Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 19319 ggr
Betty
2008-06-26 11:13
11

LHCF?!

Är det verkligen bra för kroppen att äta så mycket fett och proteiner? För hjärta och kärl? Känns just nu som att det är en hysteri kring detta med kolhydrater.

Själv anpassar jag mitt kolhydratintag efter hur mycket jag tränar. Jag unnar mig även godis på helgen, och jag går varken upp eller ner.

När man börjar en sådan där diet så är det väl främst vatten man tappar i början och därför sker en ganska stor viktnedgång och man känner sig nöjd. Men om man inte äter frukt och grönsaker vart får man då sina vitaminer ifrån? Man borde ju få brist av ngt…

Bara några tankar från mig, kan inte tro på att kokosfett i 10 år är bra för lilla hjärtat…

[Quellii]
2008-06-26 17:13
0

Jag är inte så insatt i det, men kolla på Kolhydrater :)

Mandysan
2008-06-26 22:32
0

Jag är heller inte så insatt men håller med dig till fullo, LCHF är inget för mig iaf :)

Karmatarerskanise
2008-06-26 23:13
0

Grönsaker äter man när man äter enligt LCHF.
Och ny forskning visar ju att det är kolhydrater och brist på grönsaker som är boven, inte fettet. Så allt handlar om vad man väljer att tro på.

Finns många bra böcker om detta och sidor på nätet.
Och visst är det svårt för folk att plötsligt försöka tro att all gammal info är fel. Men kanske bör man tro på ny forskning?

Betty
2008-06-26 23:54
0

Alltså, GI kan jag ju förstå…och att det är bättre att hålla blodsockret på en stabil nivå med hjälp av långsamma kolisar. Alltså jag är inte emot dieten och hoppar inte på ngn.. men för mig skulle det ta emot mycket att sätta i mig just kokosfett…

Känns liksom inte sunt…

Karmatarerskanise
2008-06-26 23:57
0

#4 Man behöver inte äta kokosfett ;)
Man kan äta en diet med mindre kolhydrater bara. Det gör jag.
Sen om jag blir hungrig tar jag en bit ost. Äter mat som har högst 5% kolhydrater per 100gr.

Äter inte överdrivet mkt fett som många göra. Jag äter det som passar mig. Har gått ner 10 kg hittills. 10 kvar.

Siggen
2008-06-27 03:10
0

Kan bara säga att min mamma har gått ner 26kg från Augusti 07 - Mars 08.. Nu tipsar hon jättemånga om det och typ, folk på stan som tkr hon är konstig när hon har haft grädde i kaffet har börjat med det ^^ Och typ alla kompisar äter LCHF. Har själv försökt lite förut, det gick bra, gick ner 6kg, på typ 4 veckor, men sen sket det sig :D Gick upp ett kilo men stannade där sen, ska fortsätta nu till sommaren :) Har redan gått ner 2kg, började föra torsdagen. Haha, ibland är det faktiskt jätte gott! Man får ju typ äta jättemycket t ex ost, haha, typ hur mkt man vill ;) Och så brukar vi ha broccoli (stavning?) som vi har mikrat i mikron med vatten o lite smör, faktiskt gott, storebrorsan tkr också om det :)

Mvh Sigrid

Ulf-S
2008-06-27 22:09
0

#4: GI i all ära, men det är inte alls särskilt stor skillnad i hastighet och höjd på blodsockerstegringen om man äter fullkornsbröd jämfört med vitt bröd. Man håller blodsockret på en stabil (ganska hög) nivå genom att äta sina huvudmåltider och sedan fylla på med mellanmål…

Äter man LCHF håller man blodsockret på en stabil och låg nivå eftersom blodsockret aldrig stiger särskilt högt. Man slipper tänka på mellanmål som ska hålla uppe blodsockret.

Allvarligt talat, äter man "vanlig" mat får man i sig mycket kolhydrater. De kolhydrater som inte förbränns på direkten (alltså största delen) lagras som mättat fett i kroppen. Man får alltså i sig en hel del mättat fett genom att äta mycket kolhydrater, om man ska hårddra det!

