med just din apparat tidigare. Det kan nämligen skilja mellan olika blodtrycksapparater.
Men du behöver inte göra nåt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Är man ung och frisk så tycker inte jag det är att rekommendera att mäta sitt blodtryck själv. (Du har dessutom ett bra tryck). Det kan vara mer stressande och få fel effekt så att säga.
Risken är att man genom att oroa sig för småsaker kan utveckla hypokondri som i sig inte är farligt förstås men innebär ett oerhört lidande.
Tänk på att förkylningar, magsjukor och andra virus faktiskt härjar runt omkring oss och att vi alla emellanåt åker på någon åkomma. Ibland är man extra trött och man kanske är mer mottaglig men det mesta läker kroppen av sig själv.
Försök att inte oroa dig om det går…
/Maria