Gallinflammation
Jag har legat inne för gallstensanfall och gallinflammation. Är det någon mera här som haft gallinflammation.
Jag var mycket dålig och fick antibiotika via dropp den första tiden. Kissade helt grått ett tag och blev även gul på händerna vad jag kunde se. Hur allvarligt är kan det vara att få gallinflammation?
Skall på återbesök om ett par veckor och på ett sätt hoppas jag på att göra en op. Men endel säger att de får besvär ändå från gallan. Så jag är osäker.
Tycker inte heller jag fick så mycket information om vad jag bör undvika i matväg tex..Så jag är glad för alla tips jag kan få. Nu har jag fått provat mig fram, det har blivit mest fisk, kyckling och sån lättare mat. Har inte tordas äta någon frukt och bara väl kokta grönsaker.
Tacksam för tips
/Britt-Marie
Jag fick åka in under sköterskestrejken med anfall. Ett ultraljud konstaterade att gallan var full med stenar. Blev hemskickad med ord att vi sätter upp dig på op. Detta hände 3:dje juni. Har inte hört något än. Gallan gör fortfarande ont. akta dig för gurka, rabarber, bacon (all mat med fett), äpplen. Koka hellre maten än steka den. Det lindrar lite.
Att få ett anfall var hemskt. Gjorde så ont att jag trodde jag skulle sprängas i magen. Gick inte ens att gå
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

# 1 Håller med dig fullkomligt, en hemsk smärta. Jag åkte in två omgånger till Akuten, första gången satt smärtan upp i brösten, men också nere i magen. Det var så svårt at lokaliser vart smärtan var som värst. Blodtrycket var skyhögt och hjärtat slog allt för fort och gjorde som små skutt, så jag blev först behandlad som för hjärtinfarkt, hamnade på IVA och sedan Medicin avd där jag fick ett slags dygns EKG på mig. Hade lite feber första kvällen därefter, men på morgonen så hade jag bara 37,5 och fick sedan under dagen åka hem.
Men hann inte mycket mer än hem förran smärtan började igen, men nu på ett lite annorlunda sätt. Jag kämpade på här hemma i 7-8 tim innan jag for in Akut igen. För jag tänkte det går väl över, jag har ju nyss legat inne på lasarettet. Men till slut var jag tvungen in och då misstänktes det här med gallan. Jag har fått göra datatonografi, det gjordes första gången och då visade sig att jag har ett magmunsbrock, sedan har jag gjort ultraljud 3 gånger och varje gång såg det likadant ut.
Låg klar för op vid 2 tillfällen men så blev det inget. Kanske de inte vågade för min inflammation jag fick. Nu får vi se vad de kommer fram till då jag skall på återbesök om ca 2 v.
Förstår nu att det varit gallan som spökat en tid, för jag har haft ont i ena sidan och ibland haft svårt att ligga på den sidan, eller det har helt enkelt inte gått. Men eftersom jag även har Fibromyalgi så har jag trott att nu har den slagit till i sidan.
Men man får hoppas att man slipper fler anfall. För det var nått hemskt att ha..
Tack för ditt svar

#3 Troligen väntar dom med att operera tills du är i ett lite bättre utgångsläge. Det ska mycket till om du blir opererad när det är som mest inflammerat.
Man kan få kramp i gallgångarna även efter en operation. Men de flesta mår mycket bättre efter.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hoppas det blir snart. Molvärker hela tiden och ibland blir det så ont att jag står dubbelvikt och kräks. Vill göra den innan de op mina ögon
Väl mött, Tatsja

