Jag har, som tur är, förskonats vinterkräksjukan dom senaste åren, har haft maginfluensa, men inte vinterkräksjukan.
jag har haft de!

hur var era symptom på vinterkräksjukan, jag spydde i nästan 3 dagar

Har klarat oss. En tesked hela vitpepparkorn så fort minsta magont.:)
#3 samma här, jag blev så uttorkad så det var nära att jag fick åka in, man spydde i ett! HEMSKT!

ihöst ska jag ta spruta mot kräksjukan ,för detta vill jag inte va med om igen
Har haft det två gånger men varit förskonad denna vinter.
En tid då jag arbetade i vården jobbade vi en hel helg med plastförkläde och gummistövlar (ja, ni kan tänka er resten) Kräksjukan kom som ett brev på posten. Jag tror att det var en enda i personalen som klarade sig.
Avdraget för karensdagen kom också förstås. Helt sjukt…
/Maria

aa, jag fick det i söndas
de va inte speciellt trevligt
har inte vart magsjuk på säkert 10 år eller nåt så får man de nu:P
Näpp, klarat mej än så länge.

Sonen kom hem från pappa i går… Självklart hade han åkt på kräksjukan!!

Nej, har klarat mej än så länge :)
Ja, jag har haft det… Det var hemskt :S
Aldrig haft det i hela mitt liv, trots att jag både pussat, kramat och sovit i samma säng som min pojkvän som under tiden varit vinterkräksjuk vid ett flertal gånger.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag hade något annat Cp :O Hade migrän (aldirg haft det innan) yrsel, kallsvettningar, magont. Spydde 1gång.. blev inte fri ifrån detta, det varade flera månader, har aldrig varit hemma mycket ifrån skolan, blev dock ett par veckor pga detta.

#6 va? finns sånt?=

jag har haft kräksjukan 4 gånger sen november

#16 jo att vinterkräksjukan (förut kallad maginfluensa) finns vet jag, men att det finns sprutor för det hade jag ingen aning om

För ett tag sedan hade så gott som alla på mitt arbete vinterkräksjukan. Inte samtidigt, men nästan. Av någon anledning slapp jag undan. Tack och lov för det så sjuka som de flesta av mina arbetskamrater blev. Det är en kräksjuka som heter duga har jag förstått.

Jag hade magsjuka ett par dagar strax innan jul men sedan har jag klarat mig.

Vitpepparkorn är vad som gäller när magsjuka florerar. Jag sväljer alltid några sådana då. Om det hjälper vet jag inte, men det kanske räcker med att man tror på det
.

20# jag ska prova det
Eller så är man bara immun ;) ;) Aldrig ätit ett vitpepparkorn i mitt liv.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Har inte haft det på flera år.
Har haft vinterkräksjukan 1 gång för säkert 6 år sen, har inte haft det sen dess. Jätte skönt :) .

Endast haft några enstaka maginfluensor genom åren. Kan hända var 8-10:e år eller något sådant. Inte behagligt, men det har gått fort över och man har varit "fungerande" igen efter några timmar eller en halv dag. Lte matt bara. Har inte förstått huruvida maginfluensa och vinterkräksjuka är samma sak, men efter i vintras så tänker jag att det måste vara två helt olika sorter!
Lade om min kost i vintras och fortfarande vet jag inte om det var orsaken. Om kostomläggningen tillfälligt rubbade balanser och immunförsvar i kroppen som gjorde mig mottaglig för smittor. Eller om det bara var en slump som råkade infalla i ett passande tidssamband. Andra med samma kostombyte rapporterar motsatta effekter, att de blir friskare samt att eventuella sjukdomssymtom blir lindrigare och kortvarigare. Har för egen del ätit vanlig "svenssonkost" dvs kolhydratrik mat i alla år tidigare, men ändrade på det i vintras och blev några veckor därefter sjuk.
Kanske inga samband alls. Kanske bara en ovanligt ilsken typ av magsjuka som slog till, av en sort som även fick till följd att ytterligare infektioner följde i dess spår (ögoninfektion, och en ovanligt långdragen hosta/förkylning).
Den här vinterkräksjukan i vintras slog ut en totalt. Man kunde knappt röra sig. De steg man var tvungen att ta för att ta sig in eller ut över tröskeln till toan var en stor bedrift, man var helt utmattad. Fick en slags kramp i händerna/fingrarna vid "spy-sessionerna". Man såg hur händerna vitnade och började skaka, de drog ihop sig och gick inte att räta ut. Konstigt, obehagligt och okontrollerbart. Råkade ut för första sjukskrivningen från jobbet på 25-30 år. Inte varit borta en sjukdag under alla de åren tidigare.
Inte kul alls, kunde knappt tro det var möjligt att må så "uselt". Så maginfluensa och vinterkräksjuka är inte alls samma sak, fick jag det då till.

