Afte
Är det någon mer än jag som ofta har problem med afte, dvs. blåsor i munnen? Har ni hittat någon metod som fungerar för att bli av med dom?
När jag googlat och frågat läkare så kan man få två varianter av svar. Läkarna säger "man vet inte vad det beror på och det finns inte direkt något botemedel" och andra är lite luddigare och påstår att det kan bero på allt från att man äter kött till att man inte äter kött, för mycket socker eller för lite socker.
Min blåsor sätter sig ofta på tungan, vilket är extremt jobbigt eftersom det gör ont varje gång man pratar, äter, dricker, sväljer och så fort man rör tungan.
Någon mer som har samma problem? Har ni hittat några gemensamma nämnare när blåsorna kommer och hur man håller dom borta?
Mvh // Johan
Jag har bara fått blåsor på tungan när jag har druckit något varmt ;) Ska ta och söka lite och se vad jag kan hitta :)
Här står det lite grann om afte, men det kanske du redan har läst?
Apoteket rekommenderar dessa produkter som smärtlindring.
/Amanda
Tack för svaren, hade redan läst och provat det mesta av det där.
Mvh // Johan
Jag får afteblåsor lite nu och då. Det kommer i perioder och jag tror faktiskt att det är ärftligt.. min far hade också stora bekymmer med afte när han var runt 20-30. Jag får gärna när jag är förkyld.
Det enda jag testat som funkat när de väl kommer är antingen att gurgla med saltvatten flera gånger per dag. Eller, så finns det en pasta som du kan köpa på apoteket (fråga dem för jag minns inte namnet..) du smetar på blåsan några gånger per dag och mina försvinner alltid efter 2-3 dagar. Istället för att de sitter upp till över en vecka. De blir dock bra mycket mindre efter en dag redan och gör inte lika ont.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Är det Kenacort du tänker på? Har provat det men tycker inte att det hjälper speciellt mycket. Blandar du saltvatten själv? Vad har du för proportioner då?
Min blåsor sitter ofta i 1-2 veckor och just när de kommer på tungan och värst av allt tungspetsen är det så fruktansvärt jobbigt. Det påverkar hela ens väsen på något sätt.
Det finns ett amerikanskt receptbelagt medel som tydligen ska fungera väldigt bra, men det säljs inte här av någon anledning.
Mvh // Johan
Usch vad jobbigt det låter.. Mina har alltid suttit på insidan av munnen, i läppen in mot tänderna osv. Minns en gång då vi åt tacos med medelstark sås.. herrejäklar vad ont det gjorde!
Mycket möjligt att det är Kenacort, var flera år sen jag hade det sist.. Iaf i den utsträckningen som när jag var runt 18-20. Och vad som finns här i Tyskland vet jag inte. :/
Synd att det ska vara receptbelagt.. Har du tagit upp detta med din läkare? Kanske finns det något annat som är receptbelagt? Eller om de på nåt vänster kan få in det amerikanska.
När jag gurglade saltvatten (det var innan jag fick tag på pastan.) så hade jag ett glas fyllt med vatten, massvis med salt. Säkerligen flera matskedar. Det ska smaka ruskigt salt och äckligt. ;)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Hittade ett annat läkemedel på apoteket som jag ska testa nu. Aftemed tror jag det hette. Verkar vara mer speciellt anpassat för just afte än kenacort var.
Mvh // Johan

Här är en till som också har problem med Afte. Har haft det så länge jag kan minnas. Verkar som om det kommer mer när jag är stressad, förkyld etc. men nu fick jag ett par förra veckan och jag är inget av ovanstående! Har semester och har det lugnt och skönt, så vet inte alls vad det var denna gången.
Aftemed har jag inte provat men ska köpa det.
Men det är hemskt när det kommer, gör ju så j-la ont.. Värst var det för nåt år sedan när jag var sjuk i 2 omgångar med halsinfektioner - fick så stora och jobbiga blåsor- kunde knappt prata & äta på nästan 3 dagar - fick be folk maila/sms:a istället för att ringa på telefon…usch.
Hos oss går det i arv, farfar hade det och både pappa & brorsan har det, mamma mycket sällan.
Men om man kanske börjar föra lite dagbok typ vad man äter, gör, mår etc. och noterar när dem börjar etc.? Så kanske man kan till slut hitta vad som är den utlösande faktorn? Ska pröva ivarje fall.
Precis samma för mig. Har varit ledig sedan midsommar och ska vara ledig i två veckor till. Vi har iofs lanserat en ny version av iFokus och det var ju lite svettigt…
Förutom att blåsorna gör så förbannat ont, speciellt de på tungan, så blir man ju trött. Och det är jobbigt att omvärlden tror att man är så sur för att man knappt vill prata eller alltid svarar så kort man kan.
En annan jobbig bieffekt är att man får spänningshuvudvärt för att man spänner käkarna för att inte tänderna ska skava mot tungan.
Har också funderar på det det med dagbok. Ibland tror jag att jag hittat mönster, men så kommer de ändå och man förstår inte varför.
Har kört Aftamed en vecka nu. Vet inte om de hjälper supermycket, men jag tror iaf att den bedövar lite grann när man ska äta.
Mvh // Johan

Åh, så har det kommit fler eländiga blåsor. En på tungan på insidan ganska långt in, och så några på spetsen av tungan. Suck.
Förmodligen för att jag var lite förkyld söndag & måndag som dem kom.Har äntligen köpt hem Aftamed så ska pröva det.
Är så trött på eländet.