Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1523 ggr
Maria
2008-04-02 10:11
0

Börjat arbeta igen

Jag har varit så sjuk i ca. 6 veckor. Fy attan säger jag.

Jag har tidigare skrivit att jag drabbades av borrelia i nervsystemet med bortfall i vänstersidan dubbellseende och hjärnhinneinflammation 2005.

Sedan dess har jag i tre omgångar varit inlagd på neurologen med enorm huvudvärk och fått morfin.

Denna gång har jag inte varit inlagd men däremot varit inne två tilfällen och fått dropp för jag har varit så uttorkad.Har haft sådan värk så att jag kräkts dagligen.

Jag har gått ner 12 kg och jag är en ganska smal människa. Fast det mesta är ju vätska man förlorar.

Jag har kvar en förändring i hjärnan som de håller koll på med regelbundna magnetröntgen. Denna förändring har tyvärr blivit aningen större.

Sedan går det långa perioder när jag är helt frisk. Underligt. Jag har börjat jobba helt denna veckan och känner mig så bra och hoppas att det håller i sig LÄNGE denna gång.

Jag vill på detta sätt än en gång varna för fästingar nu när de börjar komma fram.

Har man diffusa symptom med värk i nacke och huvud (främst nattetid) så är det enkelt att i ett tidigt stadie kolla borrelia med ett blodprov så att man inte går med det så länge som jag gjorde. Även läkarna har blivit mer uppmärksamma på detta då borrelia har ökat.

Detta blev ett långt inlägg men jag hoppas att någon orkat läsa.

Sköt om er.

/Maria

Martin
2008-04-02 12:42
0

Hej!

Tråkigt att höra så mycket besvär det har orsakat dig, och det är bra att du varnar för det!

Har man fått en fästing man tagit bort skall man även vara observant på området där den satt de närmsta dagarna upp till en vecka ungefär, så att det inte blir ett större rött område omkring det. Då skall man också söka läkare för kontroll.

Bra att du tog upp varningen, de är otäcka de där småttingarna!

mvh Martin

Karmatarerskanise
2008-04-02 14:46
0

Jag har fått höra att det inte stämmer att det alltid blir ett rött märke runt om. Därför är det så många som missar det.

bumbleboo jag hoppas du får må bra längre nu!

Frida
2008-04-02 17:00
0

"Rodnaden saknas dock hos minst 25% av de drabbade." - taget från Wikipedia.

Själv har jag en nästan centimeterstor pigmentfläck som minne efter ett fästingbesök för en sisådär 15 år sedan. Lyckligtvis undkom jag borrelia (för jag antar att jag borde haft stora problem vid det här laget annars?).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Maria
2008-04-02 17:49
0

Tack för omtanken.

Jag tillhörde förmodligen de 25 % som inte fick någon rodnad. Hade ingen aning om att jag varit fästingbiten och det förvårar ju givetvis en diagnos.

Lyckligtvis så botas Borrelia lätt i ett tidigt stadie med antibiotika.

/Maria

Tywysoges
2008-05-03 05:08
0

Jag har också haft borrelia och vi hittade varken nån fästing eller något märke. Upptäckte det hyfsat tidigt iaf så har inga betydande men av det.