#25 vad är i så fall maginfluensa? Om det inte är samma sak? Och var kom vinterkräksjukan ifrån. Den existerade inte när jag var liten, däremot gjorde maginfluensa det. Nu verkar det vara tvärtom, alla har vinterkräksjukan men ingen maginfluensa… så är maginfluensa bara en vanlig magsjuka? Eller?

#26 HannaM
Hm, förvirrande. För personlig del drog jag den slutsatsen, två olika sjukor eftersom de var så påtagligt olika. De magsjukor jag råkat ut för tidigare var inte roliga men de var "ingenting" mot den i vintras. Jag letade mycket på nätet då, och allt stämde med vinterkräksjukan, men det kanske är samma sak ändå som maginfluensa. Minns inte all information så här långt efteråt, av det jag läste mig till på sjukvårdsrådgivningens m.fl olika sajter. Men minns att jag tänkte att "det där var ingen vanlig liten sketen maginfluensa inte". Sådana hade man ju upplevt tidigare.
Jag undrar det också, varför fanns inte vinterkräksjukan förr?
Är det samma sak som vanlig maginfluensa egentligen?
Bara ett namnbyte?
Finns det olika elaka bacillusker inom maginfluensafamiljen, där vissa typer slår på extra hårt?
jag har haft det många gånger :P
men den gången som jag faktiskt var glad över att jag hade de va en jul för kanske 6-7 år sen, jag och mamma var verkligen jättesjuka så vi kunde inte följa med på de årliga släktkalaset, vi låg hela dagen och kvällen i sängen å kräktes och drack julmust :P kollade på massa filmer och myste, och kräktes :P
kanske inte låter så roligt men de e ett minns som alltid kommer finnas kvar hos mig :)
de va liksom jag och mamma :) underbart !

#27 som jag förstptt det så muteras viruset lite från år till år… så kanske är det så att olika år är det olia vidrigt? eller drabbar olika människor olika hårt, eller ja.. hmm jag vill veta=)

HannaM. Det låter troligt att det är på det viset. Att det muterar och ändrar karaktär från en tid till en annan. Och att det drabbar olika hårt också. Det vet man ju när en familj drabbas, det tar ofta olika hårt på var och en.
För mig var det en sådan avsevärd skillnad på den senaste varianten mot de tidigare. Då var det nog en extra elak en. Har gått och trott att vinterkräksjukan, som det talats om så mycket var just en sådan värsting. Då tänkte jag att det var den, och inte bara "en vanlig maginfluensa" nu i vintras.
Jag vill också veta! 
Blir naturligt att man snappar upp lite information här och där och så "lägger man till resten själv" och får sin privata bild om hur saker och ting hänger ihop…
Nepp, har klarat mig än så länge :)

#30 ja det låter bra… om det är samma, vinterkräksjuka och maginfluensa så får dom gärna för min del byta tillbaka namnet, bara ordet vinterkräksjuka får mig att må illa.
Jag har aldrig haft vinterkräksjukan - tack och lov. Bara tanken på vinterkräksjuka eller andra kräksjukor får mig att bli yr och illamående..
Hanna

Nej jag har faktiskt klarat mig =)
Jag kan ha kräksjukan nu, eller om det är magsjukan.. Bajsar i diarree och spyr ibland..
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

# 6 Det finns inte spruta mot vinterkräksjuka.
Däremot kan man vaccinera sig mot vanlig influensa.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!