Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 3213 ggr
87_a
0

Matlusten är borta!?

Matlusten är borta!?

Hej!

Jag vet inte riktigt om det är rätt sida för detta ämnent..Men tester här. var inne på kost först och fråga om detta oxå.

Sedan ungefär en, två veckor(kanske längre) så har min mat lust sakta försvunnint. Jag blir aldrig hungrig eller känner ingen hunger längre!

Försöker att äta men känner mig inte hungrig, så då slutar jag att äta. Innan dessa veckorna har jag varit välldigt förkyld, allergin mot pollen har gjort mig trött. Äter pollen medicin och järntabbleter. (är blodgivare) Är dålig i magen, trodde det var efter mensen men det har hållit i sig, kan det bero på att man äter lite? Sover efter skolan varje dag i ca timma somnar då ändå vid kl 22 på kvällen.

Men om jag har typ godis eller chips hemma så kan det slinka ner lite av det. Äter frukost varje dag, är bara det som går ner. Dricker vatten under hela dagen. men ingen middag, mellanmål, kvällsmat.. osv.

Jag vill inte ha det så här längre, vill äta och inte vara så trött. Men kan bara inte få i mig maten.

Ville bara skriva av mig lite.. men någon kanske har något tips på hur jag kan få tillbaka min matlust.. vill inte ha det så här :( Är det någon annan som har upplevt samma sak som mig? Ska ringa läkaren i morgon för säkerhetens skull.

// Tjejen som inte är hungrig men vill äta

Martin
0

Hej!

Bra att du ringer läkaren - för som du själv har insett (och det är bra och viktigt!) så fungerar det inte i längden att bara äta frukost. Kroppen får inte den energi den behöver och man bryter ner sin kropp och blir svagare och svagare osv.

Jag har själv ingen erfarenhet av det (mer än att jag när det är varmt på sommaren ofta tappar lite aptit, men då blir det mer lättare rätter än under vinterhalvåret… sallader i alla de slag osv).

Hoppas det löser sig, återkom gärna här med lösningen (om det löser sig - men det är jag säker på att det gör).

Vill du ha tips på sallader och lätta rätter, så hojta.

mvh Martin

siberlina
0

du måste äta, försök att   börja   med potatismos..

Lotta_A
0

Det var en period då inte jag åt så jättemycket heller. Jag sov ju typ konstant då, eller så sov jag ingenting alls trots att jag var helt slut. Att äta är typ det viktigaste för kroppen. Om du inte äter så fungerar ingenting. Sömnen blir oregelbunden, humöret sviktar och man kan bli deprimerad. Försök att äta mycket av sån mat du tycker jättemycket om.

Och det här med att du är dålig i magen. Om man inte äter på hela dagen och sen äter man ett litet mål middag, då blir iaf jag dålig i magen och måste gå på toa så fort jag ätit ungefär..

87_a
0

Tack för era svar!!

Jag har ringt läkaren idag. Hon sa att man kommer in i såna här perioder ibland. Hon sa att jag bara ska äta sådant jag gillar och som är "lätt mat". Även att jag ska ha fasta mat rutiner. Bättre att äta en köttbulle än ingen. Har fått förslaget av min kompis att jag ska flytta in hos henne ett tag tills detta har blivit bra igen. Alltid lättare och trevligare att äta med någon en själv. Så hoppas att detta löser sig snart, vill inte förlora vikt eller mitt humör!

Marnyman jag tar gärna emot recept på sallader och "lätta maträtter"

Ylva-Li
0

Tycker jag låter som en god ide. :) Det är också lättare att "komma ihåg" att äta när andra gör det. Och med gott sällskap kanske det slinker ner lite mer än vad man egentligen hade orkat om man var ensam.

Jag kan också ha det problemet, vilket många kan tyckas vara konstigt när jag är överviktig. ;) (Typ: Du ingen matlust?! Du måste väl vräka i dig!?) (Vilket iofs var sant för några år sedan.. därav min övervikt, plus mediciner etc..)

När är det varmt ute försvinner min aptit extremt mycket. Jag tycker inte om att äta tung mat då. Då har jag lättare att få i mig en lätt sallad, kall pasta-sallad kanske osv.

Hoppas det rättar till sig. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||