Gått upp i vikt :(
Jag skulle aldrig vägt mig imorse. Jag trodde såklart att jag hade gått ner i vikt(Det kändes som det) Men jag hade gått upp i vikt, 1kg.
Och nu känns det som att jag har motionerat i onödan. Trodde jag skulle gå ner i vikt nu när jag fått sköthäst. Men näe det hade jag inte.
Det är lätt att bara titta på en våg och vad det står för siffror där, men det är inte alltid rättvisande.
Jag är t.ex. överviktig enligt BMI och fick därför inte en extraförsäkring jag skulle teckna. Förrän jag gick upp på en av handläggarnas kontor och frågade vad problemet var. Då var problemet att de utgår från BMI eftersom att de inte kan träffa alla de försäkrar, och då det var en liv- och hälsoförsäkring så fick man inte teckna den mer än med normalbeloppet om man var överviktig. Jag är dock ganska vältränad, och muskler väger mer än fett, och därför blir BMI ganska missvisande. När de träffade mig så var det inget problem att teckna extraförsäkringen…
Så, vad vill jag ha sagt med detta? Dels, så är ett enda tillfälle att väga sig inte helt rättvisande, man skall egentligen alltid väga sig vid liknande tillfällen om man skall jämföra. Dvs innan mat, utan kläder osv, eller alltid med lika mycket kläder.
Och att du nu väger mer - om du nu gör det - så är det kanske ett tecken på att du fått lite mer muskler i och med hästjobbet osv? Dessutom är du bara 14 år, du är då i en ålder när det händer mycket med kroppen och nu vet jag inte hur mycket du väger eller så, men det är normalt att man fortfarande växer i den åldern och därmed också lägger på något kilo.
mvh Martin
Du ska inte vara rädd för att gå upp i vikt om du motionerar. Tänk på att muskler väger mer än fett! Motionerar du kommer du bygga muskler och förbränna fettet. Vågen talar bara om för dig vad du väger, inte vad som är fett eller muskler. Ett kilo är dessutom inte mycket. Man pendlar hela tiden i vikt under dygnet så därför ska man alltid väga sig vid samma tid på dagen och på samma våg.
Du är heller inte så gammal och ska inte stirra dig blind på sifforna som vågen visar. Det viktigaste är att du mår bra.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Där fick du två likartade svar på samma gång, det ena lite utförligare än det andra =)
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Haha, det där var nästan kusligt. Två nästan helt lika svar utan att man visste om det, postade i samma minut. :o)
mvh Martin
Håller med #1 och #2 helt och fullt. Stirra dig inte blind på vågen, speciellt inte nu när kroppen växer och utvecklas.

jag brukar kolla midjemått istället för vikten.
Jag stller mig aldrig på vågen. För jag vbet att en kommer att visa mer än vad mitt psyke kan tackla just nu. Ist kolar jag hur byxorna sitter osv…
Jag ångrar att jag ställde mig på vågen för några månader sen. Jag visste att jag hade gått upp men låtsades inte om det eftersom jag inte visste hur mycket.
Detta i samband med massa annat skit har satt mitt självförtroende i botten. Men nu så sakteliga börjar det komma tillbaka.