Kräm mot akne
Min kompis tar dagligen på sig 4 (!) olika krämer för att bli av med finnar (akne).
Nu har hon börjat få väldigt irriterad hud samt "fäller" hudflagnor från hakan. Hon har provat med aloe verakräm samt slutat att kleta anti-finnkräm på hakan utan resultat.
Någon som har varit med om liknande?
/Amanda
När man börjar med någon sorts akne-kräm reagerar huden nästan alltid med att rodna, svida och fjälla. Har man obehag av det kan man dra ner lite på behandlingen under ett par veckor tills symtomen lugnat ner sig, sen kan man öka på lite försiktigt igen.
Vad är det för krämer hon använder? Är de köpta på Apoteket, typ Stioxyl och Basiron, så ska hon ABSOLUT INTE använda fler än en i taget. Misstänker att hon har bråttom att bli av med finnarna men det tar några veckor innan resultat visar sig så hon måste ha tålamod. Hon kan ju använda ett ACO Cover Stick för att dölja de värsta finnarna under tiden, det är hudfärgat och täcker bra.
Nu borde hon låta huden få vila några dagar tills den värsta irriationen lagt sig, sen börjar hon försiktig igen varannan dag med EN kräm.
Jag är 43 år gammal och har haft problem med akne hela livet. Som 17-åring var jag en av de första i landet att behandlas med Roaccutan, en mycket stark medicin med många bieffekter.
Hoppas att din kompis besvär lägger sig och att hon lyckas med behandlingen.
/Anna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"
#1 Tror att det är en från apoteket resten från typ H&M.. Hon har slutat fjälla nu iaf :)

I alla fall ska hon bara ta en kräm åt gången. Annars blir det tvärtom effekt med huden.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!