Hostar & spyr
1 september vart jag förkyld. dvs kom extrem hostan och allt som följde med. Hostan har jag kännt på någon tid tidigare - hade ont i halsen och sånt. Nu över en månad. snart 2 månader har jag hostan kvar. Har extrema kväljningar och sånt. Och jag inte äta eller dricka vad som helst. Tog för en stund sen varm oboy och macka. Strax efter det började jag spy upp allt igen. Eftersom man är ovan för att spy så har man extrem huvudvärk just nu och känner mig utpumpad. Ska strax gå o lägga mig en stund. Och detta att jag började spy nu och har haft hostan ett tag börjar ju bli orolig. Har ju försökt o få tag på hälsocentralen ett tag. Men inte lyckad. Ska testa imorgon igen. Undra vad det kan vara. vad brukar man kunna ha för problem om man hostar och spyr? Det är säkert en massa. Men ja, som sagt, man börjar bli lite små orolig nu. Behövde skriva av mig lite bara…
Du har inte fått kikhosta väl…?
/Maria
Vet jag inte :/ vet inte riktigt vad kikhosta är heller. vad äre för symptom på det?
Läste nyss om den. Men det är väll bara för små barn?
Har släm i halsen som det känns som. och kittlandes o retandet i halsen. Men tror inte att det är kikhosta…
… undra om man ska stanna hemma imorrn ifrån plugget…
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=24507
Visst är det vanligast bland barn men även vuxna kan få det.
En vännina till mig ringde till akuten när hennes man hostade så han kräktes och hon undrade vad hon skulle göra. -Håll honom upp och ner i fötterna en stund och banka honom lätt i ryggen svarade de. Hon var så stressad att hon glömde att tala om att han var över 50 år och vägde nästan 100 kg.
Skämt åsido. Nu är det ju inte alls säkert att du fått just kikhosta men varma drycker brukar hjälpa med kanske lite honung i. Du ska däremot inte dricka varm mjölk eller mjölkprodukter då dessa är slembildande.
Försök att få tag i vårdcentralen och hör vad de tycker.
Krya på dig.
/Maria
OK. Ska testa varma drycker. Kanske därför hostan har vart värre vid kall o varm oboy, yoghurt, osv.
Ska försöka o få tag på dem imorrn igen. Hoppas man får tid. Jobbigt att gå o hosta hela tiden…

Det är bra om du försöker dricka varmt som du fått råd om. Te, honungsvatten, citronvatten.
Men inte mjölkprodukter för dom är slembildande.
Överhuvudtaget att dricka mycket är bra då det löser upp slemmet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ok. Nu så blir det ännu mera spännande. har nu ont i bröstet lite - fast det är nog pga hostan. Har även haft ont i huvudet sen igår jag spydde, känns som att ögonen ska åka ut. Nyss så märkte jag när jag kollade i spegeln att mina ögon var röda. Inte hela ögonen men på ena halva kanske och den andra börjar bli lite med. Det ser blodigt ut.. :/

om jag var som dig, så skulle jag åka till en akut och inte vänta på en dum häslo-mottagning som inte svarar. Du har väl tillräckligt med problem nu, vänta inte.
var in på akuten i fredags ang mitt öga. träffade någon knepig läkare. tog prover o han undersökte mig liiite. proverna visades inget på tydligen. och han sa att han trode det va nå ögon virus. fanns inge botemedel o att det skulle gå över utav sig själv. men tror mera på att det är blodkärl som har spruckit. Idag är hela ögat röd… ;/

Det kan bli så att blodkärl brister av ansträngning när man hostar. Så du kan säkert lita på den läkaren du var hos.
Det kommer o tas hand om av kroppen själv. Ungefär som ett blåmärke.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jo, undra hur länge man kan gå me såna här ögon?