# 4
kräktes det fick jag göra mycket då jag låg på lasarettet och mådde illa stup i ett. Det är jobbigt att behöva kräkas tycker jag.
Jag hoppas också på att de säger att jag kommer att få göra en op så småning om.
Tack snälla för era svar
Jag gick med ständiga smärtor i 1 1/2 års tid innan jag fick en operation. Det visade sig att hela gallblåsan var infekterad och dom tog bort den helt. Jag hade även 8 stora stenar i blåsan. Detta är snart 2 år sen och jag får fortfarande smärtor om jag äter fel mat. Mat jag fortfarande inte kan äta: Äpplen, inlagda grönsaker, lök i alla former, vindruvor, fet mat, ägg, bönor, grädde. Man lär sig att leva med det och undviker dom maträtterna.
Lära sig undvika vissa maträtter? Jo, det gör man. Är matallergiker och gluten-laktosintolerant. Så vanan finns.
#2 magmunsbrock vet jag vad det är. Op -95 för det. En granne som är sjuksköterska såg det igår kväll och blev förfärad. Har ett ärr som går mellan bysten och ner till navel. (tack och lov skär de inte så idag, tydligen) och hon sa att det är ärrbildning under såret hela vägen. Är väldigt synligt. Jämnför jag med såret på knät så är det en otrolig skillnad. Det syns nästan inte. Skräms nu inte av detta. Mitt gjordes för 13 år sedan. Idag är annorlunda. Kräv att få veta varför op inte gjordes. Stå på dig att få det gjort.
Lycka till
Väl mött, Tatsja

Ja, som ni skriver här, man får lära sig det här med olika maträtter. Jag har inte vågat mig på att dricka mjölk eller fil, lite mager ost har dock gått bra på smörgås. Men jag har inte avänt något marg på smörgåsarna. Dricker proviva drycker och det har gått bra.
Mådde illa en tid innan det här gallstensanfallet kom, men kunde inte förstå vad det kunde vare. Detta hände ofta på morgonen då jag steg upp, ulkade ibland med det kom oftast inte nått. Nu förstår jag ju vad det berott på.
Vet att jag skojade med sambon om att med barn kunde jag ju inte vara alla fall för jag har inte någon livmoder kvar sedan 10 år tillbaka
Tack för alla svar..jätte snällt av er alla..
/Britt-Marie

jag är opererad. Gallblåsan var full och hade börjat läcka ut i magen. Det blev en jätteoperation och har ett stort "hockeyklubba" ärr på hela magen. Fick ligga en vecka för jag hade så ont att jag inte kunde andas.
Sedan dess har jag aldrig haft en känning, kan äta allt.
tiden innan operation var hemsk med akutresor för att få Ketogan

# 9
En undran bara, vad är ketogan??
Jag fick mitt antibiotika inravinöst en veckas tid på lasarettet. Sedan kunde jag övergå till tablett form..för min gallinflammation..isch..detta vill man ju helst slippa om det går..

#10 Ketogan är ett morfin preparat.
Ofta ger man injektion Valtaren för att häva ett gallstensanfall.
Morfin kan ofta ge mer besvär då det kan orsaka kramp i gallvägarna
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

# 11
Tack för ditt svar. Då var det det jag fick för mina smärtor. Fösta gången jag kom in på Akuten då de först trodde på hjärtinfarkt så fick jag morfin och då blev det 7 resor värre. Men det var ju svårt att veta va det var då, för jag hade såna smärtor upp i bröstet med då och hjärtat slog allt för fort och oregelbundet och blodtrycker var skyhögt med, så första turen in blev jag behandlad som hjärtpassient. På Datatonografin visade sig då att jag hade det här Magmunsbrocket med..

" 12 Skrev fel på namnet det heter Voltaren som man får.
Förstår att dom behandlade dig som en hjärtpatient för det är så olika hur man upplever smärtan. För när det gäller hjärtinfarkt kan man ha diffusa smärtor allt ifrån mellangärdet o upp över munnen.
Ha en bra dag! Mongu.

