Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 11923 ggr
AnneN
0

Näsblod = någon brist?

Kan man börja blöda näsblod om man har någon sorts vitamin/mineralbrist? Isf vilken/vilka mineraler/vitaminer kan man ha brist på?

Tacksam för svar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Martin
0

Bra fråga - men har tyvärr inget svar.

Hittade lite om näsblod på Vårdguiden.

mvh Martin

mommo
0

Nej, det behöver inte alls vara så. Det är oftast frågan om något anatomiskt fel, alltså hur dina blodådror är uppbyggda i näsan.

Min son ( och hans far, det kan ju gå i arv hur blodådrorna är uppbyggda) har sådana ådror i näsan att dom brister. Och dom brister för ingenting, oftast börjar det bara  blöda av sig själv, för att inta tala om att ifall att han råkar stöta till näsan. Sommartid kan det blöda dagligen, säkert pga att det är varmt ute. Och det blöder mycket, det störtblöder.

Men det finns bot: Att svetsa fast blodkärlen. Blödningen slutar på en gång. Och sedan blöder det inte från dom blodkärlen mer. Och skulle det hända sig att det börjar blöda igen, från andra näsborren, tex så är det bara att fara och svetsa fast dom blodkärlen också. Tag kontakt med närmaste vårdcentral, våra blodkärl svetsades fast i privat regi när vårdcentralen " kunde inte svetsa fast ifall att det inte blöder just nu" . Men det kunde den privata läkarstationen göra fast det inte råkade blöda just då, i svetsningsögonblicket… Lycka till!

Frida
0

#2 Det där med privat läkare skulle kanske inte vara så dumt. Pojkvännen har ofta problem med näsblod och vårdcentralerna/sjukhusen vägrar göra något åt det. "Kom hit när det blöder" brukar det låta. För det är ju lätt gjort när det tar sin goda tid att ta sig dit =/

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

AnneN
0

Jag har nästan aldrig blödit näsblod i mitt liv (inte ens då jag fått nån smäll), men nu senaste tiden så har jag börjat blöda ofta (flera gånger/vecka) och då de på vårdcentralen säger att de inte gör nått åt det om det inte är enorma mängder eller inte slutar blöda och att det inte är något onormalt, så börjar jag undra om det kan bero på någon brist av vitaminer eller mineraler då detta inte är något som är normalt för mig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
0

Att svetsa kärlen i näsan fungerar men ett annat tips som också fungerar bra är att varje kväll ta lite "matolja eller olivolja" på en tops och "röra runt" i näsan. Ofta har man tunna blodkärl som brister lätt när näsan blir torr. Olja är perfekt.

/Maria

Tina-A
0

Aldrig blödit näsblod i hela mitt liv.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]