orsaken till hostan borde han ju ha koncentrerat sig mer på, tycker man, det vill säga orsaken till blodbristningarna i ögonen.
Ibland måste man vara envis, återkomma och tjata, om provtagning osv.
Jo, planerat o gå dit igen. De tog nå prov i halsen - svalg prov eller nåt, kommer inte ihåg va det hette. och kände lite. sen så inge mera. tyckte han var lite hårdhänt med under undersökningen, inte försiktig & lugn, eller förklarade och sånt dära. slemmig såg han ut å ^^. Så jag tänker beställa tid näst nästa vecka om det inte har gått över. Och hoppas på en bättre undersökning. Och bättre förklaring. ex om det är blod eller något annat, hur länge det kommer ta, osv osv. Läkar huset är så dålig här så funderar på att åka till grannstaden ist.
Tar nu Noskapin för hostan, får se om det går över.
Idag är ögonen ännu rödare.
Och känner mig dåsig, yr och lite små huvudverk. Tung lixom Men det kan bero på medecinen. Var lite sånt till biverkningar. Började ta medecinen igår.
O jag som ska ha prov imorrn i engelska på komvux…. ;/ Läre ju dit. Bara man inte skrämmer skräck på alla. Och att man är någorlunda klar i huvudet.

åk till grannstaden, vet ja, och lägg dit huvud i doktorns knä och gråt ut, eller gör inte det, då säger de bara att det är psykiskt.
Skolan kan du nog gå till, ta på solglasögon och om någon betvivlar din hälsa så ta bara av glasögonen och säg: BU! halloween började visst tidigt i år.
Nej vänta inte till nästa vecka och gå inte tillbaka till en slemmig doktor, skulle ju aldrig jag göra.
Dåsig, yr, huvudvärk, torrhosta, blodsprängda ögon…..jag undrar? bubblar det i din ena lunga när du andas?
Det gjorde det på mig, när jag hade gått med en infektion för länge, fick pencillin då.
Nix, men andas tungt.
har djur. bara det inte är allergi eller astma mot dem ;/
jo, får göra det. äh. jag beställer tid till veckan. lika bra det ^^

Har du feber? Har du kollat det?
För även om det var en virusinfektion du hade när du var hos läkaren så kan man få följdsjukdomar som lunginflammation.
Det röda i ögat kommer att ge med sig efter ett tag. Hur lång tid är ganska omöjligt att säga. Du hostar ju fortfarande o det anstränger mer på dessa små kärl man har.
Sen då det är på ögonvitan så syns det så tydligt. Men det kommer att försvinna.
Ha en bra dag! Mongu.
Inge feber. kollade nyss o det låg på 36.8
Ännu mera rött idag på ögonen . suck suck. ajja. något att skylla på om det inte går bra på provet idag ^^

visst, dom kanske tycker så synd om dig, så dom plussar på en aning på prov-resultatet (skämt)
Neej, jag hoppas verkligen att du beställer tid akut, det är inte ovanligt med följdsjukdomar och du mår ju redan tillräckligt kasst.
jo, eller får göra om provet :D och då vet jag redan vad det handlar om. läraren har inte sagt vad provet är om så man har inte kunnar förbereda något ^^
Jo, ska göra det. =) Får se va dem säger o sånt…
idag gick inge bra på provet iallafall fast man försökte sitt bästa. ska få göra om det om två veckor.
Idag är jag matt - rätt så smatt så det känns som att det är svårt o hålla koll på kroppen och sånt, trött känner mig rätt så svag, huvudvärk, yrsel, svimmfärdig, illamående, hade jätte svårt för att konsentrera mig på lektionen… ska ta alvedon och gå o lägga mig en stund… får se hur det känns imorrn. Dock så har den röda färgen i ögonen blivit liiiite ljusare tycker jag.

så du åker INTE in akut alltså? aja baja det där kan sluta illa, lyssna på kroppen innan du har väntat för länge, vet ja.

Du bör nog åka in o kolla dig. Om du känner dig matt osv så kan du ha fått nån följdsjukdom.
Så imorgon ska du åka in om du inte gjort det innan.
Ha en bra dag! Mongu.
Nej har inte varit till akuten än. Var i skolan tidigare. Ska se hur det känns imorrn. Annars ringer jag och beställer tid imorrn på sjukhuset. Får se vilket sjukhus det blir. Svårt att ta sig hit o dit när man har utan körkort och bil. Har dock inte lust o gå på den hära akuten igen. Har för en stund sedan tagit alvedon och har även vilat lite. Kommer nog att skippa skola imorgon bitti. Och försöka få tid på sjukhuset ist. Så får se va dom säger. Men hoppas jag blir bättre imorgon.