Jo, så är det och så hade jag suttit och åkt bil flera mil inna jag blev så här sjuk. kom hem från semestern på kvällen där, men hann inte vara hemma många timmar förrän jag var tvungen att åka in Akut. Det hade väl förståss tryckt upp mot mitt magmusnbrock med då jag suttit i bilen flera timmar före. Så det var ju så väldigt svårt att lokalisera smärtan den fanns lite här var just då.
Men jag fick nästan lite skällning för att jag inte tagit ambulansen in till lasarettet. Sambon körde in mig har 4 mil dit. De sa att om jag tagit ambulans så hade de redan i ambulansen satt EKG på mig och de hade haft mera på benen redan då jag kom in. Men jag tänkte som så att det går nog att åka bil in- det kan finnas någon annan som behöver ambulansen bättre än jag. Man är lite för envis ibland. Det kan ju vara bra att vara lite envis, men ibland blir det för mycket. Det tänker jag idag- att nog skulle det vart skönt att få åka ambulans in och de tagit hand om mig där direkt och gett mig smärtlindring bla…men det är lätt att vara efter klok.
Är så tacksam för alla svar ni ger mig här. Tack, tack!!

Dels att man kan få hjälp med smärtlindring men också det att skulle det va en hjärtinfarkt så kan man starta behandlingen så mycket tidigare.
Det är dyrbara minuter det handlar om.
När min man fick hjärtinfarkt för två år sen så startade ambulanspersonalen med propplösande behandling redan i sovrummet hemma. Efter att skickat EKG till hjärtiva.
Så får du ont igen så ta ambulans in.
Ha en bra dag! Mongu.
Bättre att ringa 112 en gång för mycket än för sent.
Väl mött, Tatsja

Ni har så rätt så om det här med att man skall ta ambulans och kommer jag att få så här ont fler gånger så kommer jag att ta ambulans. Det är ju både bättre för mig själv och för personalen då jag kommer fram för vi har alla fall 4 mil till lasarettet. Och för min sambo med som slipper att köra bil och vara oroligt, tur att han ändå är en sån lugn person.
vill tacka er alla för era svar och kommer det in fler tips om vad man inte bör äta så tar jag gärna imot fler såna..
sänder med en liten blomma som tack!!
Kram / Britt-Marie
Rabarber har jag fått höra att man inte ska äta. Synd. Älskar rabarberpaj
Väl mött, Tatsja

Skriver lite här igen.
På Torsdag är det dax för min operation av gallan. Det skall bli skönt att få den gjord nu. För jag har haft känningar av den och i Lördags så var jag öm i hela magen. Låg med vetekudde på magen.
Jag vet inte förrän när jag vaknar vilken slags operation det blivit. Men jag hoppas ju på de fyra titthålen, men det var inte nått läkaren kunde lova mig. Han sade att det såg lite bökigt ut där inne, så vi får se sa han. Men man kan ju alltid hoppas.
Skönt att få operationen gjord. Men samtidigt känns det ju lite pirrigt, det kommer man inte ifrån. Så jag önskar att det skulle vara Fredag snart så den är gjord. Nu är det liksom bara en väntan. Skall vara på lasarettet kl 07 på Torsdag morgon.
Jag kan skriva här igen efter operationen så får ni höra hur det gått.
Ha en underbar höstdag!
Britt-Marie

lycka till, vad skönt att din dag äntligen snart är inne, så du kan få det överstökat och få din hälsa åter.

Det blir tyvärr ingen galloperation för mig i morgon. Fick nyligen telefon från lasarettet att ett mera akut fall kommit in som måste gå före. Och det förstår jag ju att det måste gå före. Men det känns tungt ändå det här, för nu var det tredje gången som jag ställt om mig mentalt på detta. För jag låg klar 2 gånger för operation då jag låg inne på lasarettet. Så det här känns inte alls bra. Jag känner mig ledsen. Fick faktiskt ont i magen nu av oro

Du, DU kan också bli akut och måste då åka in för att få förtur, det kan ju hända att det faktiskt blev så just nu, med sinnesrörelsen och allting, vänta inte då, snälla du.
Finns det tabletter som man kan köpa receptfritt mot gallstensanfall?
Jag har en tjurig make som vägrar gå till VC och få hjälp, han har haft flera anfall och magen är öm och han kan inte äta vadsom helst men någon koll ska han inte gå på, säger han. Han känner sig inte pigg i övrigt heller men jag får inte iväg honom till en doktor, jag tror han är rädd för dem. Men vill han ha ont så, det går väl till en gräns där han är tvungen att gå dit.
Tatsu

