Nyttigt på grillen
Har du något smarrigt och nyttigt recept på en god marinad, en fräsch sallad som passar till en god, nygrillad köttbit? Eller något annat grillat?
Dela då med dig av ditt recept här!
/Amanda
Sallad brukar jag göra med lite blandad sallad, ibland isberg och ruccola, ibland romansallad och nånting annat. Brukar leta efter det som ser fräscht ut i disken helt enkelt.
Sen så brukar jag halvera cocktailtomater och lägga ner, gurka åker ner ibland. Färska champinjoner om de är fina och sedan lite oliver (blandat kalamata och gröna… gärna de gröna från Zeta med vitlöksfyllning eller chilifyllning!). Lite fetaost brukar gå ner i salladsskålen också, ihop med marinerade hela vitlöksklyftor.
Ibland gör jag dressing till, ibland utan.
Sen kan man ju alltid göra tzatziki av turkisk yoghurt som man låter rinna av lite i ett kaffefilter, riven gurka (som man torkar med hushållspapper för att få bort så mycket vätska som möjligt) och sedan ner mer pressad vitlök (gärna massor) :o)
Tänk dock på att vara lite sparsam med vitlöken om ni gör tzatziki som ni har tänkt ha ett par dagar… det drar lätt till sig och blir urstarkt efter ett par dagar i kylen 
mvh Martin
Marinad brukar jag variera lite också. Lite honung, sweetchilisås…. peppar (eller helst, torkad och mald habanero), lite olja… ja, kan ju varieras i nästan det oändliga efter smak och vad det är för kött.
mvh Martin
Jag brukar äta quinoa-sallad till när jag grillar. Tar i princip dom grönsaker jag har hemma. (oftast majs, gurka, paprika). Sen är jag förtjust i kalla såser så jag brukar ha någon sådan på (blir ju lite onyttigare men ack så gott!)
Många goda tips :) Ska se om jag kommer på nått mer :D
En sak som jag själv nästan ser som ett måste är vattenmelon som tillbehör! Det är ju bara sååå gott…