trött av mycket sömn?
Jag har en vän som varit extremt trött och sömnig i åratal, hon har goda blodvärden och tränar och motionerar en hel del, och hon arbetar normalt men har stora problem att vara vaken och ha ett socialt liv utanför sin arbetstid då hon helst vill sova hela tiden.. Hon lider ju inte av sömnbrist kan man lätt konstatera.. Finns det någon i forumet med erfarenheter av "sömnsjuka"..?
mvh/ Thomas
Jag har hypoterios dvs underfunktion av sköldkörtelhormon och innan diagnosen blev ställd var jag enormt trött och kunde utan problem sova 10-15 tim/natt, detta är en smygande sjukdom så när jag fick healing av en kvinna blev jag uppmanad att söka läkare för att kolla sköldkörteln som hon kände producerade för lite hormon.
Höll själv då på med stavgång 5 dgr/v och hade utomordentligt bra konition men var iallafall jättetrött. Mitt sociala liv valde jag att sova bort.
Hoppas att din vän hittar problemet och blir pigg igen, själv tog det ca 1 år av medicinsk behandling innan jag kände mig piggare men det är normalt.
Man kan bli trött av att göra för lite eller om man sover för mycket.
Men jag tror inte att det är din väns problem. Hon jobbar, tränar osv så hon gör inte för lite.
Jag har själv kronisk trötthet, fibromyalgi och jag har känt skillnaden mellan den kroniska tröttheten och tröttheten som kommer av för mkt sömn eller för lite att göra.
Trötthet kan bero på så mycket. Det finns naturligtvis alla fysiska orsaker men även psykiska och fellevnadsorsaker.
Mycket stress ger trötthet, fysisk utmattning, fel matvanor, deppression, "tunga bördor" som sjukdom i familjen, skilsmässa osv.
Känner man sig tröttare än vanligt så behöver man sova.
Har fått höra såååå många gånger av bla sjukvårdspersonal att jag behöver aktivera mig istället för att sova när jag blir översvallande trött. Jag har provat många gånger och det slutar alltid med att jag blir sjuk.
Sara
Precis så är det! "Ut och rör på dig så blir du piggare, det är inte bra att sova så mycket". Har man 40 kg:s övervikt att släpa på så inte f*n blir man piggare av att gå då. Jag lider inte av kronisk trötthet utan "bara" utmattningssyndrom och dystymi men precis som du säger, skillnaden mellan den där förlamande tröttheten och sovit-för-längetröttheten är stor.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"