Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 12342 ggr
Karmatarerskanise
0

Tetralysal, någon?

Någon som har fått sig en kur med Tetralysal? Mot finnar.

Vill veta om det hjälp ngn.

[Quellii]
4

Nej, inte det, men jag hittade ett forum där dom diskuterat läkemedlet: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=38156

Karmatarerskanise
0

Tack :)

[Quellii]
0

#2 Vsg ^^

ElinH
0

Jag har fått och syrran.

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Karmatarerskanise
0

#4 Jaha, kan du berätta om era erfarenheter?

ElinH
0

#5 Tja.. vad vill du veta? xD Jag åt inte för finnarnas skull utan för att mina lyftar förstorades. På syrran hjälpte det på knappt en vecka och då kan man säga att under hela kuren försvann ungefär två tredjedelar.

För mig blev det ingen skillnad, jag har ju inte heller allvarliga problem med finnar så det var väl därför.

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Karmatarerskanise
0

lyftar?

[Quellii]
0

#7 Tror hon kanske skulle skriva lymfar.

Karmatarerskanise
0

Aha Generad Det skulle jag ju egentligen kunnat gissa mig till … fast jag visste inte man kunde äta det för den sakens skull.

Ceciliaolucifer
0

Jag har ätit det mot akne och jag tycker att resultatet är sådär. Allt beror på hur stora problem man har. Tyvärr så återkom alltid mina problem så jag kunde äta en kur på flera månader och när jag slutade så kom problemen tillbaka. Så jag fick Tetralysalen tillsammans med Differin som är en kräm som verkar förebyggande och även en kräm Duac som är ren antibiotika kan man säga och den använde man på finnar som uppstod.

Jag har ätit kuren så många gånger att jag blev less på att svälja dessa kapslar som gjorde mig illamående. Men fortsätter med differingen och duacen, och det hålls i någelunda shack.

Sen har jag ätit Roaccutan!

Karmatarerskanise
0

#10 Hur var Roaccutan?
Jag märker ingen skillnad ännu iaf. Men jag håller tummarna på att det ska fungera på mig.

Ceciliaolucifer
1

#11 Det kan ta flera månader innan det ger några resultat när man äter Tetralysalen.

Roaccutanen var himmelsk och djävulsk. Alla biverkningar var hemska. Men Ack så fin hy jag hade, porslinshy. Inte en finne eller porrmask hade jag på ca 4 år. Sen har allt kommit smygandes tillbaka. Jag åt aldrig hela kuren eftersom jag blev bla agressiv utav Roaccutanen och antagligen så kom min ångest i samma veva. Men det gjorde att jag var tvungen att avbryta kuren och det ska man egentligen inte göra för att resultatet ska bli bra. Jag tror att man bara får behandla med R en gång.

Men som sagt finns det många biverkningar på R som man noga ska tänka igenom. Skönhet har ett pris! (dessutom måste man lämna blodprover vartannan vecka för att kolla lever värderna, eller om det var njurarna)

Karmatarerskanise
0

#12 Oj.. det lät inte så roligt. Ja, vi får se hur de blir med mig :)

Ticka
0

Jag har genomgått två behandlingar Roaccutanen.

Biverkningarna är torra slemhinnor.. delvis läpparna var jättekänsliga och ögonen var torra, särskilt på morgonen. Jag blev nästintill beroende av ögondroppar och läppbalsam. Jag fick lite problem med stela muskler när jag tränade mycket. Men det var övergående.

P-piller!!! Man får inte bli gravid under behandling och en tid efter behandlingen.

Man får inte dricka alkohol i någon större utsträckning och man bör undvika fet mat. Två blodprov togs under varje behandling för att hålla koll på levervärden mm.

Resultatet. Efter första behandlingen kom aknen rätt snabbt tillbaka, om än inte i full styrka. Så jag fick en kur till. Det har gått ett år sedan sista behandlingen, resultatet är inte helt perfekt. Men det är en enorm skillnad.

Tidigare led jag av svår vuxen akne och hade provat alla typer av "normalare" behandlingar innan jag erbjöds roaccutan.

MEN om jag varit yngre och hade normal hormonell akne tonårs akne så skulle jag varit mer reserverad. Tråtts allt så vet man fortfarande inte hela vidden av hur den här medicinen påverkar kroppen.

Att man kan må psykiskt dåligt har jag hört, men jag kände ingen större skillnad.

Ceciliaolucifer
0

#14 jag hade tyvärr inte grövre acne på så sätt att hela ansiktet var fullt, eller rygg och bröst. Utan jag fick en eller två stora bölder som kunde vara i flera månader och det blev inflammationer tillslut som kunde bli så pass allvarliga att Roaccutan var nödvändigt.

Jag fick pröva alla lättare mediciner innan. Man får tänka på för och nackdelar precis som du säger. Jag hade stora problem med ögonen, läppar, fick raseriuttbrott, ingen salivutsöndring så jag fick massa hål i tänderna. Och efter elelr i samband med det här så fick jag antagligen min första depression. Jag var 15 när jag åt Roaccutan och är 23 idag och har haft ständigt ångest sedan dess.

Andra kompisar till mig som har ätit den har fått klåda som inte ger sig trots att kuren var för 8 år sedan.

Ticka
0

Att du fick Roaccutan så ung, jösses… Jag fick det när jag var 25. Tror att det är lite skillnad rent fysiskt, kansek är man mindre mottaglig och kanske mer hormonellt stabil när man är äldre. De är ju skit att du fick sådana problem av medicinen.

Jag har hört att det ska bli svårare för läkare att skiva ut Roaccutan. Det kan nog vara bra.

rockstar
0

Jag äter Tetralysal och mina erfarenheter av det är ganska positiva. Jag har inte fått så mkt "biverkningar" av det, men det fungerar lite si. Jag får fortfarande akne men inte så mkt som innan när jag inte åt det. Läkarna föreslog Roaccutan, men deftersom det är så mkt biverkningar på det tyckte jag att det inte var ngt bra altenativ. Jag anser att Tetralysal fungerar bra med någon kräm.

Karmatarerskanise
0

Tetralysal fungerade inte på mig :/

Ceciliaolucifer
0

#18 Ska du få en annan behandling? i så fall vilken?

Karmatarerskanise
1

Nej, det tror jag inte. Har bytat läkare nu, så får väl se om jag tar tag i det igen.

Finnarna är värre än någonsin nu..