Fördelen med att äta fettet direkt, istället för att låta kroppen omvandla kolhydraterna till fett via insulin, är att man slipper högt blodsocker och höga insulinnivåer som både är inflammationsframkallande och lätt framkallar sug efter mer mat/snask när blodsockret sjunker. Dessutom får man i sig massor av fettlösliga vitaminer som saknas i kolhydrater.

Mervi
2008-07-02 15:13
1

Jag äter LCHF sedan tre år tillbaka.

Min vanliga dag ser ut så här.

Kokt ägg till frukost med lite smör, car 20 gram, det håller jag mig mätt på till lunchen. alternativ: middagsrester (kött eller fisk) eller keso/mascarpone smaksatt med kanel tex. jättegott.

Lunch: ca 100 gram kött eller fisk, grönsaker i form av sallad med olja i, eller keso, olja och örtkryddor + avocado. Det går variera massor.

Middag: Som lunch ungefär. Jag lagar maten på kvällen och tar med rester till lunch.

Lite ost (inte massor) eller salamikorv på kvällen om jag känner för något.

Lite mörk choklad någon gång, kanske 1-2 gånger i månaden till kaffe. Använder lite grädde/creme-fraiche i såserna. Steker i smör och kör olja i salladen.

Lite vin till maten vid festliga tillfällen.

Jag måste säga att jag överdoserar inte fettet men jag väljer aldrig lättprodukter utan använder fullfeta mejeriprodukter och väljer feta köttbitaroch fet fisk. Det räcker.

Jag har aldrig mått bättre! Kommer inte att återgå till tallriksmodellen och kolhydraterna.

Betty
2008-07-04 10:20
0

#8 Jo men det såter ju ganska vettigt ändå. Jag hade nog fattat fel och trodde inte man käkade grönsaker och sånt, och för mig är det en naturlig källa för vitaminer.

Och det är nog inte fel att välja fullfeta produkter eftersom lightprodukter innehåller så mycket skräp.

Men jag trodde att kosten gick ut på att äta 70% fett i maten typ…och jag tänkte att håller man på och äter det i 20 år så kanske det slammar igen blodkärlen.

Ulf-S
2008-07-04 13:21
0

Betty, lchf går ut på att äta ungefär 70-80 energiprocent fett. Det är inte särskilt svårt att komma upp i den mängden utan att vräka på grädde och smör!

Vi kan ta 100 gram köttfärs med 10 % fetthalt som exempel: 20 gr protein ger 80 kalorier, 10 g fett ger 90 kalorier, 0 g kolhydrater ger 0 kalorier. Vanlig, ren köttfärs innehåller alltså mer än hälften fett räknat i energiprocent!

anaprincess
2008-07-04 18:17
0

#4 GI är inte heller bra kolestrolet blir jätte högt. Sambons svåger åt det och gick ner en massa men hans kolestrolvärde vart jätte högt.

Jag tror hellre på ät lagom mängt, ät tills du är mätt och motion!

Karmatarerskanise
2008-07-04 20:00
0
Henrik70
2008-07-11 00:11
0

Man får i sig vitaminer genom att äta lever och ägg. Man kan mäta oxidativ stress för att se hur mycket antioxidanter man behöver. Har man mycket oxidativ stress behöver man mycket antioxidanter annars behöver man mindre. Sten Sture Skaldeman (se här) har ätit en extrem variant av denna kost i flera år och han har testat sin oxidativa stress. Han hade det det lägst uppmätta värdet i Sverige. Man behöver helt enkelt färre vitaminer med LCHF.

Alla går inte ned. jag har gått upp 9 kilo med LCHF, men jag var underviktig tidigare.  Är man underviktig går man upp och är man överviktig går man ner. Konstigt nog fungerar LCHF så.

Jenah
2008-07-15 01:21
0

tycker som #11. LCHF låter liksom så himla uträknat och vettigt, men jag vet inte varför jag ändå inte tror på det (;

Mervi
2008-07-18 14:38
0

Här finns lite fakta om kosten och de senaste forskningsrönen efter gårdagens nyheter i massa tidningar.

odezza
2008-07-18 15:35
0

#11 Jag kan rekommendera boken "Fett och kolesterol är hälsosamt!" av Uffe Ravnskov… han ifrågasätter myten om att kolesterol skulle vara farligt.

Han menar istället att kolesterol ingår i kroppens byggstenar, det finns i våra cellmembran, i hormonerna och i vårt immunförsvar.

Det har visat sig att många som lägger om kosten till LCHF initialt får ett högt kolesterolvärde, men att det så småningom går ner. Min tolkning av detta fenomen (efter att ha lästa Uffe Ravnskovs bok) är att när kroppen får optimal föda, så börjar den att producera kolesterol, som behövs till olika läkningsprocesser. När dom efter en tid är avklarade, så behöver inte kroppen längre så mycket kolesterol, och värdena går ner.

Kostdoktorn har en "snabbkurs" om blodfetter/kolesterol.

"still lost in space and time"

Betty
2008-07-28 20:33
0

#13 Sedan kan man ju diskutera hur nyttigt det är med lever nu för tiden, alltså det är ju ett reningsverk där det samlas mycket som man INTE ska äta. Och ska man kolla på järnhalten så är det effektivare att käka spenat.

Alltså jag sväljer inte den här dieten med hull och hår, visst anser jag att man inte ska vräka i sig kolhydrater. Då går man ju upp i vikt…men om man inte fokuserar på vikten vare sig den går upp eller ner så är jag mest intresserad av hälsoeffekterna under en längre tid…

Alla vet ju att en anorektiker går ner i vikt genom svält, skitbra i viktsynpunkt kanske men förödande för hälsan i övrigt.

Jaja ändå ingen kost som rekomenderas för mig då jag har njurproblem..

Ulf-S
2008-07-28 23:41
0

#17: Levern må vara ett reningsverk, men den lagrar inga gifter. Skadliga ämnen som levern inte klarar av att bryta ned lagras snarare i fettvävnad och/eller i nervsystemet. 

Spenat innehåller inte särskilt mycket järn och det som finns är inte vidare lättupptagligt.

Det går alldeles utmärkt att äta lchf även om man har njurproblem eftersom det inte är en högproteinkost.

En fallstudie rapporterar att njurfunktionerna hos en diabetiker förbättrats vid lågkolhydratkost. Ett fall bevisar kanske inget, men det är i alla fall tankeväckande.

Din anorexijämförelse känns för övrigt inte direkt genomtänkt och seriös…

Betty
2008-07-29 02:26
0

#18 Jag anser inte att lever är den optimala maten eftersom den lagrar kadmium och bly, visst det förekommer i andra livsmedel oxå men det undviker jag oxå att äta. Om man äter för mycket lever riskerar man att få ett högt intag av A-vitamin som inte är så nyttigt.

Ok, visst jag tar tillbaka det där med spenat, eftersom det visar sig att du har rätt. Jag är inte så svår så.

Men gällande ditt uttalande om att man kan äta LCHF om man har njurproblem gäller inte mig iaf. Har blivit avrådd från det och då träffar jag en av sveriges bästa njurläkare och ingår även i ett forsknings projekt på Lunds universitetssjukhus. Och jag lider inte av diabetes…

Så lika ogenomtänkt som mitt anorexiexempel tycker jag att du är som verkar tro att det bara finns en typ av njuråkomma…

Ulf-S
2008-07-29 09:56
0

#19: Jag är fullt medveten om att det finns olika njurproblem, däremot är jag inte särskilt insatt i problematiken.

Som jag förstått det kan man behöva tänka på att inte överdriva proteinintaget. Det var det jag ville poängtera, att man inte alls behöver äta några jättemängder protein när man äter lågkolhydratkostkost. 

Föroreningar och gifter i mat är ett problem som inte bara gäller lever, men den pekas ofta ut som extra dålig av någon konstig anledning. Fisk innehåller t.ex. ofta både det ena och det andra. Det mesta vi äter innehåller faktiskt miljögifter i mer eller mindre hög grad.

Någonstans måste man själv väga för- och nackdelar mot varandra och ta ansvar för sin egen kost och hälsa.  Välja vad man vill tro på helt enkelt… 

Flört

A-vitamin är oerhört nyttigt och bra och mycket svårt att överdosera om man tar den i naturlig form, t.ex. genom att äta lever eller ta torskleverolja som tillskott. Syntetiskt A-vitamin bör man dock undvika!

