Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1208 ggr
torchi
0

livmodertransplantation?

Hej, brukar hänga på iller.ifokus men har inte varit in här förut. Jag är 28 år och har sedan 19 års åldern varit 100% säker på att jag aldrig vill föda barn. Funderar på att sterilisera mig men undrar om det finns något bättre alternativ. Är det någon som vet något om livmodertransplantation? Fungerar det? Innebär det komplikationer för donatorn?

Mandysan
0

Jag har inte en susning om detta, ngn annan som vet?

Martin
0

Inte jag heller.

Det låter dock inte som en enkel operation, och alla operation innebär någon form av risk, framförallt om man skall sövas med narkos vilket man ju rimligen skall vid en sådan här operation.

Ta kontakt med någon som vet, din gynekolog eller ring sjukvårdsupplysningen och be dom koppla dig till rätt person.

De är nog de enda som kan svara på ett bra sätt på ett så här omfattande ingrepp.

mvh Martin

lightseeker
0

torchi, förstår jag dig rätt med att du vill donera din livmoder? i sådana fall så är väl inte det aktuell förräns du hamnar i koma, el.dyl.

Jag tror att du skulle behöva prata med en gynekolog om dina funderingar och om du är så säker på att du aldrig vill ha barn, så är det nog närmare till att man knyter av ( är inte hundra där) dina äggledare, för att förhindra framtida graviditeter.

Att däremot ta bort livmodern på en fullt frisk kvinna, resulterar väl snarare till att man får kraftiga hormonsvängningar och hamnar i ett tidigt klimakterium, om jag har förstått saken rätt, det är nog inte någonting som läkarna skulle göra lättvindigt.