Hur mycket ska man dricka?
Jag hör olika om hur mycket vätska man ska få i sig varje dag. Endel tycker 2 liter andra 1 liter samt att vissa anser att man ska lyssna på kroppen för att den ger klara signaler när den är törstig. Det här med att springa och dricka ur en vattenflaska hela tiden orsakar tydligen bara inkontinens…
Själv har jag besvärats av huvudvärk nu i kanske 4 dagar i sträck, funderar på om jag dricker för lite, tränar ju endel och så men jag känner mig vääääldigt sällan törstig.
Vad tror ni om drickandet?
Det är lite från person till person, en beror till stor del på vad man gör.
Ett tips kan vara att lyssna på kroppen, och att kolla urinen. Mörk/gul urin tyder på uttorkning, ljus/vit urin på att man har god vätskekontroll.
En normal dag, om jag inte tränar och det inte är överdrivet varmt (t.ex. nu vid den här årstiden) så dricker jag 1-2 liter vätska som inte är urindrivande (cola, kaffe, te) / dygn.
Tränar jag ett hårt pass, kanske jag dricker en liter till, i anslutning till passet.
Jag läste en bok om amerikanska soldater i Irak, de var under sommaren där (de gick med packning på upp till 30-50 kilo och tung utrustning) tvungna att dricka upp emot 30 liter / dygn under den tiden de gick med packningen.
Det beror alltså helt på hur mycket man rör sig och hur varmt det är.
På sommaren är det viktigare att dricka även om man inte tränar, eftersom att det är varmt och kroppen gör av med vätska då också. Det är också viktigt att inte bälga i sig hur mycket som helst på en gång, bättre att sprida ut det lite som jag förstått et, för sveper man 1 liter vatten t.ex. så kan inte kroppen suga upp allt utan en del går bara rakt igenom.
mvh Martin
Tycker marnyman kom med bra tips :)
En sak till som jag kom att tänka på… sitter huvudvärken (långt bak/ner) i huvudet, kan det vara spänningshuvudvärk om du spänner nacke/axlar, ovandel ryggg/skuldror.
Försök i så fall att göra några avslappningsövningar, spola varmt vatten (dusch t.ex.) på området och eventuellt kanske en massör kan vara ett alternativ.
En av flera bra avslappningsövningar tycker jag är att man drar upp axlarna så mycket man kan, och samtidigt försöker trycka ner huvudet mellan dem, men med blicken rakt fram. Alltså inte böja huvudet framåt eller bakåt, utan bara sjunka rakt ner så att säga. När du drar upp axlarna, dra dem även bakåt (för att spänna "rätt" muskler). Håll positionen i 5-10 sekunder, och slappna sedan av, försök pressa ner axlarna så långt som möjhligt - ha armarna raka och hängande längs sidorna. Håll så i 5-10 sekunder. Upprepa 3-5 gånger. Brukar funka för mig.
mvh Martin

#3 Tack för tipset! Alltid bra att få tips på sådana övningar…
Men huvudvärken sitter ungefär mitt uppe på huvudet, en handsbredd från pannans slut ungefär. Vet inte vad det kan vara, för det är inte ofta jag har ont i huvudet. Alltså det går ju att uthärda den, det är liksom mer molande värk…
Har testat att försöka dricka lite mer, men det verkar inte hjälpa. Tror inte det är järnbrist heller då jag äter järntillskott…
#4 Har du fortfarande huvudvärk och har haft det flera dagar så kanske du skulle ringa sjukvårdsupplysningen eller uppsöka någon vårdcentral, så får de titta på det. Även om man står ut, så skall man ju inte gå omkring med huvudvärk!
mvh Martin
Har du varit hos optiker? Synfel behöver inte alltid börja med att man ser suddigt, det kan börja med huvudvärk pga att ögonmusklerna får jobba mycket. För mig var det så för 20 år sedan; en optiker hittade inget synfel men en ögonläkare konstaterade att mina ögons ackommodation var långsam - ögats omställning från långtseende till närseende.
Angående vatten: man bör dricka när man är törstig, kroppen reglerar vätskebalansen snabbt. Går du från att dricka ett par glas om dagen till att dricka två liter så överbelastar du njurarna och kan få njurproblem. Annars är marnymans råd bra tycker jag.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

#6 Ja jag har kontaktlinser så jag kollar mina ögon 2 ggr per år. Så det beror nog inte på det.
Har fått en liten förklaring till min huvudvärk och yrsel. Har lågt blodtryck som sjukner ännu mer när jag reser mig upp, då ska det väl egentligen stiga. Samt att jag äter blodtrycksmedicin som gör att det sjunker ännu mer…detta pga en njuråkomma och alltså inte för att behandla högt blodtryck. Verkar som att det är ngt jag måste leva med…
Vad gör man om man egentligen aldrig är törstig, utan dricker "bara för att" ca 2 glas vätska om dagen i samband med måltid? Ibland dricker jag 3 glas och ibland 1. Betyder det att jag klarar mig på det eller skickar min kropp inte ut tillräckligt med signaler? Urinet varierar i färg från dag till dag och tid på dygnet.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jag är rätt dålig på att dricka, men va jag hört så kan dom inre organen bli förstörda om man ej dricker

#9: Har jag också hört ..
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Ja, det verkar ju vara en rimlig förklaring. Mina två tonårssöner har "tonårs-lågt-blodtryck" vilket växer bort, säger de. De har inte huvudvärk men kan drabbas av yrsel om de reser sig för fort.
Har du en njuråkomma ska du nog inte börja hälla i dig en massa vatten. Ett glas till varje måltid samt ett glas till varje kopp kaffe eller te, det kan väl vara en bra mängd?! Jag är själv dålig på att dricka vatten så jag kanske skulle följa mina egna råd!
/Anna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"