Ni andra med knäproblem
Ni andra som har problem emd knäna, hur allvarligt är det? Vad för slags problem? Har ni fått ngn behandling eller står ni kö för att övht få träffa en ortoped eller sjukgymnast?
Tell me :)
Själv så hade jag muskelfäste inflammation i oktober/november, ett rent helvete. Fick inte träffa ngn läkare eller sjukgymnast, bara en sjuksköterska. Åt smärtstillande och antiinflammatoriskt och det hjälpte lite grann. Men inte riktigt helt. Och knäet håller på och blir värre igen.
Men denna gång tänker jag kräva att få träffa en sjukgymnast som kan hjälpa mig med övningar för att bygga upp museln jag har problem med…
/Amanda

Jag har problem, svaga muskler runt knäna tror jag det var så det knäpper ofta för att knäna ska hamna rätt igen. Inga allvarliga problem, regelbunden träning (igentligen, men har ej blivit så vidare mycket av det på ett år kanske). Gick förr hos sjukgymnast och han vill igentligen att jag ska träna själv därför avslutades min behandling med han då jag fått veta vad jag behövde göra för att det ska bli bra. Har vissa fall ordentlig värk i båda knäna, men också det var länge sen nu. Exakt vad som orasakat detta vet jag ej, men jag har fått endel sparkar på knäna av hästar, när jag var mycket i stallet. Men på ett sätt var det synd att jag var klar med sjukgymnasten då han var oroligt bra och så, men men.
När jag gick på Högstadiet hade jag någon broskbildning under knäskålen, har glömt vad det kallades :P Men inget gjordes, och jag visste ju inte vad man skulle göra för att förbättra det.
Nu har jag inte så stora problem med knäna längre, inte sen jag började promenera som jag gör nu :)
När jag sprang marathon så överbelastade jag (för dåligt mängdtränad förmodligen) båda knänas utsidor. Lade av med all träning 6-8 månader efter det, blev "fed up" helt enkelt. Hade tränat rent fel och för lite, underskattade helt enkelt sista halvan av loppet. 
Det är såklart klantigt. Men därefter har jag haft svårt att kontinuerligt komma igång då jag ofta har fått tillbaka det, och det kallas allmänt "hopparknä" då längd- och trestegshoppare ofta överbelastar sina knän på samma sätt.
Sista tiden har jag kört lite benträning (benböj/knäböj) med lätta vikter och många repetitioner. Samt långa promenader. Nu kan jag spela innebandy och även löpträna utan större problem, och vid minsta känning så slutar jag och vilar 4-5 dagar (tränar annat). Det fungerar bra, och har inte behövt göra några operationer.
mvh Martin
Opererade ena knäet 06 och det andra sept. 07. Fick halvprotes i bägge. Hade inte velat vänta längre med den värken i knäna. Nu är det gjort men det tar tid att få rörlighet och styrka tillbaka och kunna gå som vanligt. Det jag inte gillar är att inte kunna stå på knä mera. Ganska opraktiskt att alltid stå dubbelvikt. Huka sig går ju men det tar nästan ett år att klara av det igen. Med hjälp av yoga som är anpassad för det jg klarar av så går det fortare och givetvis måste jag träna upp musklerna med gymnastik/övningar. Rekomenderar verkligen att ta steget om knäna är förslitna i ledytorna. Opererade mig för menisk tidigare men det varade inte länge sen kom smärtorna tillbaka fast värre. Fick även tuppkamsprutor och tyckte mig känna lite förbätring, men inte skulle jag göra om det idag med facit i handen. Glucosamin har hjälpt mig under flera år men till slut gick det inte mera.
Jag sitter hemma och beklagar mig..
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag har ett knä som jag får värk i efter ansträngning, så som träning.
Ska till doktor nästa vecka och kolla upp det.
Jag gjorde illa mig i knäet på en idrottslektion när vi spelade mattrugby. Trillade och när jag skulle resa mig så brände det till i knäet. Kunde inte vara med resten av den lektionen men blev bättre framåt kvällen. Men varje gång vi hade idrott började det ömma. Sökte hjälp, dom sa att det var en ledbandsförslitning som skulle gå över efter några veckors vila.
Det blev ingen märkbar skillnad mer än att det gick över till andra knäet också så efter ett tag gick jag till doktorn igen, en annan doktor denna gången. Hon sa att det var någon form av artros och gav mig smärtstillande, den starkaste man kunde få på recept tydligen. Efter dom tre veckorna som var max man kunde få utan att bli beroende så var det väl okej ett tag.
Åkte utomlands och jobbade och när jag kom hem var jag i jättebra form och knappt kännt av mina knän under tiden där. Men har en nacke som knakar nått förfärligt och lovade att kolla upp den.
Fick en remiss till röntgen för min rygg och nacke och övertalade doktorn till att ta knäna när jag ändå var där. Tydligen inget fel på knän och nacke men ryggen var roterad 45 grader.
Sen jag kommit hem har knäna iaf börjat krångla igen, så har kommit fram till på egen hand att jag måste hålla benen tränade även om det gör lite ont till en börjar.

Ojoj,,,, mitt första knä problem så drog jag patellasenan o sen har det bara fortsatt….året efter detta var det ledbandet som tog stryk o det sträcktes ut rejält o året efter detta var det korsbandet som rök:( sen så kommer smärtan o går….

Jag är just nu sjukskriven för jag har överbelastat mina quadriceps (framsida lår) så jag har fått inflammation i muskelfästena (tendinit i knä)
. Jag tränade så pass hårt att jag glömde bort den viktiga vilan och körde på för hårt för snabbt så muskelfästena var inte beredd på den ansträngningen. Så nu har jag inte kunnat köra mina älskade knäböj eller marklyft på 6 månader eftersom jag hela tiden sliter upp den gamla skadan…

Har slagit i mina knän ganska rejält ett antal gånger, och har besökt vårdis massa. Har dock inte fått så mkt hjälp, mer än antiinflamatoriska piller, som ioförsig tar bort smärtan också.
Det värsta var ng när jag i fyllan föll i en masskram och slog i knät, hade jätteont i 4 veckor, trots piller. Läkaren påstod att det inte var ngn idé att göra något åt det:(
har även fått stenhård fotboll på knät i gymnasiet under en idrottslektion, föll och kunde inte resa mig…läraren kom fram och sa "skärp dig, det där är inget farligt" vilket resulterade till att jag i min ilska skällde ut henne och haltade till sjuksyster
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

#4 va bra att dina knäop varit lyckade.
För min del har det inte blivit så bra resultat. Har mer värk än innan op. -02. Är också op. o har halvplastik i hö knä pga arthros. Är i nuläget så illa att jag inte alls klarar att jobba eller va aktiv. Kan inte gå ut o gå, cykla osv.
Försöker träna hos sjukg. o har bassängträning. Men längtar efter att kunna va som vanligt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har/hade inflammation i känskåls senan och känningar vi menisken "/ Så jag har ont då och då… Sedan har jag problem med mitt andra knä som låser sig :S