Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 4984 ggr
Tina-A
0

Hur blir jag sömning?

Jag vill gärna ha tips på hur jag kan bli tröttare på kvällarna. Försöker jag gå och lägga mig i "lagom tid" kan jag nästan aldrig somna pga att jag inte är det minsta trött utan ligger istället och vrider mig i sängen i några timmar vilket jag vet att man absolut inte får göra egentligen!

Någon som har några bra tips?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ciss
0

Du är precis som mig. Svårt att somna, vilket resulterar i att jag med nöd och näppe orkar pallra mig ur sängen till skolan. De sista timmarna i skolan vill jag bara sova, är jättetrött. Sedan, när man äntligen lägger sig i sängen och tänker "Oj så skönt att få sova", så kan man inte somna ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Quellii]
0

Ta en låååång promenad på kvällen, drick lite kamomill/lavendel te och försök att varva ner..(Ta gärna utan socker eller med lite honung för att inte få mer energi osv.. ^^)

Se inte, ofta iaf, på "Action", "Rysare" etc. innan du går och lägger dig. För mig är det iaf att jag blir lite "uppvarvad" om jag ser på nått sånt innan läggdags.. ^^

Sen så brukar jag ofta bli trött om jag läser nått, om det nu inte är alldelens för intressant! ;D

Men det som är mest effektivt tror jag är regelbunden motion ^^

[Zoie]
0

Vet inte =/ men jag tror som dom andra :)

Martin
0

Att arbeta med kroppen (motion/träning) funkar bra för mig.

Mental träning, lära sig slappna av. Lyssna gärna på avslappningsskiva om du aldrig testat det. Kanon för egen del, både som mental träning och som avslappning (finns ju olika inriktningar).

mvh Martin

johan
0

Har samma problem. Jag kan vara trött hela dagen, men framåt nio på kvällen piggnar jag alltid till. Mitt optimala vakna dygn skulle nog vara från 11:00 till 03:00. Men tyvärr måste man ju anpassa sig efter normer också.

Jag håller med om att motion hjälper. Det är få saker som är så skönt som att lägga sig för att sova när man är fysiskt trött.

Mvh // Johan

callo
0

Även fast man ska anstränga sig fysiskt och så för och bli trött så är det psykiska viktigt också, man måste varva ner. Kan inte bara hålla på med massa arbete/plugg/tv sen bara direkt hoppa ner i sängen och tro man ska somna.

Tänk en morgon när du fått gå upp riktigt tidigt, och du knappt fått ngn sömn alls. Hur mkt du bara önskade att få ligga kvar i sängen och somna om. Försök tänka in dig i hur trött du var då och att du faktsikt har en hel natts sömn framför dig och hur skönt det är…Det är ett tips, för om du verkligen försöker få den känslan hur trött du var så kan du "lura" kroppen att varva och sen somna.

Eazyy
0

Jag hade det problemet när jag var yngre med! En gång gick jag och la mig kl. 21.00 och somnade kl.02.00 x)
Fast nu somnar jag nästan direkt :)

Ingen aning hur jag lyckades sluta med att få svårt att sova!

Mervi
0

Jag somnar direkt för det mesta, inga problem med det. Sover ca 6-7 timmar och vaknar lätt på morgonen.

KajsaM
0

Läsa funder perfekt! Även mysa med hunden ^^

Brukar även se filmer om jag har sett innan så jag kan slappna av, ofta så måste mamma slå av tv för då har jag somnat ^^

kermit
0

Ett litet tips som kanske inte är så populärt är att sitta mindre vid datorn Oskyldig * visslar oskyldigt* …

Datorn och tv.n är experter på att få huvudet att snurra eftersom vi pumpas fulla med information, och för att kunna sova ska man ju koppla av….  

Ta ett varmt bad, tänd lite ljus eller lyssna på lite lugn musik på kvällen. Var så långt ifrån elektronik som möjligt några timmar innan sängdags.

anki1
0

Att ta det lugnt innan man går och lägger sig. Släcka ner lite lampor och mysa lite.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

korseett
0

och när du ska slappna av så använd inte sängen utan sätt dig i en bekväm fåtölj så du bara har att släpa dig till sängen när du känner dig redo

Mariana-clarissa
0

Jag har samma problem..

Somnar sent…men vaknar även tidigt..

Jag brukar dricka nått sött då blir jag dåsigare…

Mariana

Tywysoges
0

Om jag hade skulle jag ta ett varmt bad innan jag gick och la mig. Finns inget bättre än att krypa ner bland lakanen nybadad.

siberlina
0

häll   lite wisky i ett   glas    ,lite under  halva  glaset, fyll   på resten  med vatten  och drick upp  så  fort  som möjligt, på  mig       funkar det  , men jag dricker    för  övrigt   väldigt  sällan, jag  vill ej    hamna    i  något    tablett   missbruk   så   jag  tycker detta är bra , jag  motar  liksdom  bort    olle  i  grinden… det  händer  väl  2  gånger i  månaden att jag inte kan  sova

Mariana-clarissa
0

Avslappning då..?