# 23 Är det konstaterat att han lider av gallsten? För det kan jag tycka är viktigt att veta innan man börjar behandla för det.
Då man ofta blir illamående så är det kanske inte tabletter i första hand som är det bästa.
Annars är väl Voltaren receptfri i nån styrka tror jag.
Men försök du att få honom att kolla upp så det är gallsten. Man ska inte gå o ha ont som han utan att kolla vad det är.
Ha en bra dag! Mongu.
#24 Nej det är inte konstaterat och han vägrar gå till läkare.

Typiskt karlar med andra ord.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag är hemma efter operation av gallan. Den var proppad med stenar och på väg att sprängas. Även fullt med stenar i gallgångar, urinrör, gångar till njure och lever. Blev en väldigt stor operation. De sa att denna operation gör de kanske en gång var tionde år och läkaren hade aldrig sett så svår galla. Mår sådär. Kom ju hem först igår kväll. En vecka efter operationen. Stort operationssår, flera stycken. Men nu ska det väl gå åt rätt håll.
Försök att få din operation så fort som möjligt.
Väl mött, Tatsja

men stackars vad du måst ha lidit, tatsja.
Jag hoppas att det slipper att gå åt det hållet med mig. (van att bli misstrodd)
Hoppas att du kan slippa svåra smärtor och få bättre hälsa snabbt nu.
Än så länge gör det ont i såren, Men de använde ju klammer inte stygn. Ska ta dem imorgon. Sen har jag hosta, så varje gång jag hostar så trycker revbenen på klamrarna. Gör ont. Blir nog bättre när de är tagna. Fast det ska bli skönt att slippa ont från gallan.
Kramiz
Väl mött, Tatsja

*29 Testa att hålla en kudde för magen o mellangärdet när du hostar. Då belastas inte musklerna lika hårt om du håller emot lite.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag gör det, men är lite svullen på ena sidan på grund av hostan. Svider gör det också. Tror det är klamrarna.
Väl mött, Tatsja

Det är säkert det. Det gör ju så ont o hosta när man är så nyop. som du är.
Hoppas det ger sig snart.
Ha en bra dag! Mongu.
Det sprack igår. Fick ringa 112. Hela magen var blodig. Tröja, byxor och även handduken som jag tryckte mot såret.
Väl mött, Tatsja

vad sa dom till dig att göra då? blev du tvungen till att åka in?
Mitt kejsarsnitt-sår (längs med hela magen, från pubes till naveln) sprack också upp, när de tog bort stygnen.
Nu vet dom, till ev. nästa gång, att jag har dåligt läk-kött och måste sys med små och täta stygn, för sent tyvärr, men farligt var det inte, fast jag skrek och hade mig.
#34 Ambulans till Västerår akut. Med rinnande mage. Satt i över 6 timmar innan någon kom in. Då var det läkaren. En av de 3 som gjorde operationen. Han blev inte glad att ingen tagit bort det blodiag bandagen på mig.
Har en hosta och varje gång jag gör det, så rinner det ut genom agrafferna och såren. Fick inte ta dem i måndags utan skulle vänta till nästa måndag.
Både måndag coh tisdag var jag på Distriken för omlägg. Blodigt.
Idag kom min granne som är sköterska och lade om det. Mindre blodigt, men en svullnad. Hon lade på ett stort fett bandage så jag ska kunna känna mig säker.
Väl mött, Tatsja

Är det taget nån odling så man ser att det inte är infektion i ditt sår? Visst din hosta spelar in men att det vätskar sig låter lite skumt. Tycker jag.
Ha en bra dag! Mongu.
Ingen infektion. Ingen hög sänka, men det rinner ur såret på några ställen, precis där jag är svullen och har ont när jag hostar.
Ingen feber heller.
Väl mött, Tatsja