Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: kost-och-recept
Läst 2285 ggr
Martin
0

Sommarmat - Chilikyckling i ugn/grill

Aktiviteten har sjunkit lite här inne under sommaren och i väntan på att jag får min nästa artikel bjuder jag här på ett enkelt och gott sommarrecept.

Ungsstekt chilikyckling med sparris och avocado

Recept för ca 3-5 personer, lite beroende på hur mycket man äter och hur stora kycklingfiléerna är.

4 kycklingfileér
3-4 avocado, mogna(!)
grillolja, t.ex. KajP (eller se nedan för att göra en egen)
sweet chilisås
1 knippe färsk sparris

Ta 4 kycklingfiléer (tina dem om de är frysta) och lägg dem i en ungsfast form. Pensla dem med grillolja, antingen kan man göra en själv (se nedan) eller så kan man använda en färdig - jag gillar Kaj P's grilloljor. Pensla båda sidorna på kycklingfileérna och sedan gör man likadant med sweet chilisås. Tänk på att det kan vara bra sting i den, så testa er fram till hur mycket chili ni vill ha.

In med formen i ugnen på ca 220 grader, kycklingen blir klar på ca 30 minuter. Jag brukar sätta en klocka på 25-27 minuter och kolla kycklingen då, eventuellt kan man ta ut formen efter 25 minuter och sedan lägga aluminium över och låta den stå och eftersteka några minuter.

Under tiden formen är i ugnen så delar du avocado och skrapar ur dem med en sked, försök få det att sitta ihop i ganska stora bitar så ser det snyggare ut när man lägger upp det på tallriken. Jag brukar droppa några droppar pressade lime över för att den inte skall mörkna så snabbt, och sedan strör jag lite havssalt över.

Ta ett knippe färsk sparris och lägg ner i grillpanna eller stekpanna, ringla över ordentligt med olivolja. Stek på hög värme i början och sänk efterhand, undvik att bränna sparrissen - den skall bara få lite gyllenbrun färg. En nypa havssalt funkar bra här också för att förstärka smakerna lite.

Rätten kan serveras som den är med ris och kanske tzatziki om man inte vill ha den så "torr", eller så med en fräsch sommarsallad på de grönsaker man tycker om.

Från start till mål är man klar på 25-30 minuter. Gottm enkelt och nyttigt!

Egen grillolja

0,5 dl soja
1,5 dl olivolja
1 limefrukt eller ½ citron
kryddor efter smak

Ibland har jag ingen grillolja hemma och då kan man göra en egen. Jag brukar blanda 1/4 soja och 3/4 olivolja (tänk på att ofta behöver man inte några jättemängder grillolja så om du inte gör för att ha i en burk i kylen så behöver man inte göra decilitervis). Jag gillar den kraftigare smaken som sojan ger, så vill man inte ha riktigt så kraftig smak kan man ta lite mindre soja. Pressa ner en lime eller en halv citron.
Kryddning kan man göra efter egen smak, om man gillar starkt eller bara vill ha lite smak eller kanske rent av mot det "söta", jag brukar ha i lite torkad och mald habanero (en pepparsort) för att få sting i oljan. Vill man ha en sötare grillolja som blir mer som en "glaze" kan man röra ner 1-2 msk honung i oljan. Vitlök, vitpeppar eller svartpeppar och lite salt är andra kryddor man kan röra ner i oljan.

Lycka till! (och grilloljan går alltså alldels utmärkt att använda som marinad eller att pensla på kött/kyckling innan man grillar eller steker den)

mvh Martin

Mandysan
0

Det låter riktigt gott!

Maja
0

Mm, det lät ju supersmarrigt! :D

#0 - Bjuder du på det om jag har vägarna förbi någon dag? ;)

Martin
0

#2 Absolut, ring bara ett par dagar innan så jag kan handla hem :D

mvh Martin

Maja
0

Hihi, schysst! :D

sputtnick_plexus
0

Låter gott :D