Betty
2008-07-29 11:35
0

#20 Ja men visst man måste själv välja vad man tror på, och om det har låtit så så att jag har kritiserat det levnadsätt du har valt att leva så är det inte alls meningen…jag bara undrade, och det var inte främst för att diskutera viktnedgången, därav kanske min halvtarvliga jämförelse med anorexi (utan hälsoeffekterna under kanske 10-20 år)

Ha en bra dag i solen!

Ulf-S
2008-07-30 01:18
0

Hoppas du haft det bra i solen! Jag ber om ursäkt om jag verkat lite snarstucken…

Apropå det här med kolhydrater så äter jag lchf eftersom jag har problem med mitt blodsocker och jag dessutom mår bättre av det än jag gjort sedan jag var barn! Däremot tror jag inte att alla borde eller måste minimera alla kolhydrater, även om många säkert skulle må bra av att minska på dem.

Naturfolk är väldigt mycket friskare och spänstigare jämfört med civiliserade befolkningar. Visst har de en lägre medellivslängd, men det beror bl.a. på att de har en högre spädbarnsdödlighet och saknar modern (akut)sjukvård. Överlever de barndomen och inte förolyckas kan de bli riktigt gamla. Deras goda hälsa beror till absolut största delen på vad de äter. Det lär inte bero på att de rör på sig mer än vi eftersom vi har gott om kroppsarbetare som är feta och sjuka.

Men hur äter då naturfolk? De äter allt möjligt och i olika proportioner. Vissa äter massor av kolhydrater, en del knappt några alls. En del äter massor av kött, andra äter fisk. Några äter mejeriprodukter men knappt kött eller fisk. Rotfrukter dominerar eller saknas helt i olika grupper.

Gemensamt för alla grupper är att en del av födan är animalisk och att de inte snålar på fettet.

Det är huvudsakligen tre saker de inte äter:
1. Socker, särskilt raffinerat
2. Spannmål, särskilt raffinerade
3. Moderna fetter

De här tre sakerna är nyheter för oss sett i ett längre perspektiv och är det som orsakar olika hälsoproblem och folksjukdomar som var okända för någon generation sedan. I alla fall om jag och en hel del andra "tyckare" får tycka till.

Punkt 1, att socker inte är särskilt bra, är nog de flesta överens om idag.

Punkt 2, att spannmål är dåligt, är kanske inte är lika självklart. Problemet med spannmålen är först och främst att vi inte tillagar dem på traditionellt sätt. Spannmål innehåller bl.a. lektiner och fytiner som är antinutrienter, alltså inte ger oss näring utan snarare dränerar.

Lektiner är ett "växtvapen" som irriterar tarmarna (ricinolja som är laxerande innehåller extremt mycket lektiner) så att vi inte ska hinna smälta fröerna, medan fytiner binder mineraler så att vi inte kan ta upp dem.

Både lektiner och fytiner är mest koncentrerade i fröskalen, så vitt bröd är relativt säkert ur den synvinkeln. Problemet är att vitt mjöl är så hårt raffinerat att det knappt finns några näringsämnen kvar!

Förr i tiden blötlade man spannmål, syrade dem eller surdegsjäste degen under många långa timmar när man bakade bröd. Det neutraliserar lektiner och fytiner och gör alla näringsämnen mer tillgängliga. Tyvärr är fullkornsbröden vi hittar i butikerna så gott som alltid bröd som snabbjästs på några minuter och gör mer skada än nytta!

Utöver fytiner och lektiner innehåller våra vanligaste spannmål ett extremt svårsmält protein som heter gluten. Behandlar man spannmålen traditionellt blir även det mer skonsamt och tillgängligt.

Punkt 3, att moderna fetter (margariner och oljor från t.ex. majs och soja) inte är bra känns självklart om man vet hur de framställs. Det är hög värme, kemikalier och alla möjliga processer som neutraliserar de antioxidanter och vitaminer som eventuellt fanns där från början. Hög värme påskyndar härskningsprocessen. Är fetterna dessutom härdade eller omestrade blir de helt onaturliga och orsakar kaos i kroppen…

Att härdade eller delvis härdade fetter inte är toppen vet de flesta, men omestring verkar vara en ganska okänd process än så länge.