Jag har en tös här ...
Som ofta får ont i magen och sväller upp under vänster bröst, ibland också på andra sidan. Hon får också gaser. Vad kan hon ta?
Mvh Cristine
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ring sjukvårdsupplysningen. De kanske kan hjälpa er!

Gammal är tösen? Vad äter hon för kost? Hur menar du med svälla upp? Går det bra med… toalettbestyren?
frågvis.. :)

gasighet kan ju ha ngt o göra med att man inte tål laktos (sockerart som finns i mjölk)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Det kan bero på ganska mycket. Jag skulle försöka med att ändra kost i första hand. Precis som skrivits tidigare "laktos"? "gluten"?. Har man testat detta och inget hjälper så ska man försås söka hjälp.
/Maria
Jag tycker det är smartare att söka hjälp först. De kan ju ta tester för att se om det är allergi.
Fast iof, har man en vårdcentral som här så får man ingen tid för sånt.
Hon har Ulceros Gastritis och är väldigt noga med maten, hon har har besvär med toalettbesök men äter mycket rågmjölsgröt och välling och mycket grönsaker. Hon är egentligen ingen tös längre..22… det är jag som kallar henne det. Brukar gå över med teer på olika örter hon blandar ihop och lite massage så att det fördelas men det är återkommande.Det blir väldigt dyr för henne att gå till läkare.. senast 7000.. eftersom hon är utländsk och inte har försäkring.
Cristine
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Åh, det låter jobbigt :/ Försöker hitta någonting bra som kunde lindra "gasutvecklingen" men jag hittar mest kostråd. Kanske äter hon några grönsaker (typ baljväxter, kål, lök, jordärt- kronärtskockor) som är gasbildande som kan uteslutas?
Rör hon sig mycket på dagarna? Aktivitet brukar kunna hjälpa mot diverse magproblem.
Hittade på något ställe där de nämnde en medicin som heter Minifom som man brukar ge till småbarn när de har mycket bubbel i magen, men de lärde tvistar om effekten. Den ska tydligen fördela gaserna genom att förstöra bubblornas ytspänning, men som sagt, alla tror inte på den. Hälsokosten kanske har något? Silicol kanske?