Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 14808 ggr
Betty
27

Är nikotin skadligt för kroppen?

Hej!

Jag undrar om ngn vet vad det är för skadliga effekter på kroppen (eller om det finns ngra ) om man nyttjar nikotin? Det enda som jag vet är att det stressar kroppen lite och att det är inte bra att använda om man har hjärtproblem. Men finns det mer? Är det cancerframkallande osv?

Anledningen till att jag undrar är att jag har varit helt rökfri sedan december MEN jag tuggar nikotintuggummin.

Karmatarerskanise
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikotin Här kan du läsa om nikotin. Det är inte bra. Så du bör sluta med tuggummina.

Betty
0

Ja det klart att det inte är nyttig. Och som sagt jag visste ju att det stressade kroppen och så men är det cancerframkallande? Måste ju vara bättre att tugga tuggummi än att röka iaf?

Frida
0

#2 Ja det är "bättre" med tuggummina eftersom du slipper få i dig alla andra farliga ämnen som finns i cigaretter samtidigt som du inte skadar andra med ditt beroende.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Karmatarerskanise
1

Ja, det är bättre än rökning, men inte bra.

Martin
1

Precis som de andra har sagt, så är nikotin inte bra för kroppen.

Nikotintuggumi skall användas för att dämpa abstinensen när man vänjer sig av med rökningen, och man får i sig 1/3 till 2/3 av nikotinet i en cigg när man tar ett tuggumi eller något av de andra hjälpmedlen.

Det postivta med tuggumi (bortsett från oss icke-rökare som slipper röken) är att du slipper få i dig över 4000 kemiska ämnen som finns i cigaretten.

Hälsorisken med nikotintuggumi anses vara tolerabel, dvs inte skadlig även om man använder det en längre tid. Men - det är såklart bättre om man inte tillför kroppen något nikotin alls.

Dock skall man enligt "expertisen" inte gå ner i styrka eller sluta med hjälpmedeln för snabbt då risken är stor för återfall i rökningen.

Källa: Apoteket

mvh Martin

Tatsja
2

Ett problem som kan hända med nikotintuggummi är att man kan bli beroende av dem. Det har hänt mig. Skitjobbigt. Ångrar att jag inte började med de tuggummina som smakar som toy. Jag tog nikorette. De har inte den starka pepparmintsmaken utan mer gummiaktigt. Nu är jag tvungen att försöka bli av med dem också. Fast hellre de än cigg.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[aspie]
0

För min del hjälpte nikotinplåter mig bäst. Slutade röka för nio år sedan nu. Ahhh… vilken frihetskänsla!

Tatsja
0

Plåster hjälpte mig inte ett dugg. Lade av år 2000 sen brakade nerverna pga vissa orsaker, så då började jag igen. Otroligt dumt. Ska försöka igen och sluta.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?