Att gå upp i vikt
Jag väger ca 46kg och är 166cm lång, med ett BMI på runt 17,1. Alltså lätt underviktig.
Jag VILL verkligen gå upp i vikt! Problemet är inte att jag inte äter, för det gör jag. Lika mycket som någon annan normalviktig person. Men det är så himla svårt att lägga på sig…
Någon som har några tips på hur man lättast går upp några kilo? Mitt "mål" är att komma upp i 50-54kg.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag har samma problem ! Jag äter massor, Men min vikt rubbas inte. Och alla klagar på min vikt och tror inte att jag äter och läkarna tror jag har aneroxia :/
Har tyvär inga råd för att gå upp.
Kääääääka, sluta motionera, bli en soffpotatis, frossa i godis.. ;)
#2 Det där gör jag redan :P
Äter mycket, vräker i mig godis och andra onyttigheter, motionerar inte förutom rider några dagar i veckan, sitter framför datorn…
Du kan inte gå efter BMI eftersom att du inte växt färdigt ännu. Dessutom kan man inte bara gå efter det heller.
Ha regelbundna mattider, undvik stress och motionera.
Vill du väga mer så skulle jag rekomendera att du äter normal kost, med mycket grönsaker och näring som gör att kroppen har något nyttigt att bygga av. Sen så ska du motionera, muskler väger förresten mer än fett.
Sen så är det ju inte helt onödigt att gå på en hälsokontroll för att se ifall det beror på något annat. :)
Det viktiga är att ni själva mår bra bry er inte om vad andra tycker för det är så att vi alla är olika det finns inte två personer som är lika tids nog så lommer kilona i alla fall och då vill ni banta så låt tiden visa vissa är tjocka vissa är smala och man duger som mäniska ovasett hur man ser ut.
Hej. Ät vanlig husmanskost. Ät lagom rör er lagom. Vi är ju olika. Jag vägde som er när jag var14, 46-48kg fram till jag var 35. Jag förstår er så väl. Visst var det jobbigt ibland. Speciellt med kläder. Min mamma sa alltid , vänta du du kommer gå upp. Och det stämnde. Och det där med killar. Tydligen duger man precis som man är. Jag har samma gubbe / kille som när jag var 16. Han påstår han fastnade för mina ögon.
Nu är jag precis lagom för mina 49 år ( alltså lastgammal:-) ) Jag är lagom behöver inte banta, inte gå ner, inte upp. De av mina kompisar som jag trodde var mer lagom i tonåren kämpar med sin vikt. ( varför vet jag inte, huvudsaken är att man mår bra) Så glöm vågen. Ät bra, må bra. Kram på er
Var rädda om varandra

Kolla in Glennart i kolhydrater.ifokus.se
Han har gått upp i vikt på rätt sätt med LCHF-kost. Han är 19 år.
LHCF-kost är säkert bra för många, men man skall också komma ihåg att alla inte mår bra av den.
mvh Martin
Mmmm. Men man ska också komma ihåg att många inte mår bra av en kost där man äter skräpmat, godis och en stor andel kolhydrater.
#10 Om ditt inlägg var riktat mot mitt så missförstod du mig nog. Det lät bara på ett par inlägg som att LHCF-kosten var lösningen till allt. Det är den säkert för många, men inte för alla.
Skräpmat däremot är vi nog alla överens om, att det är inte lösningen för någon.
Själv äter jag väldigt varierat och i stora delar liknar den delar av LHCF-kosten men inte fullt ut och inte så "strikt" heller. Godis finns också på menyn ibland och det finns även skräpmat, dock inte som en del i den vardagliga kosten.
Jag tror att för många fungerar en balanserad kost där man äter lite av vart bäst.
mvh Martin

Alltför många snålar på fettet och äter för mycket kolhydrater i dom vanligaste dieterna/i den vanliga kosten.
Vad vi menar är att man borde höja andel fett och minska andelar kolhydrater. Det gör vi i LCHF-kosten.
Man behöver inte vara fanatiker från Dag 1, men om man läser lite på Kolhydrater.i.fokus, så vill få veta att det finns en annan väg än den som den gemene mannen/kvinnan/etablissemanget tycker är OK.
Jag vill också gå upp i vikt…. 177 lång och väger 55 kg.. Men jag kan verkligen inte gå upp :S Min kropp vill inte xD
Fast å andra sidan, går jag verkligen tvingar mig till att gå upp, kommer antagligen allt fett att sätta sig på 'fel' ställen :S Dilemma.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

njut så länge du kan frossa , för snart ändras allt, prova att äta mycket glass.. jag förstår att det kan kännas jobbigt , men vore jag dig så skulle jag va glad och tycka om dig skälv för den du är.

#14 Jag har samma problem och vissa säger det samma som du gör nu, men sen kommer de även och sääger att jag ska äta, så det är inget vidare kul när alla tror att man ej äter pga man ej kan gå upp i vikt! Sen finns det även de som säger att jag ej behöver tänka på vad jag äter just för att jag ej går upp i vikt, men det är minst lika viktigt för men att tänka på vad jag äter som för alla andra! Jag kan nästa mer gå ner fast jag äter så jag behöver som sagt som alla andra tänka på vad jag får i mej, och detta är ingen dans på rosor som många som ej har detta problem tror!

jag förstår att det inte är kul, men din kropp kanske fungerar så här just nu och jag tycker inte du ska exprimentera .låt tiden ha sin gång.jag tror att det kan va lika farligt som jag anser det är att banta , för mAN UTSÄTTER kroppen för något onaturligt, kroppen kan få fel på ämnesomsättningen,om du är frisk för övrigt så försök att tänka på roligare saker, du kanske blir gravid om några år och då lär du gå upp i vikt…
BMI kan man inte lita på, det är ett väldigt diffust sätt att mäta kroppsammansättning. (Arnold Schwartzenegger skulle förm. hamna på fetma+)
En del människor är smala. Ät normalt, sunt och träna normalt sunt och som sagt en växande människa är inte färdig. Det händer en del med kroppen under pubertet/graviditet/klimakterie (nu pratar jag om kvinnor förstås)
Jag tror inte att lösningen är olika "koster" människan är alltför individuell för det. Man får helt enkelt pröva sig fram själv.
/Maria

om du tränar mera kanske du får starkare muskler och går upp i vikt.
Kan ju tillägga att jag väger strax över 50kg nu och är nöjd =)
#19 Har du ändrat på något då, får att gå upp i vikt? Eller fortsatte du att äta som du gjorde innan? :)

Hörru Maja, du får ta och börja gymma lite ;D
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet