Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 16567 ggr
Alex
2008-05-20 22:59
16

Tappar vikt

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag går ofrivilligt ner i vikt, trots att jag med mina vanor snarare borde gå upp…

Äter gör jag, det har jag inga som helst problem med. Alltid frukost när jag går upp (även om det oftast blir runt lunch) och minst ett ordentligt mål till om dagen blir det varje dag. Godis, chips, choklad och andra onyttigheter är inget jag är försiktig med, även det tas in i större eller mindre mängd varje dag… Och att småäta lite då och då under dagen är jag extremt bra på. ;)

Motion? Ja, har ju häst så i stallet är jag och grejar varje dag. Så kan det bli nån promenad med hunden också. Så det säger väl sig självt att jag snarare borde gå upp…

Är bara 158 cm lång, och i början av året hade jag väl en okej vikt, runt 50 kg. Var väl rätt normalt även om jag inte hade tagit nån skada av att få ett par kilon till… Men ja, gick väl sen ner till 49 och låg där ett tag. För några veckor sen nu hade jag gått ner till 47, och i helgen visade vågen 45…

Till det hela hör väl att jag inte mår direkt bra psykiskt, och har inte gjort på länge. Känner mig lätt stressad, får ångest och så, så det antar jag har en betydande faktor i det hela… Men känns ändå på nåt sätt som att det inte kan påverka kroppen sååå mycket..? Eller kan det göra det? Vad skulle det annars kunna vara?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Quellii]
2008-05-21 10:57
4

Stress och ångest kan ha väldigt stor betydelse för hur ens vikt är. Stress påverkar våra hormoner och det är hormoner som styr förbränningen så man kan antingen gå ner eller upp om man är under ständig negativ stress.

Joossse
2008-05-21 14:37
4

Har samma problem som du jag går ner i vikt, jag har gått ner ca 8-9 kg utan anledning!

Mandysan
2008-05-21 14:55
0

Jag är tvärt om, vid stress/ångest nästintill hetsäter jag och när jag mår psykiskt bra så äter jag knappt.

Alex
2008-05-21 21:49
0

Ja okej, då beror det väl bara på det då.

#3 Fast jag ändrar inga vanor när det gäller ätandet. Går bara ner ändå…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

paronskrutten
2008-05-22 15:01
0

Vad tråkigt att du inte mår bra, Alex, krya på dig eller vad man nu kan säga :)

Helena