Vad är det för fel på mig?:(
Jag är en tjej på 15år, 159cm lång och 48kg. Det låter väl ganksa normalt va? Jag har korta föräldrar därav min längd, min vikt är väl bra till min längd? Jag är fullt frisk men detta händer ändåså, men det är inte så jätteofta det händer.. Jag äter normalt, eller iaf när jag är hungrig 1-3ggr per dag, äter alltid frukt osv. Jag brukar vakna på natten, tidigt på morgonen och kallsvettas, jag mår inte illa men har känslan av att spy. Detta är något jag gör också. Efter jag gjort det så mår jag inte illa, jag mår inte illa före heller knappt. Detta händer som sagt mer eller mindre. Och eftersom jag jag äter normalt, tränar osv. Vad är det för fel? någon mer som har detta besväret, eller borde jag träffa en läkare?
*Vet inte om jag la inlägget i rätt tråd*
ingen som vet? :o
Har ingen aning om vad det kan vara, så jag tycker du ska kontakta läkare.
okey :)
#3 Berätta gärna vad läkaren säger sen när du varit där.
Kan ju hjälpa andra sen om någon får liknande problem :)
det första jag tänker på är blodsockret men om du söker läkare så kommer dom att kolla detta mm hoppas att du mår bättre snart!
Hur länge har detta pågått? Om det är tillfälligt kan du ha drabbats av något virus som inte riktigt har börjat "verka" helt och hållet än, men det kan bli någon magsjuka eller liknande.
Jag tycker att du bör kontakta läkare. Om du inte vill göra det på en gång kan du ringa sjukvårdsrådgivningen. Se tel. nr. här.
#5 - Om man har problem med blodsockret kräks man väl aldrig? Har inte märkt det på mig själv någon gång i alla fall. :) Möjligen blodtrycksfel.
Det kan nog vara många saker, jag skulle ringa vc och boka tid! :)
Kanske ångest?
/Elin

Ingen chans att du är gravid???
#4. Ska jag göra, får se om jag kommer iväg dit. Men allt han säger är att om man har halsfluss eller så är man gravid och jag har/är inget utav det.
#6. Jag vet inte, kommer inte ihåg när det hände första gången! :/ Tror dock inte att det är något virus eller magsjuka. Får alltid feber vid magsjuka, men det var ingen feber… tack för numret :)
#8. Vet dock inte vad ångest innebär.. :s
#9. Nej, det är en MYCKET liten chans!
#10 En läkare kan ju lätt kolla upp om det är halsfluss eller m du är gravid. Så skulle han påstå det ber du honom ta test så du får se bevis på det.
Tyvärr måste du gå till läkare om du vill försöka ta reda på vad som är fel.
#6 vid lågt blodsocker kan man bli kallsvettig och kräks det fick jag lära mig iallafall. Högt/lågt bltr ger inte sådana symptom.
#11. Jag vet.. :/
#12. Är det vid lågt blodtryck, man blir yr?
#12 - Det stämmer inte. :P Jag har diabetes och har varit låg/hög (för) många gånger, aldrig kräkts p.g.a. det. Visst finns det säkert de som gör det, men ingen av de som jag har träffat heller (diabetiker) har sagt att de har kräkts.
Symptomen för lågt blodsocker: Du blir skakig, yr, kallsvettas (om det är jättelågt, inte om du ligger runt 3,00 mmol/l), lättirriterad, trött, vill äta massor.
Symptomen för högt blodsocker: Du blir trött, yr, ofta huvudvärk.
#13 - Ja, du kan känna dig svimfärdig, yr, kallsvettig. Har du någon gång rest dig hastigt upp från en stol/säng och plötsligt blivit yr och det kanske till och med har svartnat för ögonen? Då fick du troligen blodtrycksfall (lågt blodtryck) för lite blod till hjärnan för en stund. Då ska du sätta dig ned, hålla huvudet mellan frambenen och gärna be någon ge dig ett glas vatten.
Detta hände mig sist jag var på sjukhuset, skulle lämna 8 rör med blod men blev efter ett rör drog mitt blodkärl ihop sig och sköterskan började gräva runt med nålen i armvecket. Jag blev yr, kallsvettig och var nära att svimma. Efter att ha gjort som jag beskrev nyss så blev jag bättre efter någon minut. :)
Du borde kontakta vårdcentralen och få en tid för läkare..eler om du nu har en läkare du brukar besöka så föreslår jag att du ringer för en undersökning
gå inte länge och vänta bara, lätt att man bara rycker på axlarna och tror att det ska gå över
Krya på dig!
#14. Ja, då ahr jag haft lågt blodtryck många gånger.. :/ träligt..
#15. Jo, jag vet.. Ska bara komma ihåg och göra det med.
Tack så mycket!
Såg just på TV en dokumentär och hur en liten flicka vaknat på natten och spytt konternueligt. Det tog lång tid innan dom hittade vad det var eftersom de flesta provresultat inte visade på något, men det visade sig att hon hade epilepsi, och det var ett anfall hon fick mitt i nätterna.
Det är säker inte något så allvarligt men jag skulle kontakta läkare.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det är samma här , jag vaknar på nätterna ibland och kallsvettas och måste ducha.. sedan brukar det gå bra att somna. Sedan vaknar jag mellan 6-7 och kallsvettas igen.. har inte pratat med läkare eller föräldrar om detta eftersom att jag vet att de inte skulle bry sig..
#17. Vad är epilepsi? Är inte så kunnig ^^
#18. uscha!
"Vilka är symptomen på epilepsi?
De flesta känner till epilepsi som ett anfall då personen plötsligt faller omkull medvetslös, med muskelkramper under flera minuter. Detta är en typ av anfall där epilepsiaktiviteten omfattar hela hjärnan. Epileptiska anfall kan dock vara av mycket varierande karaktär
Anfall kan visa sig som ofrivilliga rörelser eller muskelryckningar, till exempel i en arm eller ett ben. Synstörningar i form av blinkande ljus kan utlösas från nackloben, där syncentrum sitter. Vid en annan typ av anfall, som oftast utlöses från tinningloben, kan den drabbade få en upplevelse av att befinna sig i en dröm, eller en känsla av att det man ser och upplever spelas upp som om det vore en film. Vid andra anfall, som också är utlösta från tinningloben kan den drabbade gå omkring utan att vara kontaktbar. Ofta utför personen stereotypa rörelser, smackar med munnen, harklar sig och liknande. En typ av anfall som främst förekommer hos barn är korta (5 - 15 sekunder) frånvaroattacker, så kallade abcenser. Dessa kan komma mycket ofta, ibland upp mot 200 gånger per dag!
Epilepsianfall kan förekomma med eller utan samtidig medvetslöshet. Anfallen varar i regel från några få sekunder upp till tre, fyra minuter. I mycket sällsynta fall kan de vara under längre tid och då är det mycket viktigt att den drabbade så snabbt som möjligt behandlas med kramplösande mediciner."
#20. tack så mycket. Lite stämde in på mig.
Hur går det för dig? Har du besökt läkare än?
Jo, går bra ^^ Känner mig illamående ibland. Dock inte besökt läkare än.

vad är det för mat du äter då? det har ju rätt stor betydelse om man äter tex mkt pommes så kan magen "protestera" och man spyr upp det (vad jag har läst).
Hur mkt tränar du? har en kompis som tränade flera gg om dagen innan men sen fick hon problem, med knäna och mat osv, sen fick hon förbud av läkaren att träna max 1-2gg i veckan och nu mår hon jätte bra =)
Om jag äter dåligt och äter inte som jag ska, så börjar jag må ritkigt dåligt, fryser,skakar och mår illa - känns som jag ska spy men gör det aldrig.
#24. Vanlig mat, pasta, kött, potatis, grönsaker, frukt, Äter nästan aldrig pizza, taco, på mc donalds osv. Tränar varje dag med allt från promenader, löpning (ibland) ridniging, cyklar osv..
#25. Äter alltid rejält, då jag är hungrig 24h om dygnet!