Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7766 ggr
absoluutsofia
2008-08-19 15:11
9

tandställning?

jag ska få tandställning den 28/8 :/

nån som har tandställning? gör det ont att sätta dit den?

jag vet att det kommer göra ont dagarna efter..

absoluutsofia
2008-08-19 22:07
0

nån måste ju ha tandställning?

EllinorOlsson
2008-08-19 22:14
4

Jag har haft många olika tandställningar och när det gäller en vanlig tandställning så gör det inte alls ont. Dom limmar på den och du känner mest att det spänns i tänderna när de drar i genom tråden i fästena. Kanske kan hända att du känner av huvudvärk men inget farlgare än så och själv har jag låg smärtgräns..'

Lycka till!

ElinH
2008-08-20 00:27
0

Det gör inte ont att sätta dit den men det är dryyygt och tar lååång tid med massa slangar och skit i munnen under tiden x)
Men någon timme senare och i ungefär en vecka frammåt hade jag SÅ J*VLA ONT i tänderna och hela käken fyyy. Jag åt knappt något alls eftersom jag inte kunde tugga, inte ens en rostad macka utan pålägg fick jag i mig ;)
Men ipren hjälpte väl lite och sen när det gått över så kände jag ingen smärta alls av själva ställningen, inte ens när de hade spännt den.
Hoppas jag inte skrämde upp dig nu , haha :P Men jag avskydde min tandställning från första sekunden, usch. Inte hjälpte den heller då mina tänder flyttat tillbaka sig nu ..

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Sovgott
2008-08-20 14:05
1

Jag har haft tandställning. Räls både uppe och nere. Vad jag minns gjorde det inte ont att sätta dit den. Det som gjorde ont var när tandläkaren spände åt trådarna! Jag kommer ihåg att jag hade en hel del sjukfrånvaro från skolan, att jag hade mycket huvudvärk, ont i käkarna, och att jag hade svårt att äta. Glass var typ det som funkade! Sen gjorde det ont när någon ståltråd lossnade el gick av och stack rätt in i tandköttet!

Jag fick tandställning när jag gick i 6:an, tog ut den innan jag började 9:an. Men jag har fortfarande en bit ståltråd kvar bakom några av tänderna i överkäken. Dock inget som stör mig. Och nu är jag snart 30 år! Jag är glad att jag har haft tandställning! Det var värt all plåga! :)

Lycka till!

EmmaG
2008-08-21 00:29
0

Har oxå haft räls, och minns inte heller när de satte in den. Men däremot när de spände den så gjorde de rejält ont ett tag, och ömmande så att det va svårt att äta hård mat. (mat som normalt inte är hårt alls)

På sista tanden längs bak sticker ju även ståltråden ut lite (även om de försöker sitt bästa för att undvika detta). Jag fick en del bekymmer med detta, skavde upp sår på insidan av kinderna, så jag använde väldigt mkt "klet" en period.
"Klet" - ja, va heter de? Man får en form av klet som man sätter på tandställningen för att skydda området det skaver emot

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

mongu
2008-08-21 05:12
0

Vax brukar man få för att skydda slemhinnan i munnen när man har tandställning.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[chriistina]
2008-08-22 21:42
0

Jag tog ut min för ett par månader sen. Hade den bara strax över ett år. Det jag sakna var att man inte fick äta hårda saker. Som att bita i äpple och morötter.
Men det gjorde inte så ont. Dagarna efter den satte i fick jag äte mjuka saker och det gjorde ont ändå. Men annars kändes det inte så mycket när de drog åt tråden eller ngt.

sputtnick_plexus
2008-08-23 17:08
0

Jag har tandställning. Räls har jag. Det gör inte ont när dom sätter in den tycker jag, men som du skriver så kommer det att göra ont några dagar efter.

absoluutsofia
2008-08-26 21:33
0

usch, imorgon ska dom sätta in tandställningen -.-

Mandysan
2008-08-27 09:45
0

#9 Det går/gick säkert jättebra! :D

absoluutsofia
2008-08-27 19:35
2

Nu har jag satt i tandställninge, fyfan va fult det är. Har haft den i 1,5 timme, har inte ont än iaf :)

Granatapple
2008-09-09 18:43
0

Tog ut min för 5 dagar sedan, efter att ha haft den i nästan 7 månader. Det är värt det iaf :)

Frida
2008-09-09 22:52
0

Jag hade min tandställning i tre år både uppe och nere och har än idag en tråd på insidan av tänderna. Tyckte inte alls att det var så farligt när de spände tråden. Visst kändes det men inte hade jag överdrivet ont eller fick huvudvärk av det.
Eftersom jag har överbett så hade jag även ett gummiband på vardera sida som satt mellan ett fäste i underkäken och ett fäste i överkäken för att dra fram underkäken. Var väldigt intressant att försöka äta när käkarna hade en tendens att vilja stängas.

Kan avslutningsvis säga att det var helt klart värt de tre åren med skrot i munnen och utdragandet av fyra tänder dessförinnan. Så jag hoppas att du kommer bli lika nöjd i slutändan som jag och #4 är!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft