Sömnproblem...
Tips till en tjej med sömnproblem? … kan helr enkelt inte slappna av. tror ej jag är ensam om detta problem ?

Har du provat att träna? Har ockås svårt att slappna av och det snurrar tusen tankar i huvudet och en massa "måste göra" saker.

ta ett bad kanske, eller en promenad och lite örtte…
CD-skivor för avslappning är suveränt!
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
lyssnar på musik / radio innan ja ska somna oftast.. haha har inget badkar tyvärr, men romendar brukar ja gå flera om dagen. jo på kvällen kommer de upp en massa "måste göra" saker o de slutar me att ja gör de sen blir ja pigg o lyckas inte slapåna av. ja tänker också väldigt mkt, vilket inte kan få mig till ro.
jag har med problem med att sova, lyssnar på musik osv… Sedan om det är alltför jäkligt så brukar jag tvinga mig själv att vara vaken, tills jag bestämmer mig att sova, sover ett per timmar innan jag tvingar mig att gå upp, sedan sover jag skönt nästa gång! :)
förösker med samma .. bara att ja inte sover skönt nästa gång xD.. på sommaren brukar ja ända på dygnt blir jobbigt när skolan kommer igång igen ..
jag har samma problem! :( igår satt jag vaken till 5 och va helt rastlös och pigg! :(
jo .. vissa nätter sover jag inte alls :S.. helt sjukt!

Jag har samma problem. En lösning som jag lärt mig och använt ibland är att "köra" en kur. Om du anser att du bör sova 7 timmar så gör så här.
Lägg dig 11 och gå upp klockan 6. Om du inte somnade direkt (inom en kvart sådär) så lägg dig en kvart senare dag 2.
Om du inte somnade så korta av ytterligare en kvart. Nu lägger du dig halv tolv dag 3. Fortsätt så tills du somnar en kväll.
Håll dig sen till den tiden att lägg dig i fyra dagar (om du somnar). Förläng sen tiden med en kvart på samma sätt som du kortade av. Bryt så fort du inte somnar och korta en kvart igen.
Meningen är att du ska hitta hur mycket sömn du behöver.
Du måste under kuren gå upp samma tid varje dag..
lät som en bra ide :) men svårt när man ska upp å jobba klockan 5 :P

Då får du lägga dig kl 10 istället så du kan gå upp kl 5.
Eller 9 om du behöver gå upp kl 4
Även jag har svårt att somna. Men drygt 2 timmar innan läggdags hittar jag på ngt att göra tex rensa i trädgården, cykla en sväng, gå ut med hunden… Sen tar jag ett bad med några droppar lavendelolja.
Om jag inte skulle somna direkt läser jag en bok och lyssnar på lugn musik.
Sen är fasta tider viktigt, jag går upp samma tid varje dag och lägger mig samma tid varje dag.
I mataffärerna kan du köpa Valerina Forte som har en lugnande effekt. Läs mer här. Det kan vara en liten hjälp för dig.
Vi kvinnor har förmågan att försöka lösa världsproblem innan vi somnar.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"